Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nostalgi: 6100 med PC kort

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har varit och jobbat ute på ett återtag hela helgen. Vi fick in en Power Macintosh 6100 som jag startade upp och lekte med. När jag skulle stänga av den så frågade systemet "PC is still running". Jag klickade på "switch to PC" och plötsligt körde jag Windows 3.11!!

Något coolt!!

Det sitter en 66MHz 486:a på ett kort i datorn - mer än så vet jag inte faktiskt. Men coolt är det!

(den är till salu!)

Är det bara jag som tycker det var cool att dom hade både Mac och PC processor i dom där gamla 6100:orna?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-18 00:45

Jo, det är lite läckert. Den borde köpas in till 99mac-museet!

Väldigt vad många riktigt gamla maskiner den där firman Santix hade.

Jag är lite sugen på den där Scenic 500-burken (PIII 500 MHz, 128 MB RAM) men jag ger inte mer än kanske 800 kr för den. Max en tusing. Det är gamla grejor nu, Martin.

Lagerlista för Santix-auktionen

[ 18 November 2002, 01:08: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • 2002-11-18 00:56

Har ett kort i låda för den som känner sig hugad att bygga själv. Av den sista typen som gjordes, Pentium om jag inte minns fel. Med extra minne he he

• Oregistrerad
  • 2002-11-18 08:42

Det är ganska coolt. Vi har ingen kvar vad jag kunnat hitta. Men det lär ha funnits maskiner med liknande funktionalitet här tidigare...

man blir ju sugen på att shoppa!

Hur mycket begär du för den nämnda 6100/DOS Compatible?

6100:an var en trevlig maskin, PC-kort och AV-kort fanns ju. På en sån har jag redigerat film i Avid Videoshop, 1995 tror jag det var. Ah, fina tider!

• Medlem
  • 2002-11-18 14:55

Pappa satt med en sådan för 2år sedan
(står i ett skåp nu). Nu får han använda
virtual PC istället, funkar men PC kort
var smidigt!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: garda:
Pappa satt med en sådan för 2år sedan
(står i ett skåp nu).

Jag tycker synd om din pappa...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:
Hur mycket begär du för den nämnda 6100/DOS Compatible?

Vad sägs om öppen budgivning? Jag lägger upp en tråd under "säljes" här på 99mac tror jag!

Jag var precis inne och kollade på lagerlistan och så fick jag se något som inte riktigt stämmde. Mac med win 3.11 ?!

Finns det liknande lösningar i mordernare tappning ?

OrangePC var väl en liknande lösning? Fanns i riktigt fräsiga varianter vad jag vill minnas...

Har själv en 6100 med Apples PC-kort liggandes. Klart märklig maskin, särskilt som att PC-kortet inte får någon kylning. Känner man på undersidan av datorn så är det hyfsat varmt där 486-processorn sitter... Men den fungerar klanderfritt ändå.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-18 20:51

Jobbade på en PM 6100AV för en massa år sedan. Den var långsam redan när den kom. Ett problem med den var att pc-användare ofta fick för sig att trycka ut disketterna med knappen nedanför diskettenheten... Hoppsan, rena natta.

• Avstängd
  • 2002-11-18 21:15

Det balla är ju att det faktiskt GÅR att uppgradera processorerna på dom dessutom Även om dom är fastlödda direkt på kortet. Vore guld att sitta o spela retrospel för både pc och mac på samma dator

6100 är en trevlig dator och eftersom min Q610 är på väg bort är jag inne på en ersättare.

• Medlem
  • Hammarö
  • 2002-11-18 21:40

Fy vad jag blir rörd när jag ser den där skärmdumpen! Min första PowerMac var just en 6100 med ett 486DX2-kort i sig. Det var ju hur ballt som helst. Visserligen sög Mac OS 7 när det gällde hastighet. Men coolt var det. Vill minnas att det var i September 1994 som jag fick den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-18 21:56

Personligen tycker jag att 6100 och 7100 var rena skräpet jämfört med 7300, 7500 och 7600 som kom senare.

1
Bevaka tråden