- Leijon
- Medlem ●
- Stockholm
I senaste numret av IDG-tidningen M3 testas Apples bärbara flaggskepp Powerbook 17".
Betyget blir 7 av 10 med följande delbetyg:
Batteritid: 7
Prestanda: 7
Utrustning: 9
Prisvärde: 5
Fördelarna är enligt M3 att den har en stor bildskärm och gott om utrustning medan nackdelarna representeras av det höga priset och att den är ganska stor.
Skrevs ursprungligen av mondo65
Underligt att den bara fick 7 för prestanda och batteritid!
Det finns ju bärbara windowsburkar med 3,2GHz vilket troligtvis krossar Apples 17" på de flesta ställen.
Beteritiden är väll heller inget att säga något om. Det finns ju bättre. Iofs så kunde de kanske ta mer hänsyn till just 17" tum.
Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Det finns ju bärbara windowsburkar med 3,2GHz vilket troligtvis krossar Apples 17" på de flesta ställen.
De skriver (något förkortat) så här angående prestanda:
"Våra testprogram fungerar inte under Mac OS, varpå vi har dragit mer eller mindre vetenskapliga slutsatser genom att utföra en uppsättning mer eller mindre krävande Photoshop-operationer. Samma tester gjordes samtidigt på en bärbar pc med en Pentium 4-processor på 1,7 GHz. I dessa mätningar var Powerbook i genomsnitt åtta procent snabbare.
Eftersom en 3GHz bärbar får 10?
Skrevs ursprungligen av Baron
Goddag! Jag skulle vilja köpa en lyftkran. Åh, är de så höga? Då får det nog vara... :rolleyes:
LOL
Anders
Jag vill börja med att säga att jag tycker det är positivt att traditionella PC-tidningar börjar få upp ögonen för Macar och Mac OS igen.
En sak som alltid förvånar mig lika är den bristande kunskap om konkurrerande system som många PC-journalister utstrålar. I denna artikel var det väldigt tydligt i en del av testet där man mätte uppstartstiden. Macen fick här mycket dåligt omdömme eftersom Windows XP startade på halva tiden på de andra burkarna i testet. Det som tyvärr aldrig nämndes var det faktum att man som OS X användare i princip aldrig stänger av sin dator utan alltid sätter den i vila. Med det i baktanke så minimeras helt plötsligt Macens uppstartstid till nada och inget i jämförelse...
Hur som helst. Jag är mycket glad att de skrev, och skrev så positivt som de ändå gjorde. Det rör sig åt rätt håll i alla fall!
/Jont Olof
Jag upplevde att M3 hade lite svårt att testa Macen. De vet inte om de ska ta upp Mac OS X eller bara hårdvaran. När du köper en Dell/Toshiba/IBM etc får du i princip samma OS på den, XP eller XP Pro. Det behöver inte inkludera operativsystemet i testet.
Men när man testar en Mac kan man inte bara kolla på hårdvaran, OS X är en sådan viktig del av paketet.
Jag blev besviken över att de inte nämnde den superba Bluetooth integrationen överhuvudtaget. Airport testades inte. Artikeln var helt enkelt för kort för att göra den rättvisa. Jag tyckte det var synd att ena sidan upptogs helt av en bild. Om man jämför med ett test av en mobil får mobilen mycket mer text...
Airport Extreme basstationen testades också. Den var lite bristfällig, bland annat skrev de att man bara kan konfigurera en Airport från en Mac. Det finns en java app som man kan köra på de flesta plattformar som man kan konfigurera den med, även om Apple inte stödjer det. Vidare så förklarade de inte väl nog hur smart det är med en printserver i basstationen...
En rolig detalj. De hade ett stort plattskärmstest i samma tidning. Apples skärmar var inte representerade, men OS X med snygga bakgrundsbilder var på varenda bild av skärmarna.
Det verkar som om någon på M3:s redaktion har ett gott öga till Apple. Förutom den i huvudsak positiva recensionen (stavning?) finns det på första sidan en bild på en PM G5 med bildtexten "Världens snabbaste?" och en bild på en TFT-skärm som kör OS X.
s. 12. PM G5 ned bildtexten "Apple Powermac G5 är snabb och ser elak ut"
s. 40. Test av PB 17".
s. 51-57. Test av tio platta skärmar. Bilder på alla där de kör OS X.
s. 69. Test av trådlösa nätverk där Airport Extreme får vara med.
s. 79. Liten bild på en iPod och en text om kommande test av mp3-spelare och att iPod har ända sedan den släpptes regerat på mp3-spelarmarknaden.
s. 86. En liten bild på en iMac.
En hel del exponering av Apples produkter i ett nummer av en tidning. Förutom renodlade mac-tidningar är det sällan som macen över huvud taget nämns. Det är roligt att se att det finns några journalister som inte är fast i M$-träsket.
Ofta finns det i testerna dessutom information huruvida det som testas är kompatibelt med mac osv.
Jag har en Dell Latitude C840 P4/1.9GHz och en Powerbook G4 17" som jag använder dagligen (båda två). Jag tycker Powerbooken är mycket snabbare på i stort sett allting. Särskilt startup/viloläget är ju enormt mycket snabbare.
Det går knappt att jämföra dessa datorer - Powerbook:en är bättre på all typ av integration - portar - design - vikt och kvalitet. Däremot är skärmen på Dell:en väldigt trevlig eftersom den har 1600x1200 upplösning - något som jag saknar på Powerbook:en.
Skrevs ursprungligen av Björnström
Det går knappt att jämföra dessa datorer - Powerbook:en är bättre på all typ av integration - portar - design - vikt och kvalitet.
Standardsvar 1A:
Eftersom du gilla mac:en bättre är du inte opartisk - din gamle mac-fanatiker där
Eftersom jag inte läst testen så har jag en fråga (jo, jag är för lat för att springa ner och köpa tidningen ) Testde M3 ingen bärbar med Pentium-M processorn? Jag är väldans nyfiken på att jämföra prestanda och batteritid med en dylik dator gentemot en PB G4...
Skrevs ursprungligen av Björnström
Däremot är skärmen på Dell:en väldigt trevlig eftersom den har 1600x1200 upplösning - något som jag saknar på Powerbook:en.
Just Powerbookarnas skärmar tycker jag är deras akilleshäl. 1440x900 pixlar är för lite på en 17-tums bärbar. Den upplösningen hade passat bättre på en framtida 15.4-tums (16:10) Powerbook istället. Om nu bara Apple kunde släppa en ny 15-tums Powerbook med högre upplösning så köper jag en direkt och kan då lämna denna trista, kalla, fönstervärlden som jag just nu befinner mig i. Jag lever på hoppet!
Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Jag vill börja med att säga att jag tycker det är positivt att traditionella PC-tidningar börjar få upp ögonen för Macar och Mac OS igen.
...
Hur som helst. Jag är mycket glad att de skrev, och skrev så positivt som de ändå gjorde. Det rör sig åt rätt håll i alla fall!
/Jont Olof
Det där med storleken var ju att lägga upp den för en volley - bara att dunka in en lyftkran. Kunde inte hålla mig.
nnars håller jag med. Allt positivt om mac i medierna är välkommet. Fö tycker jag mig märka att det oftare nu än förr talas om att det bara är win-anv som drabbas av virus etc.
En rolig detalj. De hade ett stort plattskärmstest i samma tidning. Apples skärmar var inte representerade, men OS X med snygga bakgrundsbilder var på varenda bild av skärmarna.
Fasiken också, det missade jag! Måste ha sovit. Varenda skärm M3 testade hade ju Mac OS X igång! Antingen har de en Mac-gerillakrigare på redaktionen eller så tycker de helt enkelt att Mac OS X är snyggare eller bättre än än Windows XP.
Skrevs ursprungligen av Bonish:
[...] I övrigt vet jag inte om det som skrevs om PB17 var så översvallande positivt, men för att vara en PC-dominerad tidning så...
Jag har läst de flesta nummer av M3 och de är inte speciellt anti-Mac. De gillar först och främst Apples sätt att bygga hårdvara, det märks tydligt. Att de inte säger så mycket om OS:et beror väl på att Windows är vanligast. Den dagen då Mac OS är oerhört fantastiskt mycket bättre än Win så får vi nog läsa det. Som det är nu så får man som mest läsa lite gäspningar.