Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trojaner på Mac?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boden
  • 2011-03-01 04:31

Startade om min Macbook PRO. Haft en igång i 24 timmar upploppet till nätet och jag tyckte den började bli lite slö.Datorn gav ifrån sig det sedvanliga omstarts "chimen" och började omstartsprocessen. Innan jag kommer till skärmbilden som frågar mig om användarnamn och lösenord kommer det upp en helt grå skärmbild med ett stort hänglås på samt en tom vit textruta med en blinkande cursor. Det står ingen text eller förklaring vad den vill att man skall skriva in i Textrutan. Då jag är trött och hjärnan inte helt med så skriver jag in mitt lösenord för datorn och trycker Enter. Datorn fortsätter att starta upp och snart så poppar den vanliga loginskärmen upp och ber mig skriva in användarnamn och lösenord, vilketjag gör och datorn är. Igång som vanligt....

Undrar nu om denna gråa skärmbild med hänglås är " Normal" qoch del av10.6 operativ system eller om det är så att jag tillåtit någon att installera ett program under mitt operativsystem genom att ha godkännt operationen med mitt lösenord.

Vågar just nu inte använda datorn utan skriver detta från min IPad. All hjälp mottages tacksamt :-)!!

Cirkuskid:)

Ja, det skulle kunna vara den här trojanen du har råkat ut för:

Sophos varnar fr ny fjrrstyrningstrojan - MacWorld

Laddat ner och installerat något program nyligen, där den här trojanen kan ha gömt sig?

  • Medlem
  • Boden
  • 2011-03-01 18:34

NEj jag har inte laddat ner något program veterligt från någon obskyr sida. Läste artikeln men förhoppningsvis är det inte den. Försäkerhets skull har jag dock laddat ner virusprogrammet och låter just nu programmet scanna datorn.

Lovar att återkomma om virusprogrammet ger utslag...

Tack för tipset!!

Cirkuskid

  • Medlem
  • Boden
  • 2011-03-02 16:33

Låtit både ClamXav samt Sophos Anti virus gå igenom min hård-disk utan att de gav något utslag. Så jag utgår från att det var falskt alarm.

Tack ändå!

Mvh

Cirkuskid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-03 18:19

Jag rekommenderar dig att skaffa"Little Snitch" som hindrar ALLA program som vill kommunicera ut från datorn. På så sätt kan du säkra dig för alla framtida "utbrottsförsök".

1
Bevaka tråden