Jag har ett (FMPA 11)-problem med att visade tal inte stämmer med de värden fältet levererar, som ser ut så här.
Jag har en tabell (H) som länkar till en annan tabell (B) via ett fält(L). I tabell (H) har jag en portal där två av fälten (F1 & F2 som ingår i tabell B) innehåller siffror.
H länkar till B via ett fält (L) som ligger utanför portalen.
I tabell B har jag en statistikberäkning med summering av F1 och F2.
Via en portal i TBL H skapar jag sen poster i TBL B.
I Tabell B sker sedan en diff-beräkning, där skillnaden av summorna från ∑F1 och ∑F2 jämförs. (har testa tre olika sätt att summera - med samma resultat)
Så lång fingerar allt som det ska!
MEN NU TILL PROBLEMET
När jag via ett manus, som startas via ( VidObjektTangenttryckning), ändrar värden i F1 och F2 i portalen så sker en korrekt "visad" summering direkt på "skärmen".
(I manuset är Fältordningen (för fälten) är borttagna, och ersätts av objektnamn vid förflyttning till olika resp fält. )
När jag sen ska hämta dessa NYA värden i ett annat manus - så ligger det tidigare GAMLA värdet i svaret som kommer från fältet.
Det är t om med så att jag "ser" rätt värde i diff-fältet, men när jag klickar på det så att det blir "aktivt" så ser jag en annan felaktig summa (Gamla summan). Gamla felaktiga summan visas också i "Datagranskaren"
När jag klickar utanför Fälten och portal - så uppdateras värdena i datagranskaren/fältvärden.
Min fråga är - KAN man lösa detta på något bra sätt. Hur ska man få "visade" värden att "gå in" i " fältvärden (Tbl-nivå) ?
Lösningen måste innebära att man inte måste stoppa manuset och "klicka" manuellt.
Så här ser det ut. Skärmdump från Diff-fält visad/aktiv (2st) och från datagranskaren
Visad
Aktiv