Nu är personal hotspot äntligen här, i och med iOS 4.3.
Jag har en Airport Express som jag endast använder till Airplay (Airplay från iPhone och Macbook). Den agerar inte router i den betydelsen att den förmedlar internet, eftersom det enda internet jag har kommer från min iPhone 4.
Nu vill jag dela mitt 3G-nät från telefon till dator över WiFi, och det tycks gå bra. Men jag vill också få med Airport Express i WiFi-nätet (för att kunna använda Airplay från dator/iphone). Just nu har jag redan en inställning på datorns WiFi som möjliggör för Airplay. Jag vill på nåt sätt kombinera mitt WiFi-nät från telefonen och AE:n, så det blir som en triangel där samtliga enheter kommunicerar.
Såhär har jag tänkt:
1. Se iPhones hotspot som en spindel i nätet, dit både AE:n och Dator kopplas till.
2. AE:n är inte tänkt att förmedla internet till datorn, för datorn tar ju internet direkt från telefonens hotspot.
3. Via hotspot i iPhone kommer datorn och AX åt varandra eftersom båda är anslutna till samma accesspunkt, det vill säga i samma WiFi/hotspot-nät.
Helt enkelt vara uppkopplad till min mobils WiFi hotspot och samtidigt spela musik genom airplay från både datorn eller mobilen.
Jag har försökt med inställningar i programmet AirPort-verktyg fram och tillbaka flera gånger utan resultat. Det enda jag inte fått fungera är Airplay i iPhone.
Går det här ens att göra? Jag har alltså inget annat internet tillgängligt, bara iPhones 3G.
Tack på förhand!