Hej alla hjälpsamma mac-användare!
Har ni problem med era externa USB (eller Firewire) hårddiskar att de går i vila när ni inte använder dem men sedan titt som tätt går ut ur standby och kör igång igen - alltså inte stannar i standby när ni INTE använder dem?
Jag har en MyBook Essential USB 2.0/3.0 som jag köpt som går in i standby efter 10 minuter (OK för det är inställningen) sedan fast jag inte rör den så går den ur standby efter 6 el 7 minuter för att inte göra något och återuppta standby igen efter 10 minuter osv... Hårddisken sätts alltså igång och stängs av (standby) hela tiden - otroligt störigt pga ljud men även måste det slita mkt på hårddisken.
Har ni samma problem?!
Jag har lagt in den som undantag i Spotlight men jag misstänker nästan att det är någon process på datorn som tar kontakt med den efter 6 el 7 minuter. Kan det vara så?!
Det konstiga är att jag har en MyBook Essential USB 2.0 (några år gammal) som INTE beter sig så. Den är skitbra (fungerar korrekt enligt mig), när den inte används så går den i standby och stannar i standby hela tiden ända tills jag gör något på den. Den stänger även av sig helt när jag sätter min Mac Mini i vila. Den nya MyBook Essential måste jag stänga av med knapp bakpå innan jag sätter datorn i vila för att den ska stänga av sig (extra grej att komma ihåg som kunde gått automatiskt - men vad vet jag det kanske är fel på den nya MyBooken jag fått???!)
Snälla alla ni som äger externa hårddiskar svara hur era beter sig oavsett märke el usb/firewire.
Standby menar jag att den stänger ner sig och inte är igång (inget vibrerande från den externa hårddisken) men dock är någon lampa igång som betyder att den startar upp direkt vid användning.
PS: jag vet att en del inte vill att de externa hårddiskarna ska gå i standby utan vara igång hela tiden men jag tycker det är irriterande att höra dem vibrera/susa (dock ej fläktarna för mina mybooks är fläktlösa). Min Mac Mini är knäpptyst så vill gärna njuta av det.
Är det någon som har en NY extern hårddisk (usb/firewire) som går i vila när ni inte använder den och som stänger av sig själv när ni stänger av/sätter er mac i vila? Berätta vilket märke och var ni köpt den för jag är ute efter en sådan hårddisk.