Jag har en Mac Pro med 4 hårddiskar, och nu tänkte jag koppla ytterligare en eller två ssd-diskar.
Min fråga är om man kan ta spänning ( rätt volt) och ström (tillräcklig effektförsörjning) ifrån de två 6 poliga kontakterna - avsedda för SCE-e kort, som sitter på på moderkortet i en MAC Pro (2006 - v 1.1)
Har provkopplat 2 HD via extern ström-försörjning så att jag vet att det fungerar.
Jag vet följande:
SSD diskarna drar 150W per styck, max belastning för uttagen på SCI på Mac Pro:s moderkort är 300W sammanlagt ( vilket borde vara exklusive skärmkort - standard? - eller är det inklusive?).
JAG VET INTE - om spänningen är samma för skärmkortsuttagen på moderkortet (men tro det), som en HD (12V - tror jag det ska vara tll en HD. På PC-en så är det samma strömförsörjning till DVD och mitt ATI-EAH-4890 kort som kräver två separata spänning/ström - matningar, så det borde inte skilja)).
Om det går att koppla in på uttagen i Mac Pro - var hittar jag en "kontakt" som passar? (6-polig MAC-kontakt att ta spänning ifrån moderkortets kontakter).
Har letat runt på nätet, men ingen skärmkortstillverkare anger om det är 6 eller 12V spänning. Teknisk spec för Mac Pro nämner inte heller några spänningar för uttagen.
Jag hittar inte heller hur stor "total" effekt som spänningsmatningen i en Mac Pro klarar totalt, men jag vet att vissa skärmkort drar enormt mycket mer en är SSD-disk, så teoretiskt borde det effektförsörjningen räcka till.
Man kan också tänka sig att y koppla ifrån andra "strömförsörjningar" - förutsatt att effektens maxgräns inte överskrid. Idé någon?
(har två extra kort på sci-e, varav en hårdvaruraid (2kanaler) + ett med två e-sata utgångar)
Att teknisk lösa själva hållaren för disk 5 och 6 är inga problem, inte heller SATA-signalen. Det är bara effekten/Volt- o./Strömfrågan tråden gäller.
( kan nämna, som kommentar till en annan tråd, att hastighetsskillnaden vid "tester" mellan en ssd ( Intel -X 25 E) och 2st HD-raid 0 knappt ger några hastighetsskillnader i praktiken - SSD disken "hittar & lämnar" snabbare men Levererar inte "volym" fortare än två raid = kopplade 7.200 varvare - min teori är att SATA II -hastigheten är en begränsningen = förklaring till detta.)