Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 Time Capules och 1 dator

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla,

Jag undrar om någon testat eller någon som vet utifall det finns stöd för att använda två Time Capsules (TC) för att köra två olika backuper från en dator med Time Machine (TM).

Eller är de bästa valet att köra TM mot en TC och sedan köra rsync för den andra mot exempelvis en hårddisk ansluten mot den första TC?

Jag vill ha backup dels på min OS-disk samt en disk med bilder, dessa får två får inte plats på en TC.

Tack på förhand

Det går, om du byter manuellt... Per automatik går det inte.

Du kan koppla in extern HDD i din TC för att utöka storleken på back-upen.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Det går, om du byter manuellt... Per automatik går det inte.

Du kan koppla in extern HDD i din TC för att utöka storleken på back-upen.

Tack för ditt svar, men när man utökar utrymmet på en TC, kör den en raid 0 då eller hur fungerar det?

Varför jag frågar är eftersom mina bilder tar i nuläget 2-3TB och min tanke är i så fall att klämma in en 3TB i en av de äldre TC eftersom jag läst att de fungerar i dom men inte riktigt de nyare. För att få en bra backup på min systemdisk ihop med bilderna så krävs nog 3-4TB totalt på en TC.

Skulle du koppla in ny extern HDD i din TC så vet jag inte om du kan köra RAID0 (hade inte jag gjort), men även som 2 nätverksdiskar.

Jag hade kört en RAID-1 på dina bilder. Alltså köp en till disk och spegla nuvarande disk (måste vara lika stor)

TC kopplar du ihop med din systemdisk för back-up.

Kör redan RAID 1 på lokalt på datorn, men vill ha en enkel backup utanför datorn (samt senare även utanför lägenheten).

Tack återigen, ska kolla på detta.

Du kan inte köra RAID-0 på en Time Capsule (finns inget stöd för RAID i den) och du skulle inte ens vilja köra just RAID-0 eftersom risken för diskkrasch ökar markant.

Din bästa lösning är att köpa en stor extern disk, ansluta via USB till din TimeCapsule och köra backup på den. Alternativt att köpa en NAS och helt enkelt hoppa över TC helt och hållet. Den är inte gjord för 3-4TB bilder...

1
Bevaka tråden