Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia satsar på Windows Phone 7

Tråden skapades och har fått 175 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-13 19:13
Ursprungligen av Goflorp:

Skall försöka mig på en kvalificerad gissning om hur det kommer bli.

Nokia kommer försöka göra allt för att det här skall funka. Ms kommer flyga över hela planlaster med folk som är nyfikna, berömmande, uppmuntrande och så gooa att ha att göra med.
När de lärt sig allt kommer de flyga hem igen, de tar med sig en icke oansenlig bunt finska tekniker som får miljonlöner och bo gött i The American Dream.

Kvar blir Nokia i Finland med brallerna på knäna undrande;
Vart tog alla vägen?
Varför gör det ont i rumpan?

Så du menar att MS ska börjar göra hårdvara?

Ursprungligen av zappee:

Så du menar att MS ska börjar göra hårdvara?

Kanske om tre år? Vad vet vi? Eller de kanske lejer ut det på ngt annat bolag. De kanske köper ngn annan spelare på marknaden.
Men att liera sig med ett företag som är känt för att vara som en giftspindel som suger ut det göttaste ur andra bolag för att sedan spotta ut resterna...

De gör väl redan idag en uppsjö av möss, tangentbord etc eller ?

Ursprungligen av Goflorp:

De gör väl redan idag en uppsjö av möss, tangentbord etc eller ?

Det har Logitech också, när kommer deras första dator?

Ursprungligen av zappee:

Så du menar att MS ska börjar göra hårdvara?

Ja varför skulle de inte göra det?

Jag tror man missar lite i avvägningarna om man tror att MS har lika bra utgångsläge nu som när de etablerade sitt mjukvaruimperium.

Jag ser absolut att MS skulle i framtiden vilja styra sin hårdvara inom mobila enhetssidan. Chefen för WM "is all about user experience" så varför inte, se på zune långsiktiga satsningen, Xbox, kin etc.. Ja visst finns det exempel? Vad har de gemensamt?

Förövrigt, mycket gränsnitts koncept i WM är från zune.

Så vad är det som NOKIA kan ge MS? Goflorps kommentar " om vad som hände" känns så jäkla kul

Kanske gammal bitterhet kan läggas åt sidan och samarbetet kan kanske funka även då sammanslagningen av finsk och amerikansk företagskultur kan bli en utmaning. Att säga att det är två internationella företag är bara naivt. Kultur sitter djupare än så.

Jag önska dem lycka till för det kan ge mer spelrum för fler spelare och mer val möjligheter för kunden.

jo en sak till..

Jag läste någonstans att Nokia får miljarder dollar för att använda Wm7...Någon som har hört det? Länka gärna.

sen detta från AP om Arbetarna i Finland.

"They are worried. They want the information (about possible layoffs) as soon as possible, but I don't think it even exists yet," said Kari Kiila, a union representative at the Tampere plant.

"Elop was asked whether he's a "Trojan horse" — a Microsoft insider who's penetrated Nokia and steered it in a direction favorable to Microsoft.
"The obvious answer is 'No,'" Elop said. "Thanks for asking."
He said the decision to go with Windows Phone was unanimous in Nokia's senior management team. Nokia's board approved the deal Thursday night,a day ahead of the announcement in London."

jag tror det är det definitiva svaret på om facket visste något eller har gått med på detta.

Jag känner mig lite rörig i dag så jag klämmer in lite historik i samma veva.

In memoriam: Microsoft’s previous strategic mobile partners | asymco

Senast redigerat 2011-02-14 07:40
  • Oregistrerad
  • 2011-02-13 20:16
Ursprungligen av Goflorp:

Skall försöka mig på en kvalificerad gissning om hur det kommer bli.
.....
När de lärt sig allt kommer de flyga hem igen, de tar med sig en icke oansenlig bunt finska tekniker som får miljonlöner och bo gött i The American Dream.

Ja tjena, du tror inte att Microsoft redan har ett par tusen tekniker hos HTC, Samsung, LG och alla deras andra partners. HTC gör bra många miljarder gånger trevligare telefoner än Nokia men Microsoft har ännu inte snott några av deras tekniker och gjort en telefon - det är faktiskt ingen strategi hos microsoft att göra hårdvara (som alla andra här verkar vara otroligt korkade att tro)

Att Microsoft gör XBox är enda undantaget men jag är helt övertygad om det fanns företag som byggde spelkonsol-hårdvara där dom bara väntade på ett operativsystem så skulle microsoft hellre göra detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-13 20:36

Tror att Microsoft släpper sin egna telefon samma dag som Apple släpper sin egna spelkonsol... och vi vet ju hur det gick sist!

Dem har nog viktigare saker för sig, som sina cloud computing-drömmar. Att kunna lära sig av sin egna, och andras misstag är viktigt, säger bara Google Nexus One, host, host.

Ursprungligen av Jawhns:

Tror att Microsoft släpper sin egna telefon samma dag som Apple släpper sin egna spelkonsol... och vi vet ju hur det gick sist!

Haha, jo både Microsofts mobiltelefoner och Apples konsol var väl ungefär lika stora framgångar

Jag tror inte att MS kommer att göra en telefon igen, som har deras logga på sig. Däremot är det här inget jag skulle vilja jämföra med HTC:s eller Samsungs position gentemot Microsoft - maktbalansen ter sig förskjuten långt mer åt MS-hållet. Klart elegant manöver - MS får enormt inflytande över mobiltelefonerna, och kan ta händerna ifrån det hela om det floppar. Riskfritt för dem, och för Nokias del är det fortfarande bättre än en utdragen död.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-14 09:32
Ursprungligen av Samuel K:

Haha, jo både Microsofts mobiltelefoner och Apples konsol var väl ungefär lika stora framgångar

Skillnaden är faktiskt att Apple trodde dom kunde bli stora på konsol och lanserade faktiskt en sådan. Microsoft har aldrig lanserat en mobiltelefon

Ursprungligen av studiox:

Skillnaden är faktiskt att Apple trodde dom kunde bli stora på konsol och lanserade faktiskt en sådan. Microsoft har aldrig lanserat en mobiltelefon

Va? Du har tydligen missat något.

Microsoft Kin - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Oregistrerad
  • 2011-02-14 14:14
Ursprungligen av keptang:

Va? Du har tydligen missat något.

Microsoft Kin - Wikipedia, the free encyclopedia

Naje, jag kallar inte det en Microsoftlur då det faktiskt är Sharp som gjort hårdvaran till skillnad från Apple som faktiskt själva gjort en spelkonsoll (som även microsoft såklart gjort, framgångsrikt dessutom)

Ursprungligen av studiox:

Naje, jag kallar inte det en Microsoftlur då det faktiskt är Sharp som gjort hårdvaran till skillnad från Apple som faktiskt själva gjort en spelkonsoll (som även microsoft såklart gjort, framgångsrikt dessutom)

Jag tror att du får acceptera att i elektronikbranschen är det ofta inte är företaget själva som producerar sina produkter i fabriker man äger själv. Vad jag vet så är det inte Apples egna fabriker som producerar deras produkter, men jag kan ha fel. Att Intel gör hårdvaran till många andra produkter gör ju inte dem till Intel produkter?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-14 18:12
Ursprungligen av werecat:

Jag tror att du får acceptera att i elektronikbranschen är det ofta inte är företaget själva som producerar sina produkter i fabriker man äger själv. Vad jag vet så är det inte Apples egna fabriker som producerar deras produkter, men jag kan ha fel. Att Intel gör hårdvaran till många andra produkter gör ju inte dem till Intel produkter?

Tror ni missade min poäng - Microsoft Kin har faktiskt Made by Sharp - dessutom står det Sharp på telefonen. Detta är inte OEM.
Det är samma sak som om Apple inte skulle skriva "Apple" på sina Iphones utan Foxconn.

Ursprungligen av studiox:

Naje, jag kallar inte det en Microsoftlur då det faktiskt är Sharp som gjort hårdvaran till skillnad från Apple som faktiskt själva gjort en spelkonsoll (som även microsoft såklart gjort, framgångsrikt dessutom)

Aha, lite som de välkända Asus Macbook Pro och Sony Powerbook 170 alltså?

Pippin var ju dessutom samma typ av deal som Kin - företag A utvecklar och B gör hårdvaran. Du får helt enkelt bestämma dig - antingen är Kin en MS-telefon och Pippin en Apple-konsol, eller en Sharp-mobil respektive en Bandai-konsol. Om vi nu ska fortsätta hårklyverierna, det vill säga... är själv ganska road, men det finns väl viktigare saker att ödsla tid på.

Lite Tillverkar jargong.

What is OEM

The OEM is the abbreviation of the English Original Equipment Manufacturer

What is ODM

ODM means Original Designed Manufacturer , which could provide customers with all-round service as R & D of products, products-oriented and production. Only with given expected function and performance of products or even conception, ODM manufacturers could put the conception into reality.

Difference between OEM and ODM

The biggest difference between OEM and ODM doesnt only lie in their names. OEM products are specially produced for brand manufacturers and they could only use this specific brand without any abuse of other names of middle manufacturers. While ODM products is in a different situation. It depends on whether brand enterprises have exclusively own the copyright of these products, if not, middle manufactures are entitled to manufacture themselves with a precondition of using no design recognition of concerned enterprises.

Ursprungligen av Jawhns:

Tror att Microsoft släpper sin egna telefon samma dag som Apple släpper sin egna spelkonsol... och vi vet ju hur det gick sist!

Apple har tre spelkonsoler. De heter iPhone, iPod Touch och iPad och senast jag såg efter såg det ut att gå rätt skapligt för dem.

Ursprungligen av Marcus K:

Apple har tre spelkonsoler. De heter iPhone, iPod Touch och iPad och senast jag såg efter såg det ut att gå rätt skapligt för dem.

Bara för att man kan spela på dem så gör det inte dem till spelkonsoler. Du kan till exempel spela java spel på nästan alla mobiltelefoner, det gör inte heller dem till spelkonsoler.

Definitionen av en spelkonsol är enligt Wikipedia: "En spelkonsol eller spelmaskin är en typ av dator som tillverkas enkom för att spela tv-spel. Spelkonsolen strävar efter att vara så enkel att använda som möjligt, till exempel går det att använda en vanlig tv-apparat som bildskärm, och uppgradering görs i första hand av en helt ny maskin snarare än nya komponenter. Spelkonsoler kan vara både stationära och portabla."

Jag upprepar här min åsikt. Nokia gör i mitt tycke några av världens bästa telefoner när det gäller hårdvara och de är riktigt bra ihopskruvade. Jag har just fått deras nya E7 och den är himmelsk, trots Symbian. Om den hade kört WP7, tanken svindlar. HTC Desire Z känns som en billig kinesisk leksak i jämförelse. Så om vi bortser från politik och fokuserar på produkten, så kan det bli riktigt, riktigt bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-14 09:05

Apple har ingen riktig spelkonsol men det hindrar inte Apple att stjäla marknadsandelar från psp och nds. Och så pass mycket att Sony och Nintendo börjar bli oroliga.

//Rob

Ursprungligen av keptang:

Så tolkar jag inte den listan. Jag ser det bara som att "other holders" innebär andra personer och de är kanske av större intresse än andra. Han har ju trots allt bara 130 026 i ett bolag där de stora ägarna har hundratals miljoner aktier.

Ursprungligen av werecat:

Så tolkar jag inte den listan. Jag ser det bara som att "other holders" innebär andra personer och de är kanske av större intresse än andra. Han har ju trots allt bara 130 026 i ett bolag där de stora ägarna har hundratals miljoner aktier.

Det står Top 10 Other holders.

Så utanför fondbolag/institutioner som äger miljontals aktier, så är Elop den 8e största enskilda aktieägaren.
MSFT: MICROSOFT CORP Institutional Ownership

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-14 12:20

Någon som vet om Nokia att få skinna WP7?

Ursprungligen av acke:

...om Nokia att få...

Vad är frågan egentligen? Det känns som det saknas ett par ord i den meningen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-02-14 12:51
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad är frågan egentligen? Det känns som det saknas ett par ord i den meningen.

Förmodar att acke undrar om Nokia kommer att få ge WP7 ett eget utseende.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-14 13:37
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad är frågan egentligen? Det känns som det saknas ett par ord i den meningen.

Haha, undrade som MatsOlov säger. Var lite slut efter träningen bara och missade mer ord än vanligt.

Windows mobile 7 är helt klart ett bra system. Jag hoppas det går bra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-14 23:46

Kanske är Nokia nu i en liknande situation som en gång svenska Facit var. Ena dagen världsledande och nästa dag plötsligt omsprunget av konkurrenter som kom från ingenstans på grund av att den egna teknikutvecklingen haltade.

Visserligen tror jag att Windows Mobile 7 kan bli räddningen. Risken är att Not Invented Here-syndomet gör sig alltför gällande hos Nokia. Det tror jag är det största hotet mot samarbetet.

Företag misslyckas, det är inget konstigt. I synnerhet i datorbranschen där utvecklingstakten är (mördande) hög. Det kan vara Nokias tur att falla helt enkelt.

  • Medlem
  • 2011-02-15 02:16

Hittills har inte WP7 lyckats ta sig någon vart. Kommer det att gå bättre i sällskap med en annan bjässe som missbedömt utvecklingen i flera år?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-15 09:11

Kanske. Windows Mobile har visserligen inte sålt så bra, men det har en enorm fördel över Nokias egna alternativ. Det finns.

Sedan kan man resonera om Android skulle ha varit ett alternativ, men jag vet inte. Har en egen Android-mobil (Xperia X8) och den känns inte så najs. Den var billig och kör appar. Men det är ju inget som tar en till högre höjder. Visserligen kan det ha att göra med min telefons snåla specifikationer - men sniktelefoner lär ju Nokia behöva göra också. Nu vet jag inte om Windows Mobile 7 är bättre på svag hårdvara, om det är så så är ju bara det en stor fördel. Om inte annat ser Windows Mobile fräschare ut än Android.

Att Microsoft hittills har hamnat på efterkälken innebär ju inte att det fortsättningsvis kommer att ligga efter. WM7 är ju ny plattform som inte har något gemensamt med tidigare versioner annat än namnet. Det är en nystart som Nokia som aldrig lyckades med. Om det som hittills har frånhållit WM7 från att vara en storsäljare har varit brist på entusiasm från en global tillverkare så passar ju Nokia-samarbetet som hand i handske.

Ursprungligen av draags:

Windows mobile 7 är helt klart ett bra system....

Ursprungligen av jahve:

...Nu vet jag inte om Windows Mobile 7 är bättre på...

Ursprungligen av jahve:

...WM7 är ju ny plattform...

Det heter Windows Phone 7, inte Windows Mobile 7.

Bevaka tråden