Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriva ut storformat

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-27 10:04

Har tillgång till en epson stylus pro storformatare som jag har tänkt skriva ut några affischer ifrån. Men har problem med att få bilderna så stora som jag vill och hamna rätt på pappret.
100cm bred rulle sitter i.

Har ni något tips på hur jag ska få det att fungera bra? Finns det något bra utskriftprogram?

Att tillägga är att just nu är skrivaren kopplad till en Windows 7 också. Ska jag rycka med min iMac och koppla in den i skrivaren istället eller fungerar det lika smidigt med Windowsen?

Tacksam för svar

Är bilderna så stora som dom ska vara i tex Photoshop? 100 cm X 70 cm i 360 dpi?

Skrivar man ut genom phtotoshop så kan man välja bort färghantering där och sedan kommer en utskriftshanterare upp där du gör korrekta inställningar.

Men du ska inte fråga personen du lånat skrivaren av? Kan bli en kostsam resa med "trial & error"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-27 19:07

Okej. Nja det är väl jag som kan den bäst ändå, men inte tillräckligt bra bara

Så photoshop är alltså att rekomendera att skriva ut via? Tänker göra affischer..

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-02-27 19:29

Kolla in den här sidan. Utskriftsguider « Epson FAQ
Jag brukar alltid behöva gå in där för jag har alltid glömt bort vad jag behöver ha ibockat etc. i utskriftsdialogen för att det ska bli rätt med färgstyrning m.m. Detta är alltså de rent tekniska aspekterna av hur du skriver ut på ett korrekt sätt.

Alla bilder som du ska skriva ut måste du fixa med i PS så att de är i rätt storlek och upplösning m.m.
360 dpi låter väldigt högt, jag kör ut mina A2:or i 200dpi på min Epson 3800 och det blir riktigt bra kvalitet.
Man tittar ändå aldrig på 100x70cm affischer på 20cm avstånd så du behöver inte den detaljkvaliteten, om du ens kan se någon skillnad med blotta ögat.

Allt större än A4 åker till Crimson.se - slipper en väldans massa strul på det viset ...

Ursprungligen av Goflorp:

Allt större än A4 åker till Crimson.se - slipper en väldans massa strul på det viset ...

Nu är det ju exakt samma inställningar som du ska göra för att få ut en A1 som en A4, så om det är enda skälet du har för att skicka till Crimson så känns det lite märkligt. Det kan ju dock finnas andra skäl.

Guiden på Epson FAQ täcker väl in det mesta. Men det kan vara värt att lägga till att man i Photoshop styr storlekar och upplösning i Bild > Bildstorlek. 360 ppi är optimalt för mindre utskrifter, som A4:or. För stora bilder räcker det med 240 ppi eller, med matta papper, 180 ppi.

Ursprungligen av stefanprofiler:

Nu är det ju exakt samma inställningar som du ska göra för att få ut en A1 som en A4, så om det är enda skälet du har för att skicka till Crimson så känns det lite märkligt. Det kan ju dock finnas andra skäl.

Guiden på Epson FAQ täcker väl in det mesta. Men det kan vara värt att lägga till att man i Photoshop styr storlekar och upplösning i Bild > Bildstorlek. 360 ppi är optimalt för mindre utskrifter, som A4:or. För stora bilder räcker det med 240 ppi eller, med matta papper, 180 ppi.

Jo, men det blir väldigt mkt kapital bundet som privatperson om man vill ha skrivare som klarar 70x100 etc...

Ursprungligen av Goflorp:

Jo, men det blir väldigt mkt kapital bundet som privatperson om man vill ha skrivare som klarar 70x100 etc...

Å andra sidan kostar en A2 skrivare inte många spänn....
Och A3 kan omöjligt räknas som storformat.
/m

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-03-03 18:39

Tack för svaren! Ska in och rodda lite nu och se om jag får till något bra!

1
Bevaka tråden