Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slå ihop flera kamerafeeds i redigering

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2011-02-04 17:54

Hej,

Lite sugen att börja redigera med flera kameravinklar. Jag har en konsert som är filmad med 5 kameror.

Måste man använda FCP för att lösa detta, eller finns det billigare program? En rolig funktion vore ju att använda sig av en videomixer som kunde ladda filmer som "live source" och så gör man en "live editing" precis som man gjorde på "old school" - mest för skoj såklart men finns det program som klarar det?

• Medlem
  • Sverige
  • 2011-02-04 20:22

Videomixers:
BoinxTv: http://www.boinx.com/boinxtv/
Garagecube, Modul8 (VJ): GARAGECUBE

Båda har jag testat och BoinxTv är ypperligt för vad du vill ha skulle jag tro. Använder själv Modul8 för livemixning men jag har aldrig sparat "outputen" från det så det vet jag inte huruvida det funkar bra eller inte.

FCP´s multicam funktion är annars bland det bästa jag använt vid editering.

Jag instämmer, FCP´s multicam är mycket bra. Köpte Boinx för något år sedan och det som att jobba på det gamla hederliga sättet.

• Medlem
  • 2011-09-07 11:42

Finns det något annat program som klarar multicam förutom FCP? För hobby-entusiasten... iMovie fixar inte det, va?

• Medlem
  • International user
  • 2011-09-07 17:45
Ursprungligen av sax:

Finns det något annat program som klarar multicam förutom FCP? För hobby-entusiasten... iMovie fixar inte det, va?

Jag har kört Norrkross tidigare, ett svensk videoredigeringsprogram som var ett lagom steg uppåt när iMovie inte dög för det jag ville göra. De har tydligen bytt namn till VideoCanvas, men vad jag förstår är det bara namnbyte + Lionuppgradering.
För mig var det lättanvänt och hade snygga möjligheter, men för livemix vette tusan...

Och du kollade in Boinx-länken ett par rader upp? Men inte gratis förstås.

Ett lite udda program med en hel del roliga funktioner är VideoCanvas (f.d. Norrkross Movie). Vet inte om deras stöd för ett "oändligt" antal lager innebär flerkameraredigering... Billigt och svenskutvecklat.

1
Bevaka tråden