Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radera hårddisk med nollor (säker radering) på SSD?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har som tradition kört radering med nollor i skivverktyget om jag ska sälja en dator. Vore dumt om köparen kunde läsa min information.

Men hur fungerar det med Flash-minne (SSD), behövs det verkligen då?

• Oregistrerad
  • 2011-03-21 09:24

Ja. SSD är ju "bättre" i det avseendet att det är väldigt svårt så vitt jag förstår att återskapa data då en SSD till skillnad från magnetisk hårddisk inte kan innehålla flera lager data.

Sen vet jag inte hur smart det är att skriva nollor till en disk sådär då du skriver över alla NAND chip och dom brukar ju inte gilla att man gör så. Någon annan kanske vet bättre.

Vad jag läst är det mycket lättare att återskapa information på en ssd. Därför kan det vara farligt för företag att använda ssd utan någon form av kryptering. När jag kommer till en dator kan jag leta upp diverse artiklar om detta.

• Oregistrerad
  • 2011-03-21 11:16

Det var ju en fin länk men om jag tolkar det rätt så går det alltså inte?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-21 11:21
Ursprungligen av studiox:

Det var ju en fin länk men om jag tolkar det rätt så går det alltså inte?

Alldeles riktigt. Flash- och magnetbaserade beter sig alltså olika på en mängd plan. Och det påverkar bla hur man går tillväga att sanera en SSD.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-21 15:04

Det där var en intressant länk. Men man bör ställa sig frågan vad man ska skydda sig mot. Det är inte helt lätt att (1) komma åt och (2) sammanställa data ur en flash som man raderat. I artikeln öppnar de SSDn och tar ut flash-chipen för att kunna läsa direkt. Detta är svårare än vad en normalbegåvad lödkolvskunnig person klarar av.

Jag skulle nog nöjt mig med en eller två säkra raderingar som skriver nollor. Visst, SSDn förlorar något i prestanda, men den är fortfarande grymt snabbare än en hårddisk.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-21 13:42

Att skriva nollor på en SSD som ska användas i en dator utan TRIM-support gör att SSDn presterar mycket sämre. Tillverkaren brukar tillhandahålla olika program för att rensa en SSD

• Oregistrerad
  • 2011-03-21 13:43
Ursprungligen av xtrem:

Att skriva nollor på en SSD som ska användas i en dator utan TRIM-support gör att SSDn presterar mycket sämre. Tillverkaren brukar tillhandahålla olika program för att rensa en SSD

Och vad har det med den ursprungliga frågan att göra?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-21 15:03

Vill man töja lite på grundfrågan så behövs inte noll-skrivning av SSD för att det inte fungerar. Däremot behövs det ett specialverktyg (som utför ett specialkommando) från tillverkaren så att man uppnår det slutresultat som grundfrågan handlar om. Så man kan väl säga att xtrems inlägg är relevant.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-21 15:06

att Björnström ska sälja en dator med SSD i och om han nollar hela hårddisken så prestandan inte på topp...

• Avstängd
  • 2011-03-21 17:29

Vad händer om man tar några stora filmer och fyller den med, i flera mappar, tills den blir "full" och sedan raderar dom igen?
Går ju rätt snabbt ijfr med noll-ning...

1
Bevaka tråden