Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omröstning: Vilket typsnitt ska 99mac använda?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mina ögon röstar för Lucida Grande som är aningens mer lättläst.

Omröstningen har hela tiden visat runt 2/3 för Lucida Grande och 1/3 för Arial. 24 timmar kvar av omröstningen ungefär - vi måste ha lite tid att byta typsnittet i mallarna innan vi uppdaterar på fredag lunch

LG är mer lättläst.

Nu när vi bytte typsnitt känns det SVÅRT igen. Det kommer ta några dagar att vänja sig med den nya sajten.

  • Medlem
  • 2011-01-21 17:31
Ursprungligen av Björnström:

Nu när vi bytte typsnitt känns det SVÅRT igen. Det kommer ta några dagar att vänja sig med den nya sajten.

Ja, usch, det här känns inte bra...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2011-01-21 18:36
Ursprungligen av Baron:

Ja, usch, det här känns inte bra...

Fast inte så illa som jag befarade...;-)

Ursprungligen av Baron:

Ja, usch, det här känns inte bra...

Det tog bara några timmar att vänja sig för mig faktiskt! Nu känns det som fredagsmys igen

Mycket bättre!

Känns inte svårt, känns mycket bättre! Mer lättläst till och med för mig som är gravt synskadad.

Ahh... najs. Mina gamla ögon jublar.

Arial är inte Helvetica, men det är närmare än Lucida…

Tyvärr gick en hel del av den cleana, sköna känslan försvunnen nu.

Ingen dealbreaker, och Arial är ju inget porrigt typsnitt, men det är ändå härligt stramt.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Arial är inte Helvetica, men det är närmare än Lucida…

Tyvärr gick en hel del av den cleana, sköna känslan försvunnen nu.

Ingen dealbreaker, och Arial är ju inget porrigt typsnitt, men det är ändå härligt stramt.

Håller med.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Tyvärr gick en hel del av den cleana, sköna känslan försvunnen nu.

Det var precis det jag kände direkt efter bytet, och måste säga att jag fortfarande känner.

Avsaknaden av den sköna känslan som 99.se hade gör att känslan inte är densamma. Nu för tiden ögnar jag endast genom lite snabbt, eller letar efter en specifik tråd. Fast vissa kanske tycker det är bra...

Jag vet att det lät hårt då, men nu har et bra tag gått och jag känner fortfarande att den sociala känslan inte är densamma. Tycker att den grå känslan i texten också gör allt mycket tråkigare. Urtvättat.

Det Maciga har försvunnit.

PostJobsesque innan han ens lämnat Cupertino...

Ursprungligen av LCR:

Det var precis det jag kände direkt efter bytet, och måste säga att jag fortfarande känner.

Avsaknaden av den sköna känslan som 99.se hade gör att känslan inte är densamma. Nu för tiden ögnar jag endast genom lite snabbt, eller letar efter en specifik tråd. Fast vissa kanske tycker det är bra...

Jag vet att det lät hårt då, men nu har et bra tag gått och jag känner fortfarande att den sociala känslan inte är densamma. Tycker att den grå känslan i texten också gör allt mycket tråkigare. Urtvättat.

Det Maciga har försvunnit.

Men var det inte du som i princip krävde att vi skulle byta tillbaka till LucidaGrande och nu när vi gjort det så skriver du här

Ursprungligen av Björnström:

Men var det inte du som i princip krävde att vi skulle byta tillbaka till LucidaGrande och nu när vi gjort det så skriver du här

Eh, jo...

LucidaGrande är mycket bättre, det är något med den gråa helheten...

Edit: Fast jag har faktiskt märkt en skillnad i och med bytet.

När byttes typsnittet ?

Senast redigerat 2011-01-23 23:38
Ursprungligen av LCR:

Eh, jo...

LucidaGrande är mycket bättre, det är något med den gråa helheten...

Edit: Fast jag har faktiskt märkt en skillnad i och med bytet.

När byttes typsnittet ?

Vi uppdaterade sajten i fredags till version 4.10 - finns en separat tråd om det här:
http://www.99.se/feedback/284063-99mac-4-10-buggar-osnyggheter-feedback-trad.html

Ursprungligen av Björnström:

Vi uppdaterade sajten i fredags till version 4.10

Det förklarar saken! Vi spelade hockeymatch fredag kväll sedan gick jag bara in och svarade i någon enstaka tråd utan att titta så noga.

Jag föredrar LucidaGrande och röstade så, men jag ogillar fortfarande den dåliga kontrasten i citerade stycken, men det är en liten grej jämfört med typsnittet!

Ursprungligen av LCR:

Det förklarar saken! Vi spelade hockeymatch fredag kväll sedan gick jag bara in och svarade i någon enstaka tråd utan att titta så noga.

Jag föredrar LucidaGrande och röstade så, men jag ogillar fortfarande den dåliga kontrasten i citerade stycken, men det är en liten grej jämfört med typsnittet!

Kontrasten i quotes är helt ok för mig, det kan bero på din skärminställning?

En sak angående feedback-forumet
Det här är inget vanligt chatforum där man slänger ur sig kommentarer för skojs skull.

All feedback går direkt in i 99mac:s backlog - allt ni skriver kommer analyseras och innebär jobb för utvecklingsteamet. Det är en fantastisk möjlighet att dra riktlinjer och förändra sajten som inte finns på många sajter. Det är också ett ansvar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-21 21:07

Haha, fråga om Arial i ett Mac-forum... Dömd på förhand.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-21 23:09

Perfekt byte, tack!

  • Medlem
  • 2011-01-22 21:14

Byt tillbaka eller gör något åt kerningen.

Ursprungligen av Baron:

Byt tillbaka eller gör något åt kerningen.

Håller med.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-25 09:53

Kan man inte lägga till ett eller ett par alternativa teckensnitt som man själv kan få välja i inställningar om man inte är nöjd med standardteckensnittet?
Personligen tycker jag att det ser bra ut nu

Bevaka tråden