Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga om SATA diskar i G5

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Undrar över läget med diskar till G5.

Det står ju tydligt att inga andra diskar än SATA kan användas i en G5'a och även om det är lite irriteranda så köper jag nog läget eftersom det innebär många fördelar.
Men om man stoppar i ett ATA-kort (PCI) som har anslutning till vanliga ATA-diskar, hur blir det då?
Funkar det?
Jag vet att det inte finns plats inne i G5'an för fler än två diskar, men jag kan lätt tänka mig att ha några utanför om detta skulle fungera.

- Slice -

• Oregistrerad
  • 2003-08-27 10:14

Även om apple inte stödjer adaptrar mellan seriell och paralell ATA så innebär ju inte det att det inte funkar (ej heller att det garanterat funkar )
Om du skall ha utanför så är väl FW800 väl så bra?

• Medlem
  • 2003-08-27 15:49

Kolla även denna tråd.

So why is Serial ATA so hot?
a) When faster drives are made, it has the theoretical bandwidth of 150MB/sec.
b) Bus master operation requires less CPU attention during transfers between the PCI Bus and system memory.
b) It uses thinner cabling (looks like a firewire cable that was run over by a steam roller). They potentially improve air flow and simplify installation.
c) With the right controller and adaptor/casing, you can run SATA drives externally and "hot swap" them.

Any down side?
Yes. You can only connect one drive per channel. You're allowed two drives per channel with conventional ATA and "lotza" drives per channel on FireWire 800.

Don't toss your Parallel ATA drives yet.
Wiebetech has already announced a SATA dock that lets you use conventional ATA drives as SATA drives externally. I found a few companies already offering IDE to SATA converters that should allow you to use your existing IDE/ATA drives with a SATA controller. Addonics makes a good one. Stay tuned, because I know a company working on a variation that will convert your internal ATA drives to Serial ATA.

Pär !

Jo det är klart att det vore sjysst med ett gäng FW800-diskar, men dom kostar för mycket om man jämför med att jag redan har fyra st 80 giggare som är fulla med saker som jag vill ha kvar och kunna jobba med även om jag köper en G5'a

Så är läget.

Dessutom så har jag ju ett Acard (PCI-kort för fyra diskar) så det vore ju kalas om det gick att använda.

Får väl hoppas att Wiebetech får fram en adapter kanske. Fast det skulle inte förvåna mig om man måste formatera diskarna innan man kan använda dom då.

=(

ja ja, det är ju ett tag tills det blir en dual G5'a som det ser ut nu ändå.

- Slice -

• Oregistrerad
  • 2003-08-28 16:15

Finns det inte tomma FW800-kabinett?

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-28 16:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av - Slice -
Hej!
Det står ju tydligt att inga andra diskar än SATA kan användas i en G5'a och även om det är lite irriteranda så köper jag nog läget

Du kan ju alltid använda en sådan här om det sär så att du har en "gammal" parallell-ATA disk du vill använda.

http://www.styggapojken.com/?product_id=100695&category_id=1392

För datorn ser din gamla disk ut precis som om den vore en S-ATA disk.

det är bara en tidsfråga innan FW800-kabinett kommer, och i annat fall kan man faktiskt köra i FW400...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Finns det inte tomma FW800-kabinett?

1
Bevaka tråden