Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränna en riktig DVD som fungerar

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-03-05 12:10

Har precis klippt färdigt en film som jag vill bränna ut på dvd. Den är .mov och i h264

Har gjort några testbränningar med iDVD men skivorna fungerar inte i alla dvd spelare. Funkar i polarens men inte min gammla.

Vill gjärna ha en dvd som fungerar överallt! Hur gör jag?
Ska jag bränna i dvd +/-?

Mycket tacksam för svar!

• Medlem
  • Hillared
  • 2011-03-05 12:16

Har du kört med några andra brända skivor i din gamla DVD som fungerar? Vissa, äldre, spelare har haft lite problem med att läsa brända skivor om jag inte minns fel. Även typen av skivan kan spela in på en äldre DVD-spelare, jag har inte koll på vilket av formaten (DVD+/-) som fungerar var, men har för mig att plusvarianten brukar vara mer kompatibel. Men det är nog återigen upp till din spelare.
Sedan kan olika medier fungera olika bra med, har du möjlighet att prova att bränna på skivor av ett annat märke för att se om det är någon skillnad i resultat?

Bränner du i DVD + idag så prova att skifta till DVD -

Nån av dem är en "enklare" standard och kom först.
Riktigt gamla DVD-spelare har problem med ett av dessa. (kommer inte ihåg vilket numera)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2011-03-08 00:06

Jag körde en med dvd - och nu funkade det!
Tycker dock det blir lite runkig bild. Min fil den bränner är .mov och h.264 på 23gb. 1080p
iDVD codar om den men hur får jag bättre bild? Kan jag exportera en smidigare fil som gör att det blir bättre?

DVD är för SD (standard definition, PAL resp NTSC) och inte HD.

• Medlem
  • International user
  • 2011-03-08 00:24

Jag tror du kan spara HD med Toast 10.

//Rob

Men om det är en "riktig" video-DVD som skall fungera överallt är det alltid SD (Standard Definition dvs 720x576 för PAL) och inget annat. Bästa alternativet om man skall skicka skivor till "mormor" som på sin höjd har en vanlig DVD-spelare.

Sedan kan man förstås bränna en data-DVD med vilka sorters filer som helst, inklusive HD-filmer. Eller låta Toast göra en bluray-kompatibel DVD med HD-filmer. Men dessa skivor kan en vanlig DVD-spelare inte läsa.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2011-03-08 10:55

Okej. Men tycker ju att ex. dvd rippar du tar från riktiga filmer håller högre kvalite? Borde inte jag kunna få liknande kvalite?
Och en lite OT fråga, hur kommer det sig att nästan alla DVD rippar är på 799mb eller nått sånt?

Förlåt för mina dumma frågor.

1
Bevaka tråden