Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från Thinkpad till Powerbook G4

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-26 16:34

Jag försöker få min far att byta ut sin bärbara IBM Thinkpad mot en Powerbook G4. Först vill vi dock förvissa oss om att allt han gör idag kommer fungera under OSX med en Powerbook.

För det första undrar jag hur det är med Novell Netware client. Han loggar in på nätverket hos ett par företag han arbetar åt mha. Novell. Finns det inbyggt stöd i OSX 10.2.6 eller går det att installera Novell för att lösa frågan?

Hur fungerar OSX rent allmänt när det gäller att ansluta mot företags novell nätverk, utnyttja skrivare och annat?

Sedan använder han ett av företagens egna modempoler för att ansluta till deras intranet. Det gör dem för att kunna göra ändringar i excel-dokument och annat via explorer. De använder någon plugin till explorer som jag ej minns namnet på, men jag antar att det inte finns någon motsvarande lösning för OSX.

I övrigt är det väl mest Office-paketet och andra standardprogram som används med versioner till OSX.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-26 17:24

Det finns väl inget som hindrar att din pappa har kvar Tänkpaddan till de användningsområden som nämndes ovan och en Powerbook G4 till allt annat kul?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-26 17:26

Det finns en Novell NetWare-klient för OS X.

Novel klienten (se Mondos inlägg) är inte en fullvärding klient. Det går att ansluta till filservrar men inte mycket mer. Dessutom är den lite buggig på min PBG4. Men jag kör lite mycket olika nätverk. Novel för mac (ovan) + ansluter till winn 2000 servrar mha DAVE och kör virtual PC som ochså ansluter till samma servrar samtidigt. Novel klienten är faktist den som ställer till det ibland när jag kör allt samtidigt. Demon från prosoft fungerar bra så det är bara att testa.

• Oregistrerad
  • 2003-08-26 22:19

Ja, visst kan han behålla sin Stinkpad tills vidare, men jag tror inte att han är så sugen på att släpa runt på två datorer hela dagarna och använda den ena till vissa saker och den andra till andra. Så mac-kåt är han tyvärr inte (även om han nog blir).

Han använder visst Lotus Notes mot diverse intranet också, vilket jag antar förvärrar situationen ytterligare. För Lotus finns väl knappast i någon mac-version eller något motsvarande?

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal@osx
Ja, visst kan han behålla sin Stinkpad tills vidare, men jag tror inte att han är så sugen på att släpa runt på två datorer hela dagarna och använda den ena till vissa saker och den andra till andra. Så mac-kåt är han tyvärr inte (även om han nog blir).

Han använder visst Lotus Notes mot diverse intranet också, vilket jag antar förvärrar situationen ytterligare. För Lotus finns väl knappast i någon mac-version eller något motsvarande?

Om detta är lotus notes så finns det nog i en mac version http://www.lotus.com/products/product4.nsf/wdocs/d7fca6822179298f85256d58006bb338

• Oregistrerad
  • 2003-08-26 23:58

Fint, hittade faktiskt ett par kloner vid en kvick sökning på versiontracker också.

Tack för era svar, det här tål att tänkas på. Förhoppningsvis slutar det med en 15" el 17" Powerbook på kontoret senare i år.

• Oregistrerad
  • 2003-08-27 18:52

Har kört lotus Notes för mac OS 9 i 2-3 år mot en server, måde via modem och
internet, fungerar utmärkt om man bortser från att LotousNotes är ett
PISS PROGRAM ( ursäkta uttrycket.....)
det finns t.o.m en site som heter "Shame of hall" där användare spyr galla över detta program ......
Lotus Notes finns även i X-version.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-27 19:41

"Hall of Shame" kanske?

1
Bevaka tråden