- Christopher Anderton
- Medlem ●
- Stockholm
Citat: "Microsoft confirms that Virtual PC is not compatible with the new G5 Power Macs: "Virtual PC relies on a feature of the G3/G4 processors called 'pseudo little-endian mode' for increased performance when emulating a Pentium processor.... Because the new G5 processor does not support this feature, large portions of the VPC for Mac program must be rewritten and carefully tested to work properly on the G5 CPU.""
Frågan är om dom kommer att lägga energi på VPC för Mac då...
Vore synd ändå om dom gjorde det.
Jag vet att när jag fick min första mac (en pb 15") för inte så längesedan så var det ändå ett en liten tryghet att VPC fanns.
Oki visst det funkade skit dåligt men det finns iaf om jag skulle behöva köra win.
Ibörja så försökte jag verkligen köra win på min mac. Jag fattade inte hur OSX funkade och jag ville inte lära mig det heller.
Men tack vara många här på 99:n så kan jag nu säga att det finns bara ett enda os i dag och det är OSX.
Ja nu iaf till VPC
Jaf tror att dom som vill byta kan känna sig lite tveksamma till det och det är där (kanske) VPC kommer in.
"ja men om du behöver köra win så har du VPC"
"Är det så? det visste jag inte! Coolt att man kan köra xp på en mac"
Sen kommer dom väl på som jag gjorde att varför ska man sitta i win när man gör det så mycket bättre i OSX.
För den delen så kollade jag ett litet tag efter att G5 hade visats upp och jag har för mig att jag läste att man hade provat VPC på en G5:a och nu snackar vi SPEED!
Den hade tydligen jobbat så bra att han som provat (eller om man bara såg på) inte trodde sina ögon!!
Men jag hoppas på något sätt att det inte är slut med VPC för det är en ganska ok produkt, visst lite mer fart får dom trycka i.
ja det kan jag hålla med om att dom är.
Men det skulle det inte vara skönare att kunna sköta allt från sin mac?
Ja jag tror så är fallet!jag vet att jag iaf skulle tycka det.
Men som sagt mer speed i VPC.
Dock så är det väl kanske inte så troligt att det kommer att hända, eller????
Skrevs ursprungligen av mondo65
Till och med den slöaste pc som finns att köpa för pengar är bättre än VPC. Nä, jag sparar nog mina pengar och köper en billig pc-häck istället.
Varsegod. Kanske slänga in den i garderroben och använda Terminal services på MS OS X Klient. Fungerar grymt bra. Och är grymt snabbt.
Skrevs ursprungligen av Helmot
ja det kan jag hålla med om att dom är.
Men det skulle det inte vara skönare att kunna sköta allt från sin mac?
Ja jag tror så är fallet!jag vet att jag iaf skulle tycka det.
Men som sagt mer speed i VPC.
Dock så är det väl kanske inte så troligt att det kommer att hända, eller????
Om den blev anpassad till G5:an så skulle vi nog få lite mer speed. En 2 Ghz G5 borde kunna emulera en 500 Mhz åtminstode. Vilket jag tycker är tillräckligt snabbt.
Microsoft kommer att anpassa VPC till G5 inom ett år. Det blir först när nästa stora versionuppdatering av VPC kommer som en anpassning för G5 också kommer. Microsoft har inga planer på att släppa en mindre uppdatering för G5 innan dess.
Åh, vilket trevlig företag, det där Microsoft...
Läs mer här:
Power Mac G5 not as open to Windows
Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
"Virtual PC relies on a feature of the G3/G4 processors called 'pseudo little-endian mode' for increased performance when emulating a Pentium processor....
Och hur svårt vore det att göra detta mjukvarumässigt?
Lite segare - javisst : men å andra sidan finns det ny fräsch kraft...
(och snabb buss så in med det i minnet vänd det och peka om till nya... Menar : Hur fick dom softwin att funka på Mips m.fl. förr??? )
Skrevs ursprungligen av Pär
Och hur svårt vore det att göra detta mjukvarumässigt?
Lite segare - javisst : men å andra sidan finns det ny fräsch kraft...
(och snabb buss så in med det i minnet vänd det och peka om till nya... Menar : Hur fick dom softwin att funka på Mips m.fl. förr??? )
poängen med att göra så är väl att dom får en ökad prestanda. Skulle dom göra det mjukvaruämssigt, så är dom ju tvungen att emulera endianen, vilket förmodligen kostar en hel del processor kraft...
men, och jag kan ha fel, är det inte så att det bara är ppc som har endians, och inte x86?
Skrevs ursprungligen av Pär
Internet är bigendian ex.v.
que?
Alla gör rätt utom Intel som gör fel. Little Endian är en 70-talsoptimering som de borde skrotat! Allt man åstadkommer är att minnesdumpar blir mer svårlästa.
Nyttan med VPC är stor. Hur lätt är det att kopiera hela hårddisken på en PC så man har tio olika konfigurationer att växla mellan, och har en backup innan man testade den där farliga installationen eller testade om det där vad det nu kan vara var en trojansk häst?
Med VPC, "duplicera" så är det klart! Att backa till före katastrofen är gjort i en handvändning.
Men det är verkligen mycket långsamt. Om man tänker på hur snabb Apples 68k-emulator är så är det nästan otroligt.
Hahaha! Ja, jösses...VPC...
Jag köpte en studentlicens av VPC 5.0 från Macoteket och upptäckte försent att det bara var en version av DOS...Dessutom var jag tvungen att installera version 4.0 först för att sedan kasta in en uppgraderings-CD till 5.0. Dessvärre var det fel på serienumret så det gick inte att uppgradera! Jag kunde bara skratta åt det. Vad skulle jag med DOS till? Jag sålde skiten.
Skrevs ursprungligen av Nillon
Senast jag testade VPC kom jag inte ens genom installationen av Win98, så jag kan inte säga att jag saknar det...
Det beror nog mer på Win98 än på VPC... VPC fungerar till 99% som en riktig PC, och jag tycker det är helt enastående att det fungerar överhuvudtaget.
Om Microsoft lägger ned det är de korkade. De vet säkert att de inte kommer sälja PC datorer med Windows till Apples kunder, så varför inte åtmintone sälja Windows? Om Microsoft tänkt att integrera VPC i Windows (vilket verkar rimligt) så kan vi kanske tom få "hostless" integration av Windows-program i OS X. Dvs en emulation som mer påminner om Classic.
Om Microsoft tänkt att integrera VPC i Windows (vilket verkar rimligt) så kan vi kanske tom få "hostless" integration av Windows-program i OS X. Dvs en emulation som mer påminner om Classic.
Det låter väl mer som ett jobb för Apple i så fall.
Skrevs ursprungligen av mondo65
Det låter väl mer som ett jobb för Apple i så fall.
Nja, de har ju inte koden till x86 emulering... men om Microsoft gör något liknande till Windows, så är just den biten förmodligen möjlig att porta till Macen (eller om man väljer att göra tvärt om).
Skrevs ursprungligen av Fredric
Skulle inte Apple kunna göra en egen variant på VPC??
Säkert. De skulle kunna göra en egen variant på Photoshop också, men det är ju rätt mycket jobb. Connectix har hållit på rätt länge, så Apple har isf lite "catching up" framför sig.
Dessutom tror jag inte de är intresserade alls.
Inget större fel på VPC, kan t.o.m. köra VPC och Win-98 på min Pismo utan att få spelet. Men snabbt är det inte, men som sagt, man kan "få med sig" sin pseudo-PC vart man vill, vilket blir svårt om man skaffar en PC istället. Släpa på två bärbara? Knappast.
Vidare så är det fler emulatorer på väg. Företage som har rättigheterna till SoftWindows plus någon annan variant är på väg med nya versioner för X.
Det bästa enligt mig vore om Apple släppte nya PC Compatibility Cards, eller skrev avtal med Orange Micro om nya OrangePC.
Den idealiska datorn för mig är helt klart en Power Mac xxx med ett PC-kort i. Då får man det bästa av två världar och kan köra programmen i full fart på en maskin.
Jag hade gärna stoppat in ett PC-kort i min maskin om det släpps sådana. Mjukvaruemulatorer är ingen långsiktig lösning utan olika sorts PC-kort är bättre. Prestandan på dessa kort kan man ju enkelt variera, alltifrån till enkel Celeron till snabb P4.