Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fattar inte allt gnäll - älskar min MacBook Air!

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-06 15:55

Japp. 4GB ram är det som gäller för Air. Använder Safari (2-3tabs), Spotify, iTunes, Reeder, Mail, Twitter plus lite småprogram.

Ursprungligen av Kermit:

Värt att notera är ju att du INTE kan uppgradera ram-minnet själv då det är fastlött på moderkortet i Air:en.

Själv tog jag 4Gb minne och 128Gb SSD - ångrar inget av det. 4Gb är vad man behöver idag om du frågar mig - så fort du startat upp datorn och surfar med några tabs i safari har du använt minst 1.5Gb, ska du sedan köra t ex photoshop eller nåt annat lite tygre blir det swap-fest..

SSD:n beror ju lite på vad man använder datorn till, 64 Gb räcker till "vardagligt" användande, men ändå inte så fasligt länge. Jag tog en 128, och har använt ca 70 av dem. Visserligen har jag några filmer mm på datorn och skulle kunna rensa lite mer, men jag tror att det är jobbigt att hålla efter och rensa bort allt onödigt för att känna att man inte har för lite diskutrymme hela tiden.

Jag tog standardmodellen med 64 GB. Jag har inte så mycket stora filer som jag måste lagra på datorn och jag har en extern 1,5 TB hårddisk om det skulle knipa. Däremot valde jag 4 GB RAM eftersom jag har tänkt ha datorn ett tag och det inte går att uppgradera i efterhand.

Beställde från Apple Store via Studentkortet.

Lutar åt den med 64gb och 4 i ram:)

Låter som det om man utgår från era förslag, slö surfar mest o kollar film ibland..
Sitter ju också med en extern hårddisk på 1Tb, får försöka börja utnyttja den mer såifall!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2011-03-06 19:02

Valde att maximera allt, dvs. 1,6 GHz/4 GB/128 GB.

Dels för att det inte går att uppgradera i efterhand och dels för att min förra MacBook levererades med en disk på 60 GB, där jag ständigt hade platsbrist – innan jag bytte till en större disk. Processorn är som jag ser det den minst viktiga uppgraderingen, att lägga en tusenlapp för att gå från 1,4 GHz till 1,6 GHz är egentligen rätt dyrt med tanke på att skillnaden i prestanda säkerligen inte är speciellt stor.

Men det känns gött att ha snabbast möjliga.

Tror ni jag skulle märka någon avsevärd skillnad nu när jag går från min MBP-09 till ev en MBA 11"? Man vill ju gå ner sig på något vis heller

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-06 19:54
Ursprungligen av Engalunda:

Tror ni jag skulle märka någon avsevärd skillnad nu när jag går från min MBP-09 till ev en MBA 11"? Man vill ju gå ner sig på något vis heller

Du kommer att bli nöjd. Jag är en kräsen person och jag är nöjd

Den nya MBA har ju FLASH minne den läser och skriver upp till 4 gånger snabbare än din gamla mekaniska disk i din MBP-09. det är ju huvudpoängen, vad en dator mestadels gör, läser och skriver där har du sanningen i ett nötskal

Uppstarten toppar runt 5 sekunder. öppna program samma sak . blixt snabb. alltså upplevelsen är alert pigg tack vare flash minnet.

Den blir heller inte så varm som gamla MBP datorerna hade en tendens att bli.

nej så ingen tvekan, vässa kreditkortet och klackarna i taket, dags att riva hela haket

Att söka stöd på 99.se är alltid bra, det är oftast aldrig någon som säger att man inte ska köpa!
Just det vill jag höra!

• Medlem
  • 2011-03-23 08:55

Jag står inför ett jobbigt dilemma nu. Jag har skickat med en beställning på en Macbook Air 13', 4gb minne, 128gb ssd, från en vän som är i USA. Problemet är ju att de inte säljs i butiken med 4gb minne. Han åker hem nu i slutet av veckan och det finns inte tid att lägga order på en via nätet. Så, köpa den i USA bara för att eller köpa den i Sverige och lägga på 4000kr?

Ursprungligen av gonza:

Jag står inför ett jobbigt dilemma nu. Jag har skickat med en beställning på en Macbook Air 13', 4gb minne, 128gb ssd, från en vän som är i USA. Problemet är ju att de inte säljs i butiken med 4gb minne. Han åker hem nu i slutet av veckan och det finns inte tid att lägga order på en via nätet. Så, köpa den i USA bara för att eller köpa den i Sverige och lägga på 4000kr?

Har kollat lite engelska macforum, och det verkar som att i USA finns det vissa butiker som håller 4Gb i lager, även om det är långt ifrån alla återförsäljare. Har sett flera som kunnat köpa den i butik med 4Gb iaf, så det skadar inte att fråga.

Det som hindrar mig personligen att köpa laptops i USA däremot är ju tangentbordslayouten. Annorlunda knapplayout och jobbigt att måsta sätta klisterlappar på tangenterna (eller köpa nya tangenter) om du frågar mig.

• Medlem
  • Trondheim
  • 2011-03-23 09:45

Tycker de flesta är överens om att 4 GB ram är att föredra. Dessutom skulle jag personligen lägga ut 4000 på studs för att få den pryl jag vill ha istället för att gå omkring och ångra mig för att jag köpte en produkt som jag från början inte tänkt mig. Lite som att köpa för små löparskor bara för att det är rea... det blir aldrig bra.

• Medlem
  • 2011-03-23 12:42

Ja, jag fick lite kalla fötter när jag fick ett mail imorse där min vän sa att den inte fanns inne (han är i Chicago).
Blir ett köp hemma i Sverige istället. Sökte efter anledning bara. hehe

Fan vad jag ångrar att jag köpte min MBP 2011 nu. En MBA skulle antagligen passa mig och mina behov mycket bättre. Vad fan ska jag med all kraft i MBP till egentligen?

Som att jaga älg med bazooka.

Ursprungligen av Hatesong:

En MBA skulle antagligen passa mig...

"Antagligen" Det vet du bara när du använt den och känt efter.

Jag sålde min MBA 11" med kanske 30 minuters användning. 0 cykler på batteriet.

Long live MBP!!!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-26 21:52
Ursprungligen av Hatesong:

Fan vad jag ångrar att jag köpte min MBP 2011 nu. En MBA skulle antagligen passa mig och mina behov mycket bättre. Vad fan ska jag med all kraft i MBP till egentligen?

Som att jaga älg med bazooka.

hehe sant. jag är benägen att hålla med. Jag älskar min MBA men alla vi har olika behov det är bara att inse, och det är väl en jädra tur för Apple det

Samma här, behöver icke en MBP, jag gör ju inget avancerat med datorn. Surfa och maila och skriva, och då är en Air både billigare och smidigare.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-26 22:41

Så med andra ord är vi MBA användare, simpla mac användare med minimala data behov

Jag har aldrig känt mig så komplett och kompetent som jag gör med min MBA

Jag tycker inte att MBA ska vara likvärdigt med "dator för minimala behov".. Har ni ens testat vad den går för? Skrev ett inlägg tidigare i tråden, vill inte upprepa mig allt för mycket, men.. Kör som sagt t ex flash, illustrator, photoshop, VMWare, testar "tyngre" webbsidor (flash/webgl/html5), olika utvecklingsmiljöer mm, samt det vanliga i form av mail/twitter/IM/slösurf osv. Spelar även WoW då och då. Går hur bra som helst! Och det är en 11" 1.6Ghz.

Imo klarar en Air det mesta så länge vi inte snackar professionellt arbete med video/bild. Komprimera video är den aningens seg för, och för gigantiska psd-filer hade mer minne varit att föredra. Men den duger absolut för mer än bara "minimala behov"

Kommer att ha vääääldigt svårt att gå tillbax till MBP. Det ska till en redesign där dom slopar hdd/dvd och gör den betydligt mindre/lättare för att det ska kännas bra. Nu när man är van Airen känns t om en 13" MBP som en sån där 20kg-väsk-"bärbar" från tidigt 90-tal.

• Medlem
  • 2011-04-27 05:57

För mig som veckopendlar (oftast utan bil) och måste släpa på datorn fram och tillbaka hela tiden är min Air kanon. Jag har inte behov av en 17" skärm, 8GB RAM eller en i7-processor. Jag behöver en smidig lätt dator.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-27 12:27

yupp när kilona börjar samlas kring magen, så är min smidiga, lätta, MBA som en fettsugen MBP

Den är så mycket år 2011 , framtiden är här

Bevaka tråden