Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WD MB Studio II 4TB som JBOD?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2011-02-27 16:00

Behöver en större disk för Backup med TM. Tänkte köpa en WD My Book Studio II på 4 TB eftersom jag har bra erfarenheter av WD. Läste dock på deras hemsida att man inte kan köra den disken som en JBOD utan endast i RAID konfiguration eller som "Spanning"-diskar. Stämmer detta och vad är egentligen skillnaden mellan att köra som JBOD eller som "Spanning"-diskar?

"Same same", different name. JBOD, Spanning, striping, Raid-0. Oavsett vilket av detta du använder har du ingen säkerhet på ditt data.

Jag skulle absolut inte köra 4TB som JBOD, men om du tycker det känns tryggt och din data inte har något värde alls för dig, kör på.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2011-02-27 16:58

Tack för svaret, det var ungefär vad jag trodde. Jag använder den nästan enbart för videoredigering och eftersom jag har kvar mina gamla miniDV-kassetter fram till -08 och därefter sparar mina flashminneskort från den nya HD-kameran känner jag mig ganska trygg. Har ju då ursprungsmaterialet kvar separat + att det är sparat på arbetsdisken + att det finns på backupen. En RAID O -lösning känns mindre tryggt då den fragmenterar ut innehållet på båda diskarna i My Book-en (om jag fattar rätt). Återstår då att en RAID 1-lösning men den skulle kräva dubbla backuputrymmet om jag förstår det rätt.
Mina system- och programfiler ligger på iMacen och allt arbetsmaterial på en extern HD.
Jag tycker jag har en hyfsad säkerhet så länge inte kåken brinner ner till grunden men då hjälper ju inget annat än att ha backupen på en extern värd, något som jag i.o.f.s. överväger.

1
Bevaka tråden