- Baron
- Medlem ●
Jag har en ny dator och installationsskivorna i flyttkartonger. Var hittar man de prylar som följde med kameran lättast?
Canons supportsite är helt kass när det gäller sånt här. Sitter någon med en direktlänk?
Jag vill alltså inte ha warez, utan bara det som följde med kameran.
Ah! Det har du rätt i! Då jag använde det sist hade de fortfarande kvar hela paketet så att säga.
Kan detta vara till mer hjälp?
Apple - Downloads - Drivers - PowerShot ImageBrowser
Nu tror jag att jag hittat det du söker!
(Välj OS X i rull-listan så får du fram det du behöver).
Ps. det står "updater" men jag är tämligen säker på att det är hela programvaran (baserat på storleken 140 mb - längst ner i listan).
Tror att du måste köra skivorna. Har själv letat på Canons sidor efter installationsprogram när jag lånat kameror för olika projekt men det brukar vara uppdaterare av redan befintliga program.
Konstigt att inte kunna erbjuda det på ett enkelt sätt på deras sida.
Installationsskivor brukar ha en förmåga att hamna i den understa flyttkartongen i förrådet...
Nu var det ungefär ett år sedan jag installerade dessa program på datorn men minns jag rätt så gick det utmärkt att installera filerna som presenterades i mitt förra inlägg från Canons hemsida. Varför de kallar dem för "updater" vet jag inte men jag har svårt att se att en uppdatering ska ta upp så mkt plats som 140 mb i filformat..
Testa helt enkelt så vet vi..
Så vitt jag vet krävs originalskivan, Canon låter oss inte ladda ner från sin sida. Köpa går dock, men inte av Canon direkt.
Urbota korkat, vem vill köra Canon programvara om man inte sitter på hårdvaran? Dvs berättigad till mjukvaran.
Fick svar från Canon i dag.
Hej Per
Tyvärr så finns endast uppdateringar av de program som finns på CD på vår hemsida, detta har med licensskydd att göra.
Om man saknar sina CD skivor så finns nya att beställa hos följande företag.
Convena International AB
031-334 25 00
Convena
Hej!
Jag förstår att ni inte kan påverka detta, men ni måste ju förstå själva hur rubbat detta är. Ingen frisk människa i världen vill piratkopiera er ganska mediokra programvara som inte har en Canonkamera.
Vad ni gör är att be mig leta på Piratebay efter gratisprogram som ingen vill ha som inte redan har köpt produkter som de följer med.
Det är sånt här som gör att man väljer Nikon nästa gång.
Med vänliga hälsningar,
Jag använder ett av dem för att tömma kameran eftersom den gör just det på ett snygg sätt, med bilderna i mappar efter skapaddatum. Ett annat verktyg kan man kontrollera kameran från datorn med. Inget av dem är speciellt snyggt eller "macigt" som om det var gjort av Apple eller Adobe, men de gör sitt jobb.
Jag använder ett av dem för att tömma kameran eftersom den gör just det på ett snygg sätt, med bilderna i mappar efter skapaddatum. Ett annat verktyg kan man kontrollera kameran från datorn med. Inget av dem är speciellt snyggt eller "macigt" som om det var gjort av Apple eller Adobe, men de gör sitt jobb.
Ah, du kör ner direkt från kameran då antar jag, själv gör jag samma sak fast manuellt med kortläsare och varje gång jag plåtat något.
Ja, det man styr kameran med är ju trevligt
Borde väl finnas nån här eller på nån fotoklubb/site som har en skiva att "låna" ut... ser inte det som ett otillbörligt införskaffande då du ju har kameran
Ah, du kör ner direkt från kameran då antar jag, själv gör jag samma sak fast manuellt med kortläsare och varje gång jag plåtat något.
Ja, det man styr kameran med är ju trevligt
Borde väl finnas nån här eller på nån fotoklubb/site som har en skiva att "låna" ut... ser inte det som ett otillbörligt införskaffande då du ju har kameran
Det var det manuella jag tyckte var skönt att slippa.
Jag har faktiskt en dmg på min gamla dator, så jag kanske bara kan dra över rasket därifrån.
Det du söker är CameraWindow. Jag har liksom dig försökt att endast installera detta program och inte hela programserien, har dock inte lyckats att få det att funka oberoende av de andra programmen. Det är just sättet som den kategoriserar fotografierna efter datum som är det positiva med det hela och som inte finns i bl.a. iphoto.
Är det dessa program du behöver?[ATTACH="CONFIG"]28883[/ATTACH]
Ungefär, men inte exakt. PhotoStich kan jag tex vara utan. WTF Utility har jag inget behov av. MOV Decoder tror jag inte jag hade tidigare.
Jag har en EOS 350D. Jag installerade utan att ha CD-skivan.
Följande var installationsgången:
1. Ladda ner den updater (applikation) jag ville ha
2. Montera DMG, dra UpdateInstaller till skrivbordet
3. Ctrl+klick och visa innehåll på installationsfilen
4. I mappen Resources finns det en fil som heter Update.plist - ta bort den!
5. Dubbelklicka på installationsfilen och installera!
Nu var det typ 1,5 år sedan jag installerade dem, men det skulle förvåna mig om de har gjort någon annan åtgärd för att kontrollera än det (de kollar bara att vissa program är installerade).
Följande var installationsgången:
1. Ladda ner den updater (applikation) jag ville ha
2. Montera DMG, dra UpdateInstaller till skrivbordet
3. Ctrl+klick och visa innehåll på installationsfilen
4. I mappen Resources finns det en fil som heter Update.plist - ta bort den!
5. Dubbelklicka på installationsfilen och installera!
Nu var det typ 1,5 år sedan jag installerade dem, men det skulle förvåna mig om de har gjort någon annan åtgärd för att kontrollera än det (de kollar bara att vissa program är installerade).
Fint! Jag tänkte faktiskt ge mig in i paketen och leta, och nu behöver jag kanske inte leta så länge.
Somsagt, jag tror knappast att 140 mb "uppdatering" endast är en uppdatering.
När jag installera det för ca ett år sen så gick det alldeles utmärkt att göra detta genom att använda Canons "updater".
Canon återupprättar sit lite tilltufsade förtroende:
Hej Per.
Tack för att du har kontaktat Canons konsumentsupport.
Vi kan prova att skicka ärendet vidare till en annan avdelning inom Canon utifall dom kan hjälpa dig. Innan vi gör det så skulle vi vilja ha en adress, för att få fullständiga uppgifter kring ärendet .
Tack på förhand.
Jag gav dem mina uppgifter varpå de ringde upp och sa att de skickar hem en skiva till mig.
Tummen upp för Canons support, tummen ner för policyn att inte lägga ut programvaran, men det är knappats supportens fel.
Canon återupprättar sit lite tilltufsade förtroende:
Jag gav dem mina uppgifter varpå de ringde upp och sa att de skickar hem en skiva till mig.
Tummen upp för Canons support, tummen ner för policyn att inte lägga ut programvaran, men det är knappats supportens fel.
Snyggt jobbat
Annars är det väl bara att fråga runt i bekantskapskretsen - alltid är det väl någon som köpt en Canon-kompakt nyss eller nyligen och som har en skiva att låna ut.
"Uppdaterade" (=installerade från scratch) Canons programvara som ursprungligen följde med en Ixus 400 med cdn som följde med en Ixus is210. Nemas problemas.
Håller med om att CameraWindow är oslagbart på att namna bildfiler som jag vill ha dem, dvs i formatet ÅÅÅÅMMDD_löpnummer i mappar ÅÅÅÅ_MM_DD. Lightroom kan göra något liknande men inte lika smidigt.
Har man sedan en Canonkamera kan man ställa in så att det annars ganska usla programmet ImageBrowser permanent och icke-EXIFberoende kan rotera rätt alla stående bilder. (Andra märken funkar inte av någon anledning utan där får man markera alla stående bilder manuellt och sedan tala om för programmet att bilderna skall roteras efter exif-informationen).
Har man sedan en Canonkamera kan man ställa in så att det annars ganska usla programmet ImageBrowser permanent och icke-EXIFberoende kan rotera rätt alla stående bilder. (Andra märken funkar inte av någon anledning utan där får man markera alla stående bilder manuellt och sedan tala om för programmet att bilderna skall roteras efter exif-informationen).
Menar du att bilderna som exporteras från kameran genom CameraWindow automatiskt vrids korrekt oavsett hur jag har hållit kameran?
Var hittar jag isf denna inställning?
Man kan ställa in så att ImageBrowser 1) startar automatiskt efter import genom CameraWindow och 2) roterar alla stående bilder enligt inbakad exif-info. Kolla i inställningarna. Men om det inte är en Canon bilderna är tagna med funkar det alltså inte. Dock kan man ladda in genom kortläsare - man behöver inte koppla in själva kameran med usb.
Man kan ställa in så att ImageBrowser 1) startar automatiskt efter import genom CameraWindow och 2) roterar alla stående bilder enligt inbakad exif-info. Kolla i inställningarna. Men om det inte är en Canon bilderna är tagna med funkar det alltså inte. Dock kan man ladda in genom kortläsare - man behöver inte koppla in själva kameran med usb.
Kunde hitta funktionen för rotation men tyvärr inte för att ta bort automatisk uppstart av ImageBrowser efter import. Kan du ge en kort guide?
Följdfrågan blir såldes om autmatisk rotation fungerar om man önskar att ImageBrowser inte ska startas upp automatiskt efter import?
Öppna Preferences, gå till Processing when rotating i rullgardingmenyn och kryssa i Rotate an original JPEG image.
Och ja, ImageBrowser måste starta efter import för att det skall kunna rotera bilderna...
Och återigen - det måste vara bilder från en Canonkamera. Annars får man markera bilderna manuellt, gå till Edit-meny och välja Rotate according to rotating information.
Annars är det väl bara att fråga runt i bekantskapskretsen - alltid är det väl någon som köpt en Canon-kompakt nyss eller nyligen och som har en skiva att låna ut.
Jag gjorde faktiskt det, först. Vi har drivor av sådana där skivor på redaktionen - våra egna fotografer har Canon - men jag ville se hur långt jag kunde komma...