Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera OS X på nytt, vad försvinner?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Partille
  • 2011-03-07 06:26

Ominstallerade hela min HDD för två veckor sedan och nu verkar det vara dags igen. Eftersom jag nyligen gick igenom den långa processen att installera om varenda program så undrar jag om jag kommer att bli tvungen till att göra detta på nytt? Hade varit skitsmidigt att ha kvar installationerna eftersom att det är OS X som fuckar upp sig (Finder) och med den nya updateringen så blir allting totalt kaos; enda sättet jag får igång datorn på är genom att starta om NVRAMen VARJE GÅNG, känns inte superstabilt direkt.

Datorn jag kör på är:
Apple MacBook - 2,4GHz DC 2GB 250GB DVD±RW 13"

Känns som om du har ett hårdvarufel. En ny installation av Mac OS X ska inte bli så här.

Vilken version av Mac OS X är det ?

Du kan installera om Mac OS X direkt över en redan installerad version utan att radera. Jag brukar aldrig göra det men har gjort det och det fungerar.

Ursprungligen av Jeeper:

...det är OS X som fuckar upp sig (Finder)...

Berätta gärna lite mer om vad det är som händer, så kanske vi kan hjälpa till.

Ursprungligen av Jeeper:

...med den nya updateringen så blir allting totalt kaos...

Vilken ny uppdatering?
Beskriv kaoset.

• Medlem
  • Partille
  • 2011-03-07 16:44

Finder hänger sig vid start, omstart av finder hjälper inte heller. Inte säker vilken updatering, men den senaste snow leopard. Jag får inte ens datorn att komma längre än det snurrande kugghjulet såvida jag inte startar om NVRAMen varje gång. Det kan bara inte vara HDD-crash, för den är splitter ny.

EDIT:
Om jag installerar OS X på HDDn på nytt, kommer jag at tha kvar installerade program och användare?

Ursprungligen av Jeeper:

Om jag installerar OS X på HDDn på nytt, kommer jag at tha kvar installerade program och användare?

Det beror på hur du installerar om.

Man kan välja att formatera först. Då försvinner alla program, användare och inställningar.

Man kan välja att installera "ovanpå" det gamla. Då ligger program m.m. kvar, men det är inte säkert att du blir av med problemen.

Man kan välja att först kopiera (eller klona) det gamla systemet till en annan disk, sedan formatera och installera om, och sedan med Migrationsassistenten hämta tillbaka program, användare och inställningar från backupen.

Inte behövt ominstallera OSX pga strul på åratal. Du har ngt som är grymt felaktigt i mjukvara eller ngt som inte är friskt i hårdvaran på den maskinen.

Jag hade bootat den in i DVD-skivan och kört ett Apple Hardware test, utökade testet, för att kunna utesluta hårdvara.

Är hårddisken inställd som startskiva?

har du kollat upp den nya hårddisken, har den några specialgrejer för sig?

Kan du säga vilken disk det är så kanske man kan söka runt lite. - sällan är man ju ensam på klotet med att ha ett visst problem.

• Medlem
  • Partille
  • 2011-03-07 21:45

Redan testat Apple hardwaretest, visar inget fel.
När jag bytte HDD så skruvade jag av fyra stycken skruvar i sidorna på den gamla och satte in i den nya på samma ställe, skruvarna har torx-fattning och är pyttesmå, kan det ha något med det att göra?
HDDn jag satte in är denna:
500GB Hitachi 7K500 7200rpm SATA - Inet.se
Folket på Inet kunde intyga att allt skulle funka perfekt med denna.
Testade även nyss att byta RAM-minnerna från de nya till de gamla och boota datorn (med tanke på att jag ständigt måste reboota NVRAMen) med det gav tyvärr exakt samma effekt...
Blir så fruktansvärt trött och frustrerad på detta!

DU har väl garanti kvar? Om det nu är en "mid 2010".

1
Bevaka tråden