Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Norrköpings Tidningar... igen...

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan inte låta bli att starta en ny diskussion om Norrköping Tidningars byte från Mac till Win... (Se även tidigare diskussion: http://www.99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9261)

Detta är klippt från Pressens Tidning (http://www.pressenstidning.nu/Article.jsp?article=3621)

"NT satsar på Doris
Norrköpings Tidningar har skrivit avtal med Anygraaf om leverans av Doris redaktionella system till samtliga tidningar inom koncernen.
Först ut blir Folkbladet som startar redan i oktober och så följer resterande tidningar Västerviks-Tidningen, Gotlands Tidningar och Gotlands Allehanda med sista systemstart i april 2004. Norrbottens-Kurirens befintliga Doris-system kommer att uppdateras under nästa år.
Samtliga tidningar kommer också att, för den redaktionella produktionen, gå över till InDesign på PC-plattform. Det systemet kommer, för att underlätta support och utveckling, att köras via Citrix.
- Doris valde vi för att vi tycker att systemet är ett bättre reporterverktyg, är bättre för redigering, är bra integrerat med andra produktionsverktyg och har en bättre arkivfunktion mätt mot konkurrenterna, säger Sören Andersson, utvecklings- och datachef på Norrköpings Tidningar.
- Dessutom tycker vi om multimediahanteringen och är imponerade av Anygraafs kompetens och stabilitet.
Man kommer att använda en central server, placerad i Norrköping, som betjänar alla tidningar. Kommunikationen sker via ett höghastighetsnät som också kommer att användas för IP-telefoni. En backupp-server placeras i Västervik och som en säkerhetslösning för kommunikationen kan man välja att köra med upp till två megabit via ISDN-växlar.
De Macar som reportrarna använder kommer att behållas i drygt ett år till. Något som möjliggörs av att kommunikationen med klientmaskinerna sköts via en Citrix-lösning. Men resten av datafunktionerna inom koncernen kommer att skötas i PC-miljö. NT-koncernen lämnar också Oracle för databaserna och går över till MS SQL server.
- PC ligger ljusår före Apple när det gäller att administrera och sköta stora system, säger Sören Andersson. Vi får också en bättre kapacitet till ett lägre pris. Apple har heller inte hängt med vad det gäller integrationen med Internet och IP.
Cirka 300 PC kommer att köpas in av leverantören Dell. Vad gäller valet av leverantör för höghastighetsnätet så förhandlar man för tillfället med flera tänkbara företag.
En personalstyrka på fem personer, placerad i Norrköping, kommer att sköta nätadministration och support."

:rolleyes: :eek:

Känns det som att IT-chefen har koll på läget? :eek:
– Apple har heller inte hängt med vad det gäller integrationen med Internet och IP. :eek:

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-08-25 19:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av valle99
Apple har heller inte hängt med vad det gäller integrationen med Internet och IP.

Speciellt den lilla meningen tyckte jag var extra fin. Nä, det är ju sant, en Mac kommer ju inte förinställd med RPC- och NetBios-portar öppna... :rolleyes:

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-08-25 19:18

Det är det jag alltid sagt, det finns inte den IT-chef som fått sparken för att ha rekommenderat en MS-lösning...

Det är en av orsakerna till min skräckblandade fascination inför MS, de bryr sig inte om att sikta på tekniker när det gäller inköp, de går på chefsnivå direkt med flashig "corporate bullshit" och därmed är teknikern överspelad.

Senare så kan man ju som chef sällan medge att man gjort ett gravt misstag så då blir det till att hysta in mera pengar i det svarta hålet som nu uppstått och fortsätta på den inslagna vägen. Se till tex dagens artikel i CS där företagsledare börjar gny om att staten och leverantörer måste ta ansvar när det egentligen (till stor del) är sig själva att skylla (sen borde ju förvisso MS ta sitt ansvar men det kommer inte hända förrän det finns en affärsekonomiskt orsak till det, tex att folk slutar köpa MS-produkter).

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-08-25 19:27

Fast på serversidan kan man ju bara hålla med. OSX Server suger fett och är inget för nervsvaga.
Dock tror jag inte att MS-lösningar på något vis är bättre, men för stora databaser gäller ju SUN t.ex. Då är PC/Mac bara leksaker.

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-08-25 19:59

Hmm, ja, jo, OS X Server har nog några år kvar innan det är en produkt i paritet med Windows 200x + AD, avseende användar- och allmän nätverkshantering. Tyvärr allt för sant (har slitit mitt korta hår över min XServe).

300 Dell... Det blir många support-timmar. Stackars personal.

Hahaa! Jag skrattar gott! Rätt åt dom. Dom kommer att slita sitt hår i förtvivlan sen när dom sitter där och ska installera drivrutiner och täppa till säkerhetshål! HOHO! Obetalbart!

Tyvärr är det ju faktiskt så att Citrix är ruskigt bra för oss tekniker. Mindre spring och färre ställen att felsöka..

Vi kör dock fortfarande 97% Mac-klienter här på Västerbottens Kuriren. Saker som måste göras i windowsmiljö får dom köra via Citrix.. det är ett i mina ögon bra upplägg, hoppas vi inte blir tvugna att ändra det..

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-08-25 21:19

Tänkte på det tidigare, någon form av Terminal Server-lösning med full implementation av Aqua-gränsnittet vore ju grymt. Inbyggt i Mac OS X, inget tredjepartsprogram. Att köra X Window och VNC går ju men hur roligt är det på en skala?

Fast nu har jag visst vandrat bort från trådens ämne...

• Medlem
  • 2003-08-26 12:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof N
Hahaa! Jag skrattar gott! Rätt åt dom. Dom kommer att slita sitt hår i förtvivlan sen när dom sitter där och ska installera drivrutiner och täppa till säkerhetshål! HOHO! Obetalbart!

det är oss journalister "på golvet" du skrattar åt, vi som alltid har arbetat i mac-miljö, vi som vill behålla macarna.

PC-nissen till IT-chef drabbas säkert inte så hårt eftersom han kan systemet som ett rinnande vatten...

Jag jobbar på HD som oxå har konverterat åt fel håll...

• Medlem
  • 2003-08-27 02:36

I en sådan här fin miljö får dom arbeta i..

Det programmet ser ju verkligen lysande ut..

Stackars satar

PC? Vad är det för företag?

Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
I en sådan här fin miljö får dom arbeta i..

Det programmet ser ju verkligen lysande ut..

Stackars satar

Oh herregud... Har dom rökt jazzpipa på tidningen?

• Medlem
  • 2003-08-27 23:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Oh herregud... Har dom rökt jazzpipa på tidningen?

Ja verkligen, att byta bort en Macmiljö mot nått dyligt.. att inte personalen går ut i strejk, vad säger facket?

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-08-28 19:45

Citrix är fint, en motsvarande lösning finns ju för OSX, fast den är tom bättre. NetBoot!
Genom en central installation körs programmen på lokala CPU:er, snabbare än Citrix. Desustom lika få felkällor som i en Citrix-lösning.
Förresten, tidningen vill inte köpa 35licenser Citrix MetaFrame 1.8? Ni får dem skitbilligt!

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-09-06 22:44

Med erfarenhet av att använda Doris måste jag bara säga att det suger rätt så fett... Särskilt fotografdelen verkar medvetet gjort för att deprimera en. Förhandsvisningarna suger och artiklar öppnas i ett annat fönster. Finns ingen som helst ordning eller några logiska sorteringsmöjligheter av bilder.

Huruvida det är ett bra verktyg för hela arbetsflödet kan jag inte uttala mig om, men det kraschar med jämna mellanrum. Ofta sent på kvällen före tryck tycks det. :rolleyes:

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-09-06 23:39

Kom på att det för några år sedan fanns ett program för tidningsproduktion som hette "Scoop" för mac. Används det ännu? Tror det var på Norra Västerbotten i Skellefteå jag såg det.

?|?<i]Skrevs ursprungligen av Bonish [/i]
Kom på att det för några år sedan fanns ett program för tidningsproduktion som hette "Scoop" för mac. Används det ännu?[/QUOTE]

Japp. Texthanterare.

• Medlem
  • 2003-09-07 13:24

Scoop har en massa andra funktioner, som nåt redaktionellt organisationssystem etc, som jag aldrig satt mig in i.

Citat:

Kom på att det för några år sedan fanns ett program för tidningsproduktion som hette "Scoop" för mac. Används det ännu? Tror det var på Norra Västerbotten i Skellefteå jag såg det.

Jepp, Scoop finns kvar på Norran, fast inte länge till... (Byte i vinter...)
Många tidningar bl a VK i Umeå kör Scoop

/v

• Medlem
  • 2003-09-07 15:04

Expressen likaså.

Jag tycker egentligen bara synd om NT:s journalister.

Och så supportpersonalen förstås.

Men man kan ju alltid säga upp sig,emigrera och bli osthyvelförsäljare på Grönland. Det jobbet är nog hundra gånger roligare än att supporta 300 Dull-maskiner.
Nä just det, tillverkaren hette ju PC...

• Medlem
  • 2003-09-08 12:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Jag tycker egentligen bara synd om NT:s journalister.

Och så supportpersonalen förstås.

Det är nog bra för supportpersonalen, dom har ju sitt arbete tryggat.. 300 mackar kräver ca 1,5-2 supporttekniker.. 300 Pc brukar kräva ca 4-6 supportare

• Medlem
  • 2003-09-08 12:43

å andra sidan brukade det alltid springa omkring supportkillar på redaktionen när jag var på Sydsvenskan som har macar...

Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Det är nog bra för supportpersonalen, dom har ju sitt arbete tryggat.. 300 mackar kräver ca 1,5-2 supporttekniker.. 300 Pc brukar kräva ca 4-6 supportare

Bra och bra. Allt är relativt. Att supporta Windowsburkar är ett slavgöra som orsaker magsår, migrän, svindel, illamående och svagt hjärta.

Perfekt som aktiv dödshjälp alltså

Kanske ett sparhjälpmedel för Tysklands finansminister Hans Eichel som tycker det finns för många pensionärer som kostar staten pengar. Ge dem en XP-burk, Hans!

I dag var Norrköpingstidningen inte vad den brukar vara!!
Kopierat från NTs sida på nätet:

Senast redigerat 2004-03-11 16:39
  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-03-11 16:36

Tja, deras byte till Windows verkar ju ha betalat sig väldigt bra

• Medlem
  • Örebro
  • 2004-03-11 16:37

Skadeglädje...

...är den enda sanna glädjen.

1