Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switch ? MAC + PC

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hox Pox !

Jag har fått lite blodad tand och funderar på att byta till MAC. Men några problem som måste redas ut kvarstår.

Jag kommer att ha kvar mina PC-burkar och jag vill köra remote mot dem. Det ska funka mellan mac och win XP. Men det jag är mer intresserad av är att köra midi över nätverket. Det är en så löjligt enkel sak men går inte det så kan jag inte byta. Jag måste kunna synka mina PC-burkar med min ev. MAC.

Stöd för NTFS kommer väl eller finns i ny os X.

Som jag ser det talar följande saker för ett byte:
. mindre strul (alla tillverkare av musikprogram är mer eller mindre macbaserade)
. inget skit med okompatibla kort etc.
. G5:an är grymt tyst (Jag sålde precis min Shuttle Sb-51g som INTE var ljudlös).

Saker som talar emot:
. Priset - jag kan få tre stöddiga p4or för samma pris som en g5 dual.
. Avsaknad av nyttiga småprogram.

Jag vill gärna ha kakan och äta den därför tror jag (och hoppas) att man IDAG 2003 ska kunna köra en MAC och en PC i nätverk utan att bry sig så mycket om operativsystem. Kan jag synka mjuksyntharna i min PC till en mac är saken biff.

Jag är tacksam för all input.

mvh

Tobias

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-25 13:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tubiux
Jag kommer att ha kvar mina PC-burkar och jag vill köra remote mot dem. Det ska funka mellan mac och win XP.

Det kan jag hjälpa till med. Ladda hem detta gratisprog från MS.

Ingår en licens för att ansluta med remote client i XP pro har jag för mig.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-25 14:23
Citat:

Vet inte vad vad för typ av småprogram du menar, men det finns en hel uppsjö av free- och shareware till macen! Gå in på Versiontracker, så ska du nog hitta nåt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-25 14:57

Kommer att komma stöd för NTFS i Mac OS X 10.3 Vet att jag har läst detta på Apple's hemsida men kommer inte ihåg vart.

Det är inga som helst problem att koppla samman Windows och Mac OS X.
Titta här så finns det how-to guider för blandade nätverk.

Musikbiten vet jag ingenting om men det finns massor med duktiga musikerhär. Annars kan du hoppa över till www.99musik.com. Där är jag övertygad om att du kan få hjälp.

Citat:

Öhm. Vad är det du saknar? Lite svårt att veta om du inte berättar.
Hursomhelst så hittar du tusentals mer eller mindre nyttiga program i olika storlekar på:

Apple Mac OS X Downloads
Mac Update
Mac OS Zone
Mac OS X Apps
Fink
Fresh Meat OS X
Chezmark's Picks
Mac Fix it's verktygsbibliotek
The GNU Mac OS X Software Library
Aqua Files
Stepwise

Förmodligen inte så nyttiga, men spel hittar du hos Mac Game db.

Jag vill inte sätta igång en PC VS MAC diskussion här för det kan vi vid det här laget låt mig bara klargöra det faktumet att det finns åtskilligt fler PC-användare vilket självklart leder till att det finns fler prg. Jag har en del små prg som jag använder en gång varannan månad kanske men de är väldigt nyttiga. Dessa prg finns INTE till mac men kanske har någon annan gjort ett liknande prg. Strunt i det ! Jag kommer inte att göra mig av med mina gamla burkar frågan är bara om jag ska skaffa mac.

Jag kan syncha en pc med en mac via midi men det finns prg(till pc och förhoppningsvis till mac) som gör det internet istället för att dra sladdar externt. Som sagt, bry er inte om småprg´n.

mvh

Tobias

• Oregistrerad
  • 2003-08-29 13:29

Finns massa nyttiga småprogram till mac oxå
[Fast vi inte skall bry oss ;-)]
För at thitta dom får man ju söka på funktionen - och tänka på at tpå mac kan det vara ett script istället för ett fristående program...

Bästa sättet är ju att prova och se vad man tycker - kolla vad minimikravet på remote desktop är och köp något sådant begagnat och känn på det...

EDIT: Synka midi över TCP/IP??? Så fix hastighet är det väl inte i TCP/IP så man kan säga det säkert Förr var det ju till och med svårt att garantera synk på pezens serieport... (men det var ju ett tag sedan...)

Citat:

Jag har en del små prg som jag använder en gång varannan månad kanske men de är väldigt nyttiga.

Kan du inte berätta vilka de är och vad de gör för något? Vi vill också ha små nyttiga program! Om de inte finns så kanske det är dax att bygga dem. Hursomhelst så skulle det vara mycket uppskattat om du berättar vilka de är.

Fler och fler switchar nuförtiden och då kan det vara guld att få veta detta så man kan hjälpa till med att få övergången så smidig som möjlig.

1
Bevaka tråden