Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Quicktime Broadcast - Prestanda?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Är det någon som har testat apple quicktime broadcast, tex med en firewire videokamera och strömmat det ut i realtid?

Jag är intresserad av vad man kan få för prestanda, vilken upplösning kan man få och bitrate blir det då, tex med en Powerbook G4? Det står inget på apples hemsida om faktiska prestanda, i något exempel ser man att de kört 320x200. Kan man köra bra kvalla också, klarar en PB G4 att koda det?

Jag har provat en del med QT Broadcaster och är mycket nöjd med prestandan. Den beror dock helt på vilken codec man väljer och ur prestandaskäl är MPEG-4 att föredra. Sorenson Video 3 Pro är en bättre codec men klart mer processorintensiv.

Med en PowerMac 867 med 640 MB RAM klarar jag knapp 25 fps med en pixelyta på 320 x 240 med MPEG-4. Bandbredden låg då på ca 600 kBit och ljudkvaliteten på ca 96 kbit av detta med AAC.

Som input använde jag en Hollywood Dazzle DV-bridge som tog in analog video. Att notera är att en DV-ström måste decodas innan den komprimeras till MPEG-4 vilket också belastar processorn. Misstänker att man får bäst prestanda med ett dedicerat capturekort för PCI. Här finns kanske erfarenheter från återförsäljare som InMedia som säljer DigitalVoodoo kort.

Med en PowerBook 800 tror jag det inte ska vara några problem med att få samma prestanda som i mitt test.

Oj, tack för svaret, mycket intressant. Det var ju en synnerligen modest upplösning 320x200, hade hoppats på åtminstonde det dubbla i upplösning. Men som du säger, det beror säkert också på hur hårt man packar. En mindre packning borde ta mindre processorkraft, och ge bättre upplösning / framrate. Men å andra sidan blir ju bitströmmen desto högre.

Jag skulle vara intresserad att överföra med DVD-kvalitet på ett bredband (2-6 Mbit), är det bara att glömma eller?

Att jag är nöjd beror väl mest på att jag mest kör video på nätet och då är 320 x 240 på ADSL bättre än vad många leverantörer av strömmande video har.

För att köra DVD-kvalitet...med en PB är det nog att glömma men med en en dual 1,25 eller en G5:a går det nog. Tyvärr har Apple bara en implementation av Simple Visual Profile nu. Envivio som är en anna leverantör av MPGE-4 lösningar har gjort en implementation av Advanced Visual Profile med bland annat stöd för B-frames och så. Det gör kvaliteten i paritet med andra moderna codecar. Fick en offert från Envivio och priset var ca 100 000 per utgående ström (för DVD-kvalitet) och kravet var en dual Xeon dator på 2,4 GHz...:)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alexandra
För att köra DVD-kvalitet...med en PB är det nog att glömma men med en en dual 1,25 eller en G5:a går det nog. Tyvärr har Apple bara en implementation av Simple Visual Profile nu. Envivio som är en anna leverantör av MPGE-4 lösningar har gjort en implementation av Advanced Visual Profile med bland annat stöd för B-frames och så. Det gör kvaliteten i paritet med andra moderna codecar. Fick en offert från Envivio och priset var ca 100 000 per utgående ström (för DVD-kvalitet) och kravet var en dual Xeon dator på 2,4 GHz...:)

Right, det är alltså inte riktigt aktuellt ännu på några år att kunna strömma kvalitetsfilmning från en laptop. Såg inga bärbara dual Xeon sist jag kollade

100 000 per ström, är det alltså mjukvaran som kostar det per ström? Huga.

Sen om du dubblerar din 320x240 film så skalar Quicktime oftast väldigt bra.. (där är codecs olika bra på) Pröva t.e.x ta en sådan stream och sen kör i presentastionsläget i fullskärm... Se där, bra kvalité, fin stream..

Om du använder dig av t.e.x 3ivx (som är en MPEG4 codec som klarar bättre kvalité än Apple) så kanske du inte kan köra DVD kvalité, men inte allt för långt borta heller... I ett test vi gjorde med DBA State™ så streamade vi on demand en långfilm från en server på ett tyskt universitet till en klient på Bostreams ADSL.

Följande:
640x272
Datarate på 152 Kb/sec

Och kör visningsläge. No problemos.
Kommer lägga upp ett ett video test så du kan se med egna ögon...

Visserligen en annan sak än "live" streaming... Men det går att få lite bättre kvalité över ett lan... När det gäller lägre bitrates så är Apples MPEG4 codec effektivare...

Senast redigerat 2003-08-28 04:18

Imponerande result verkligen. Det är dock skillnad på live streaming och sådant man kan komprimera i förväg med 2-Pass VBR och andra finesser som inte går att köra i realtid.

Precis som Christopher säger så scalar QuickTime väldigt bra och det gör att frågan är vad man egentligen menar med "DVD-kvalitet". Är det pixelytan man är ute efter? Är det samma bandbredd? Eller är det upplevelsen av filmen på helskärm som räknas?

Jag tror t.ex. att det är helt ok att strömma med MPEG-4 (antingen från Apple eller med 3ivX) i 480 x 360, dubblera storleken i spelaren och klara det på säg 700-800 kbit. Om källan då är TV eller så tror jag att det skulle vara en schysst ersättning för TV-kort i datorn om man inte vill/orkar dra antenn-koax i huset fram och tillbaka.

Men eftersom videokomprimering är en av de tuffare sakerna man kan göra med en dator (tillsammans med 3D-rendering, DNA-beräkningar och videoredigering) så kommer väl alltid de bärbara att upplevas lite kraftlösa.

1
Bevaka tråden