Man får hoppas att dom ger fa'n i filmer som ser bra ut från början :-D. Det är nog uselt som det är nu när dom packar om - dom packar ju om allt - även om man skickar en perfekt H264'a med sund bitrate så packar dom om till en ny med samma bitrate. Att dom packar om till dom mindre versionerna fattar jag ju, men att deras algoritm inte känner igen en perfekt HD H264 - en som har samma codec och bitrate som dom vill ha - är ju uselt. Alltså; dom packar om original som inte behöver packas om. Man tycker ju att det borde vara av intresse för dom att lätta på CPU-belastningen.
Det är spännande matte dom använder. När det gäller restaurering av gammal film (fläckar, repor, etc) så är det inte så avancerat. När det gäller skakning kan det vara tuffare; exemplet i länken är en enklare match. Men föreställ er en skakig mobilfilm på ett hoppande folkhav på en rockkoncert - t.ex. - där det är hundratals objekt som rör sig olika - eller ett glittrande hav. Då kompromissar man. En del artefakter köper man helt enkelt. En och annan skalle på rockkoncerten blir totalt fel. Men i stort är det en fenomenal idé av Google/YouTube - verkligen en sjysst tjänst för många användare :-). Tekniken är gammal, men först nu har man CPU för att kunna fixa enorma mängder 24/7. Det säger en hel del om Googles maskinparker att komma med sådant här :-D. Apples MobileMe är ju rena fjärtmoppen antar jag.
Man har digitalt restaurerat gammal film sedan början av 90 tror jag. Men då tog det typ en månad per rulle :-D.