Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela program mellan Macar?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här är en riktig newbiefråga; en varning är härmed utfärdad.

Google är förvisso min vän men har inte förmått leverera i detta fall (jag vet inte riktigt vad jag ska söka på heller, i ärlighetens namn), varför jag alltså startar en tråd och hoppas på forumiternas förståelse och, eventuellt, hjälpsamhet.

Jag har en iMac och har plockat hem en mängd program från Mac App Store.

På fredag kommer min Macbook Pro och jag hade så klart tänkt installera flera av programmen även på den.

Fråga: Är det bara att logga in på Mac App Store med min Macbook Pro och plocka hem programmen igen, kostnadsfritt, eller måste jag betala en gång till?

Spontant så känner jag ju att jag redan har betalat för programmen och att det således inte ska vara några problem att ta hem prylarna igen utan att betala.

Bara att köra in samma Apple ID och dra hem programmen igen.

Har jag fattat detta rätt eller är jag så efterbliven som frågeställningen låter antyda?

Om jag irriterar några av er erfarna Macanvändare med denna fråga så ber jag om ursäkt och i vad mån denna fråga redan finns besvarad på detta forum så beklagar jag min oförmåga att prestera rätt sökord i så fall.

Tack på förhand, amigos.

Migration Assistant är din vän.

Ursprungligen av pmarriott:

Migration Assistant är din vän.

Jag misstänker att detta inte handlar om en engångsgrej. Jag tror att båda datorerna ska existera parallellt och han vill använda köpta Appar på båda datorerna.

Det är kanske inte så praktiskt att köra Migration Assistant varje gång man har köpt en App.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-28 11:26
Ursprungligen av Hatesong:

Fråga: Är det bara att logga in på Mac App Store med min Macbook Pro och plocka hem programmen igen, kostnadsfritt, eller måste jag betala en gång till?

Hatesong,

-"Program från Mac App Store kan användas på vilken Mac-dator som helst som du äger eller kontrollerar för personligt bruk."

Läs mer på: Mac App Store: Vanliga frågor

Lycka till,

- Torkel

Tusen tack för hjälpen, båda två!

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Det här är världens trevligaste forum.

Yeah, jag kommer att ha min iMac kvar och använda min MBP som ett mer portabelt alternativ.

Migration Assistant fungerar utmärkt för att tanka in alla program från början. Sen är det bara att ladda in från App Store efterhand. Det värsta jag vet när jag byter dator/skaffar en till (tills jag såg ljuset) är att behöva installera alla programvaror en efter en. Det kunde ta dagar i anspråk.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-05-13 12:29

Om man utökar detta lite. Jag har köpt och laddat ner programvara till min iMac och ska nu åka och arbeta vidare vid en annan mac som jag inte äger men under tiden jag arbetar med den så "kontrollerar jag den för personligt bruk" kan jag logga in med mitt Apple ID trots att den har nerladdade program med annat Apple ID? Och vad händer när jag sen ska åka hem igen, kan jag bara slänga programmet eller kommer den Macen frotsätta att fråga efter mitt Apple ID för att reparera "skadan" jag har gjort genom att slänga programmet?

Ursprungligen av tawi:

...ska nu åka och arbeta vidare vid en annan mac som jag inte äger men under tiden jag arbetar med den så "kontrollerar jag den för personligt bruk"...

Inte ett direkt svar på din fråga, men jag hade gjort så här...

1. Klona ditt system till en extern hårddisk. Ta med hårddisken till den lånade datorn. Boota från den disken, så kör du precis som om du satt vid din egen dator. Om du gör några förändringar i systemet på den externa hårddisken, så är det bara att klona åt andra hållet när du kommer hem till din egen dator igen.

Fördelar:
- du riskerar inte att "förstöra" något i den lånade datorn
- inga konflikter mellan olika användarkonton och olika Apple ID
- du har tillgång till alla program och inställningar som du har i din egen dator

Nackdelar:
- man kanske känner av lite sämre prestanda om man kör från en USB-disk.

2. Ett annat alternativ är att du skapar en ny användare på den lånade datorn, och kör med ditt Apple ID där. Men jag vet inte hur det fungerar med program som redan är installerade i datorn på en annan användare med ett annat Apple ID.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-05-13 12:57

Tänkte mig slippa släpa med mig en massa grejer så jag testar nog alternativ två, så får vi se vad som händer. Om nu ingen annan vill avråda mig från det?

Ursprungligen av tawi:

Tänkte mig slippa släpa med mig en massa grejer...

Jag skulle inte kalla en extern hårddisk för "en massa grejer". Det är en lätt börda för att slippa problem, tycker jag.

1
Bevaka tråden