Hej! Behöver snabbt förslag på åtgärder. Min gamla G4 466 har tuffat på tillförlitligt. Har fått en hårddisk med klonad MacBook och
OS X 10.4.11 som har funkat utan problem.
Nu till katastrofen: tangentbordet tappade kontakt, liksom musen. Tänkte då dammsuga inuti vilket jag gjort flera gånger. Snurrade också på batteriet på moderkortet och drog ur och satte i igen kontakterna till hårddisken. Efter dammsugningen vill den inte starta upp.
I tur och ordning hände följande när jag satte på datorn:
1.a gången: Kom till gråa sidan med äpplet, men efter 2-3 sekunder rullade en gråare ridå ner och en ruta öppnades i än mörkare grått där det stod att jag "måste starta om datorn genom att hålla ner startknappen eller med omstartknappen". Provade 2-3 gånger men ingen ändring.
Öppnade åter datorn, gjorde samma saker.
2.a gången: Kommer till gråa sidan, den lilla tickande cirkeln dyker upp, tangentbordet har kontakt och den går vidare till blå sidan med termometern. En millimeter blått dyker upp – sedan tar det stopp. Provat att starta om igen, samma sak. Och ursprungsproblemet är tillbaka – ingen kontakt med datorn, varken med t-bord eller mus som sitter i t-bordets hubb.
Där står jag nu. Jag har internetbank och en massa innehåll som jag nu inte kommer åt!
Någon som har någon tanke eller några tips???