Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väcka MBP med iPad?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dags att sälja min Mac Mini, köpa en Hengedock och låta min MBP dra det stooora lasset hemma. Den används i dagsläget alldeles för mycket i soffan och sängen, så jag kommer använda pengarna från Mini'n till att skaffa en iPad som tar över när ryggläge inleds.

Det trådlösa tangentbordet som används till Mini'n åker iväg till musikhörnan så jag kan arbeta mer ergonomiskt där med MBP'n upphöjd, så det är uteslutet som "väckare". Har sett att det finns många fina remote-appar för iPad. Kör Rowmote på iPhone som jag gillar, och har även tittat lite på Remote Conductor, men frågan är ju om jag kan väcka min MBP med någon av dom?

Dessutom... för/nackdelar med Rowmote jämte Remote Conductor?

Många och blandade frågor om blandad hård/mjukvara, så är lite osäker på om det är rätt plats på forumet. Moderatorer är välkomna att flytta tråden om så önskas.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-02 11:06

så länge MBPn är uppkopplad via WiFi så tror jag inte det går att väcka den med en App.

ska du kontrollera MBPn med iPaden så rekommenderar jag en VNC-app. typ iTeleport

• Medlem
  • 2011-03-02 11:18

Rowmote kan väcka min MacMini, Remote Conductor vet jag inget om.

Söker man på "wake on lan" i iTunes AppStore hittar man massor av appar som ska kunna det...

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-02 11:57

Jag har spenderat åtskilliga timmar med att hitta lösningar på hur man kör WOL över internet mot en dator som är uppkopplad till det lokala LAN'et via WIFI men har kommit fram till att det inte är möjligt. För att man ska kunna använda WOL så krävs det att klienten, din MBP, är uppkopplad via Ethernet.

• Medlem
  • 2011-03-02 14:51

Rowmote kan även väcka min MBP som är uppkopplad via Wifi , men bara när strömadaptern är inkopplad.

Man kan kolla i Systeminformation ifall maccen stöder väckning via wifi: Nätverk -> AirPort. Där ska det isåfall finnas en rad som lyder:
"Vakna vid trådlös anslutning: Stöds"

Ursprungligen av wlao:

Rowmote kan även väcka min MBP som är uppkopplad via Wifi , men bara när strömadaptern är inkopplad.

Man kan kolla i Systeminformation ifall maccen stöder väckning via wifi: Nätverk -> AirPort. Där ska det isåfall finnas en rad som lyder:
"Vakna vid trådlös anslutning: Stöds"

Har kommit fram till att Rowmote känns som det bästa alternativet för att styra macen, och jag har ju redan köpt pro-varianten till iPhone. Behöver väl inte köpa det på nytt?

Kollade i Systeminformation och allt var grönt där, hur väcker man datorn rent praktiskt då? Bara trycka på vad som helst?

Ursprungligen av Brandylf:

Har kommit fram till att Rowmote känns som det bästa alternativet för att styra macen, och jag har ju redan köpt pro-varianten till iPhone. Behöver väl inte köpa det på nytt?

Nej, du behöver inte betala för det en gång till.

• Medlem
  • 2011-03-02 23:36
Ursprungligen av Brandylf:

Kollade i Systeminformation och allt var grönt där, hur väcker man datorn rent praktiskt då? Bara trycka på vad som helst?

I princip, ja. Mer info finns i deras FAQ.

Ursprungligen av wlao:

I princip, ja. Mer info finns i deras FAQ.

Ajjefan... "The Mac must be connected to a power source. It must have been connected at the time it went to sleep".

Kommer ju köra en Hengedock, dvs locket kommer stängas innan jag kopplar i strömmen Kommer förstås köpa en till ström-adapter men det känns ju meckigt om man jobbar på batteri och sen vill kolla en go rulle. Då måste jag ju gå iväg till andra laddaren, koppla i, stänga locket, koppla ur, ned i docken och sen köra på.

Jag kör Desktop Connect på iPad, funkar kanonbra och har WOL-stöd. Har iofs inte testat just den delen, men det finns där

1
Bevaka tråden