Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykten kring MacBook Pro vårvintern 2011

Tråden skapades och har fått 169 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Någon som vet om det kommer en uppdatering av MacBook pro till hösten 2011?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-25 13:59
Ursprungligen av osklar0328:

Någon som vet om det kommer en uppdatering av MacBook pro till hösten 2011?

Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

Ursprungligen av osklar0328:

Någon som vet om det kommer en uppdatering av MacBook pro till hösten 2011?

Det går lite rykten om en tunn 15-tummare med SSD och bortbantad optisk enhet à la Air. Det är i sig ungefär lika sensationellt som att förutspå att det blir kallare i oktober än idag, men MacRumors (som brukar ha bra källor) verkar ha kommit över något som antyder att det finns en konkret produkt med planerad lansering förr, snarare än senare.

Men för att ge ett riktigt svar på din fråga: Nej, ingen *vet*. Det kan mycket väl vara så att de senaste ryktena fortfarande bara gäller en läckt prototyp som Apple-folket leker med i labbet medan de väntar in komponentutvecklingen, och att nuvarande MBP hålls vid liv med ännu en "speed bump", i så fall till hösten eller vintern.

Den nya MBA ger också en antydan om utvecklingen, där kommer programvaran på ett USBminne.
Så kan kan det bli för alla modeller framöver.
Om så USBportarna får samma strömkapacitet som på MBA, så kan de som behöver optisk enhet köpa den som finns för MBA.
Vad sen det sparade utrymmet kan användas till finns nog olika uppfattningar om, men större batteri, kraftfullare processor och grafik eller ännu längre drifttid vore kanske inte dumt.
/LeNi

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-27 16:26

Det händer en hel del i utveckningen på bärbara sidan, bara att kika hur det såg ut för 10 år sedan... ska bli intressant att se om MacBook Pro blir mer lik MacBook Air i designen

  • Medlem
  • 2011-01-27 17:13

Och själv sitter jag fast i DVD-träsket. Har hundratals.
Suck, vad ska jag göra?

Ursprungligen av per s:

Och själv sitter jag fast i DVD-träsket. Har hundratals.
Suck, vad ska jag göra?

Hur menar du?''

Mina gick iväg i en låda som "välgörenhet" för ett tag sen...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-27 18:56
Ursprungligen av per s:

Och själv sitter jag fast i DVD-träsket. Har hundratals.
Suck, vad ska jag göra?

En extern spelare kostar väl typ 200 spänn.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-01-27 19:31
Ursprungligen av per s:

Och själv sitter jag fast i DVD-träsket. Har hundratals.
Suck, vad ska jag göra?

Välkommen till 2000-talet och köp dig en NAS och rippa dina DVD:er till

  • Medlem
  • 2011-01-27 19:57

De flesta skivorna är filmer förstås. En raid eller stor nas är väl inget man vill släpa med sig men klart man kan ha en extern spelare.
Så jag överlever detta men uppskattar iof att slippa en massa olika dosor, sladdar och apparater. Frågan är väl hur man ska lagra media i framtiden. Nu har vi kanske kommit lite vid sidan om.

100-tals dvd'er kan väl knappast heller vara något man vill släpa med sig.

Hur tänkte du där?

Ursprungligen av ante_77:

100-tals dvd'er kan väl knappast heller vara något man vill släpa med sig.

Hur tänkte du där?

Hehehe

  • Medlem
  • 2011-01-28 01:14
Ursprungligen av ante_77:

100-tals dvd'er kan väl knappast heller vara något man vill släpa med sig.

Hur tänkte du där?

Naturligtvis inte men några stycken man vill underhålla sig med när man är iväg ett tag.
Eller tar du med dig två hundra böcker för att ha något att läsa när du reser bort en helg.
Hur tänkte du där?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-01-28 09:31
Ursprungligen av per s:

Naturligtvis inte men några stycken man vill underhålla sig med när man är iväg ett tag.
Eller tar du med dig två hundra böcker för att ha något att läsa när du reser bort en helg.
Hur tänkte du där?

Ja faktisk. Sedan jag skaffade en iPad har jag enbart läst böcker i iBooks, och har ca 600 böcker med mig när jag är på resande fot

Bok -> e.pub är svårare att göra själv än DVD -> avi

Ursprungligen av per s:

Naturligtvis inte men några stycken man vill underhålla sig med när man är iväg ett tag.
Eller tar du med dig två hundra böcker för att ha något att läsa när du reser bort en helg.
Hur tänkte du där?

Varför köper du inte en stor hårddisk? Rippar alla i lagom format. Lägger över dom filmer du vill ha med på en resa på laptopen.

VIll du ha filmerna i högre upplösning någon gång så har du dom på vinden. Det är väl så hela Sverige har gjort eller har jag fel? Alternativt byt ALDRIG dator.

vad jag vet är i princip alla diskar på marknaden som kallas 'ssd' baserade på flash-minnen. undantaget är väl då dram-baserade diskar via pci-e.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-01-28 20:29

En tunnare, lättare, MBP 15-tummare vore godis.. (skippa hårddisken och kör med SSD som MBA).
Fast min Core i5 är såå snygg.. (nu med Intel SSD 160GB)

Kanske dags att försöka sälja min Santa Rosa MBP nu.
Och en Mac Mini G4 1.5GHz som jag aldrig använder.

Jag tror inte det blir stora förändringar på MBP förutom Intels Cpuer. Jag tror att det kommer vara Cpu och högre upplösning på skärm som kommer vara nytt. Allt det andra kommer att vara identiskt. Det jag undrar är om Apple kan sätta in bättre GPu men jag tvivlar på det. Det som kanske kommer är snabbare minne från dagens 1066 mhz till 1333 Mhz.
Nästa Modell så kallat 2012 års modell kommer att vara i MacBook Air stil men inte MacBook Pro 2011 modellen.

Ursprungligen av Hunter78:

Jag tror inte det blir stora förändringar på MBP förutom Intels Cpuer. Jag tror att det kommer vara Cpu och högre upplösning på skärm som kommer vara nytt. Allt det andra kommer att vara identiskt.

Betyder det att du inte ens tror på Sandy Bridge, eller räknar du in det i "CPU"?

Ursprungligen av Adrian B:

Betyder det att du inte ens tror på Sandy Bridge, eller räknar du in det i "CPU"?

Japp Jag räknar in Sandy Bridge i kategorin CPUer.

Marco Arment ger sig in i spekulationerna: Marco.org - Speculation on the next MacBook Pro

I don’t foresee major changes to the 17” MacBook Pro. It’s an aircraft carrier made for maximum performance, maximum capacity, and rarely-used hardware features (like the ExpressCard slot) to sell to people who actually need them, such as people operating portable recording setups. When Apple wants to remove features from the rest of the lineup, they can usually appease most of the “We’re still using that!” crowd by keeping it in the 17” for a few more generations.

And that’s where I think Apple’s going to shove the optical drive: the 17”, and the $999 plastic MacBook. That’s it.

Furthermore, the removal of optical drives and the awesomeness and low price of the 13” Air will leave little reason to buy the 13” MacBook Pro, so I’m guessing it will be eliminated from the lineup.

And I’m guessing that the 15” will undergo its most significant change in a very long time: it will adopt the wedge shape of the Air, losing its thick, uncomfortably sharp front edge. Removing the optical drive will free up a lot of space inside, leaving room for a rearrangement that can enable the wedge shape without giving up a significant amount of battery volume.

Han skriver mycket mer också, speciellt kring det potentiella problem att redan nu låta 15-tummaren gå över till MBA-designen och att det kanske istället dröjer en generation till.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-31 17:49

Verkar som vi kan glömma nya MBP:s inom en snar framtid.

Intel recalls Sandy Bridge chipsets due to SATA screw-up

  • Medlem
  • 2011-02-01 08:59

hu va trist. Känns som April är en realistisk förhoppning för nya Macbook Pro då.... undra om apple hade börjat ladda upp med datorer som de nu måste åtgärda...? ...får vi aldrig veta.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-02-01 15:58

Det där beskedet var typ det tråkigaste på länge. Läste det innan det uppdaterades att även gälla bärbara. Jag måste köpa en ny MBP inom några veckor och hade hoppats att de skulle hinna uppdateras innan dess. Så störigt.

Ursprungligen av JonesH:

Det där beskedet var typ det tråkigaste på länge. Läste det innan det uppdaterades att även gälla bärbara.

Samma här, jag tänkte först skriva att det bara gällde iMac, för det var så MacRumors först beskrev det, men sen såg jag att de uppdaterat artikeln.

Ja det här suger förstås, Apple är utelämnade åt Intel i detta fall. Om det stämmer att detta helt stoppar MacBook Pro tror jag förstås inte längre på en release i februari-mars som jag förut trodde på. Då får vi kanske sikta på april ändå.

Inte verkar rätt tagna på sängen med detta fel och det är svindlande summor det handlar om för att fixa det, 700 miljoner dollar!

Tråkigt att Intel har problem, men det är bra att de skjuter upp leveransen.
Det är väl bättre att skjuta upp leveransen för att säkerställa kvalitén än att skeppa undermåliga produkter…

Ursprungligen av The Real Viking:

Tråkigt att Intel har problem, men det är bra att de skjuter upp leveransen.
Det är väl bättre att skjuta upp leveransen för att säkerställa kvalitén än att skeppa undermåliga produkter…

Definitivt. Jag undrar hur det såg ut på mötet där de bestämde att återkalla och göra om. När ingenjörerna ska förklara för beslutsfattarna vidden av problemet och när de ser vad det kommer att kosta. Inget muntert möte antar jag...

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-02 15:35

Någon sitter hemma med ett väldigt rött öra idag

Hoppas verkligen att de går över till AMD och AMD grafikkort istället för att behöva köra Sandy bridge som innebär skitgrafik från intel eller så som de gjorde med senaste 13 tum macbook PRO.

Ursprungligen av Ollebro:

Hoppas verkligen att de går över till AMD och AMD grafikkort istället för att behöva köra Sandy bridge som innebär skitgrafik från intel eller så som de gjorde med senaste 13 tum macbook PRO.

Vem vet. Apple kanske har lurat oss alla och lanserar AMD-bestyckade datorer!

Bevaka tråden