Hej.
Jag har lite funderingar angående Airport Express. Köpte en sådan i maj (n-standard) + att min Macbook pro 13" har n-standard. Har 100/100 lina från Bahnhof.
När jag kör bredbandskollen med sladden in i datorn får jag 93 ner och 85 upp, bra värden skulle de flesta säga.
När jag kör på Airport Expressen på enbart n-standard (5 GHz) får jag 28 ner och 60 upp trots det bara är någon meter till Airporten. När jag kör på n (b/g kompatibel) på 2,4 GHz får jag 20 ner och 49 upp. Förstår att jag får så pass lågt på b/g kompatibel då jag har en Iphone 3Gs ansluten + PS3.
Det jag INTE förstår är varför jag får så dåliga värden när jag kör på 5 GHz och n-standard (28/60). Läst runt på forumet och folk verkar hamna kring 60/60 på n-standard när de har 100/100 lina.
Var in i Mac-butiken i Jönköping och pratade med deras tekniker och han påstod att man inte kan komma upp i högre hastighet än drygt 30/60 på en Airport Express då dessa mer ska fungera som signalförstärkare åt en Airport Extreme. Känns som detta bara var svammel?
Någon med liknande erfarenheter av Airport Express och vad man kan göra åt det för att få upp hastigheten på 5 GHz n-standard?