Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PDF till Illustrator (CS 2) med aktiva datapunkter?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet att det gick att göra åt andra hållet, ialla fall så att filen kunde ses i AutoCAD med alla datapunkter intakta. Jag vet om jag lyckades eller ej, jag försökte ialla fall vet jag.

Nu har jag en PDF med en kurva uttryckt på logaritmiska skalor. Jag skulle vilja ha in filen i Illustrator på något sätt om möjligt, så att jag när jag pekar någonstans på kurvan kan se koordinaterna i relation till X-och Y-axlarnas början (i detta fall inte origo, (-kurvan börjar på 5)). Någon som vet om det låter sig göras?

Du kan öppna pdf direkt i illustrator. Är den flersidig kan du välja vilken sida du ska öppna. Sedan finns det verktyg att mäta avstånd i illustrator som du kan översätta till den reella skalan.

Men om du ska skapa tabeller från grafer (pdf eller inscannade) finns det bättre verktyg. Själv har jag använt Graphclick mycket. Kolla exemplet nedan som visar en inscannat graph där jag först definerat axlarna (gröna rutan) och sedan hittar graphclick kurvan själv. Varje röd punkt motsvaras av X-Y par. Hela tabellen kan exporteras eller kopieras till t.ex. excel för bearbetning.

Graphclick verkar ju vara svaret på mitt problem, klarar ju även logaritmiska skalor. 8 USD är ju inte heller mkt att bråka om. Tack för tipset!

1
Bevaka tråden