Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

den som gapar efter mycket förlorar hela "Äpplet"

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2003-08-26 21:15

http://www.barefeats.com/g5sum02.html

Power Mac G5 är världens snabbaste persondator= hämtat från Apple hemsida.
jojomen
Samtidigt som nya pc prossesorer kommer ideligen

http://www17.tomshardware.com/motherboard/20030812/index.html

Mikael Risedal

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-08-26 21:23

Jag ser inte riktigt problemet. De har överklockat 800MHz FSB-proppar till 1GHz FSB. Och? Det intressanta är ju att G5:an har en FSB som är hälften av proppens hastighet.
Den snabbaste P4:an har ju minst 3ggr så hög propphastighet som FSB.
IBM lovar ju G5:or på 3GHz inom ett år, då har vi en FSB på 1,5GHz...

jaha?

du verkar ha personliga problem med apple, finemang, byt till x86 då.

faktum kvarstår (och allt jag bryr mig om) att apple äntligen har hårdvara som ligger i samma liga som x86 vad gäller prestanda.

Visst, sportsbil A kanske är snabbare än sportsbil B, men hur värderar man att man kanske kör bättre med sportsbil B?

fattar du vart jag vill komma? om du vill jämnföra penislängd finns det säkert gott om forum som handlar om det, men jag kommer ända vara den som är mest nöjd.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-26 21:59

Väl talat, att bara jämnföra CPU ger inte mycket utan
hur produktiv man är med maskinen.
Så länge man inte behöver vänta ihjäl sig så räcker prestandan,
resten är ju upp till dig och vad du kan göra!

Jag kör OSX för att det är det trevligaste OS som finns,
enligt mig, inte för att de gör snabbast eller billigast HW.

Om någon nu bryr sig så kör jag en Ducati 748,
inte för att den har mest Hkr eller är direkt billig
(om man jämnför med Suzuki eller Yamaha) utan för att den
är en av världens bäst balanserade motorcykel som finns
(återigen enligt min åsikt).

"Det finns gott om plagiat, men inte en enda kopia",
gäller för båda produkterna!

Kör vad du vill, bara du är nöjd!

/J

• Oregistrerad
  • 2003-08-26 22:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av jbong
Kör vad du vill, bara du är nöjd!
/J

Tackar - då behåller jag femtiotals bustrumpeten för den är allra som bäst att åka runt i staden och skrämma tanter med

• Medlem
  • Lund
  • 2003-08-26 22:19

Vem har sagt att det är ett problem? Jag vänder mig endast emot apples övermagade sätt att presentera sina maskinvaror samt att de inte verkar stämma med verkligheten.
Inget vidare högt i tak i detta forum när penis och annat som inte har med fakta kommer in. Prepubertala kommentarer som dina uppskattas säkert på något annat forum.
Mikael Risedal

• Oregistrerad
  • 2003-08-26 22:28

Personligen håller jag med om att det är korkat av apple att kalla G5an för "världens snabbaste persondator" för det är defakto inte sant.

Men samtidigt vet jag mycket väl att det bara rör sig om reklam, och upplyst som jag är så bryr jag mig inte om det. Apple anser nog att de måste ta i från tårna i reklamen för att locka svensson-pcanvändare till sig och det stämmer nog. Vem bryr sig om reklam som säger "G5- nu lika snabb som pc"?

Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Inget vidare högt i tak i detta forum när penis och annat som inte har med fakta kommer in. Prepubertala kommentarer som dina uppskattas säkert på något annat forum.
Mikael Risedal

Det är väl då det är högt i tak?
Du verkar vara en PC-Nisse på villovägar...:D

• Oregistrerad
  • 2003-08-26 22:38
Citat:

Vem har sagt att det är ett problem? Jag vänder mig endast emot apples övermagade sätt att presentera sina maskinvaror samt att de inte verkar stämma med verkligheten.

Vilken verklighet?
(tester med olika optimerad kompilering av ren testkod... du minns väl std. grafiktester och ATI och nvidas fusk )
Övermaga?
(som du vet så kan man anmäls vilseledande reklam om man vill det om du tror att du är den enda som hittar "tester" på andra ställen så tänk om )
Maskinvara?
(apple är inte maskinvara utan maskin/mjukvara i ett kit... försök köp en mac utan op - går inte... försök köp en peze utan - går men det känns som om man får betala för win ändå )

Citat:

Mikael Risedal

det verkar mest som ett problem för just dig eftersom du har dragit upp det ett antal gånger, men men, det är alltid kul att läsa vad andra tycker.
Reklam tar jag med en nypa/hink salt, precis som när microsoft presenterade sexboxen som "grymmaste spelmaskinen någonsin" eller vad dom nu använde.

jag tror du missuppfattade ironin i min slutkommentar, men jag kanske misstolkar din "reklam är dumt, därför dom försöker sälja mig nånting genom att få det till att låta bättre än vad det är" ironi, även om jag ställer mig tveksam till att det ligger en sådan bakom...
Vet inte hur gammal du är, men om du är över tretton borde du veta att reklam aldrig är vad den lovar, en rejäl nypa salt är ett vanligt tillbehör.

och finns det något mer prepubertalt än en mac vs. pc "debatt"?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-26 23:24
Citat:

http://www.barefeats.com/g5sum02.html

Power Mac G5 är världens snabbaste persondator= hämtat från Apple hemsida.
jojomen
Samtidigt som nya pc prossesorer kommer ideligen

http://www17.tomshardware.com/motherboard/20030812/index.html

Mikael Risedal

Varför känns detta så viktigt för dig? Känner du dig sårad av Apples en smula tanklösa uttalande?

Ja, Apple överdriver i sin marknadsföring. Visst, det är lite trist, men det är inget de är ensamma om - tvärtom. Blir du lika upprörd i alla andra liknande fall?

• Medlem
  • Lund
  • 2003-08-27 00:17

Jag är av den gamla stammen som förväntar mig att Apple inte medvetet missleder oss presumtiva köpare som är fotografer, tryckare, tidningsredaktioner mfl. Falska påståenden och gammal mytbildning gagnar inte Apple
Jag har antagligen de flestas ålder på detta forum x 2 samt (generaliserar i och med detta påstående), varit verksam innom min proffession i över 25år. Jag var bland de första att digitalisera och frångå labmiljö med start år 1993-94. Arbetat med Mac sedan dess. Testat och utvärderat ett antal program , kameror ,prof scannrar, kallibreringsverktyg, profileringsverktyg mm .
Ja- jag har varit med tillräckligt länge att se hur myter om Maccens förträfflighet har blivit rejält tilltuffsad. Jag har kollegor runt om i världen som inte förstår varför jag fortfarande betalar överpris för något som idag inte är bättre innom vårt yrkesområde än Pc (läs Mac...) och som dessutom är uppenbarligen mycket dyrare.
Jag vill gärna fortsätta att använda Mac men då skall pris, prestanda tillförlitlighet bevisligen vara bättre än andra konkurerande system . läs PC
Mikael Risedal

Om du är missnöjd med OS X på G3 får du pengarna tillbaka rapporterar TheRegister:

här

Juste av Apple

• Oregistrerad
  • 2003-08-27 01:11

Jag registrerade mig på detta forum för ca 7 dagar sen och är VÄLDIGT ny på Macfronten,men jag måste få säga att Mac ÄR oslagbart i längden.Jag arbetar med att skriva filmmusik/reklammusik och kräver av min dator att den ska hantera upp till 48 audiospår (96Khz,24bit),5-10 softsynthar, effekter på alla spår OCH att en okomprimerad film rullar samtidigt.
Min nuvarande PIV 3 Ghz har inte en suck jämfört med en G4 dual 1.25 Ghz.
Jag har alltid tyckt att Mac är alldeles för dyra men när jag fick testa den över en helg så förstod jag varför...
Skit i all reklam och prisskillnad,i längden så handlar det ju om att burken är stabil.Inte att den är assnabb.
Vill du/ni som klagar ha en snabbare burk så köp en PC för all del.
Kom ihåg att spara,leta länge och NOGA efter hårdvara som funkar tillsammans och sist men inte minst-slåss med Windows för alltid!!
Det handlar om att vara kreativ,eller hur?

Nuvarande PC användare-inte så länge till

Framtida Macanvändare-så fort G5:an med dubbelpropp kommer

Ha en bra dag/David

Citat:

Jag vill gärna fortsätta att använda Mac men då skall pris, prestanda tillförlitlighet bevisligen vara bättre än andra konkurerande system . läs PC
Mikael Risedal

Om du är så proffsig som du vill framstå och är övertygad om att en annan maskin på något sätt skulle göra dig ännu bättre/proffsigare för dina kunder/din arbetsgivare så är det väl bara att byta till den maskinen.

Men du kan väl lova att komma hit till forumet och dokumentera hur du "bevisligen" är bättre på din dröm-wintel-maskin jmf. med en Mac.

Lycka till med bytet.

• Oregistrerad
  • 2003-08-27 06:58
Citat:

Ja- jag har varit med tillräckligt länge att se hur myter om Maccens förträfflighet har blivit rejält tilltuffsad.

Och jag har varit med länge nog för att se hur myten om att reze är ett fullgott alternativ i allmänhet blivit rejält tilltufsad gång på gång

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
Visst, sportsbil A kanske är snabbare än sportsbil B, men hur värderar man att man kanske kör bättre med sportsbil B?

På bil "A" lossnar ratten vid slumpvis tillfälle och vindrutan blir blå...

• Oregistrerad
  • 2003-08-27 07:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
På bil "A" lossnar ratten vid slumpvis tillfälle och vindrutan blir blå...

http://hejbilist.nu/win.htm

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-08-27 08:32

Vad är prestanda?
Är prestanda hur många heltalsoperationer datorn kan utföra per sekund?
Eller flyttalsoperationer?
Eller bildrutor per sekund?

På vissa är PC snabbare, på andra Mac, mycket beroende på deras _väldigt_ olika konstruktion.

TCO (Total Cost of Ownership) tuggas det mycket om, huruvida det är mätbart och vilken platform som har lägst osv.

Jag skulle vilja införa ett nytt begrepp:
TPO, Total Pain of Ownership.

Visst sjutton strular maccar ibland, men inte på det viset som en Windows-maskin.

Jag ger support dagligen på ca 20st PC och 100 maccar. Vilket tar mest tid? PC!!
Det kan vara smått till stort, men det är alltid något. Maskar, virus, register, skrivare, drivrutiner och så vidare.
Faktum är att det är en hel del PC-nissar som byter och fler som funderar på att byta. För varje virus och mask och krash tar de ett steg närmare kanten...

Stirra dig inte blind på hastigheten, det är inte allt. men det är ju skönt att veta att G5:an är i sin första generation och den ger redan Pentium en rejäl fight. IBM lovar stort för framtiden för PPC970, det _ser_ bra ut. IBM är ju dessutom inte direkt kända för att kasta sig in och ut ur saker. Tänk på OS/2

• Oregistrerad
  • 2003-08-29 12:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
Den snabbaste P4:an har ju minst 3ggr så hög propphastighet som FSB.

Dessutom är Intels 800MHz-buss en quadklockad 200MHz, dvs dubbelt så hög latency jämfört med IBMs på samma frekvens.

1
Bevaka tråden