1. Är det farligt för batteriet att alltid sitta med strömkabeln i, även om batteriet är helt laddat?
Nej det är lungt. Så länge du använder det så det laddas ur iaf nån gång i månaden
2. Hur i helsike avinstallerar man program? Är det så enkelt att man bara drar dem från programmappen till papperskorgen?
Japp så enkelt är det. Om det inte följer med någon avinstallerare till just det programmet.
3. Touchpaden är bra, mycket bättre än tidigare jag använt, men jag funderar på att skaffa en mus till datorn, kan jag använda en "vanlig" mus för windows till min mac? Om så är fallet, kommer alla knappar fungera utan problem?
Alla möss funkar i stort sett. Extra knappar fungerar inte alltid, men scrolljul och knapp 1 och 2 funkar alltid.
4. Om man vill torka av sin dator, är det enbart vatten och fin trasa som gäller, kan aluminiumkroppen ta skada på något sätt?
Ja det låter bra. Jag brukar köra med blöt disktrasa. Inget rengöringsmedel eller sånt. Är det jätte mycket skit så kan du ta helt vanligt diskmedel (YES).
5. Router, nu när jag har både en bärbar burk och en stationär känns router och trådlöst nätverk som ett måste, är det lätt att installera sådant på macar? Är apples egna routers något att ha, fungerar de bra till windows också? Har tittat på Airport Extreme, men den är lite dyr tycker jag
Du behöver inte "installera" något. Du kopplar in routern och ansluter sedan till den och skriver in lösenordet. Det står garanterat i manualen som följer med.