Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om Mac från en nybörjare

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har några frågor angående min nya mac

1. Är det farligt för batteriet att alltid sitta med strömkabeln i, även om batteriet är helt laddat?

2. Hur i helsike avinstallerar man program? Är det så enkelt att man bara drar dem från programmappen till papperskorgen?

3. Touchpaden är bra, mycket bättre än tidigare jag använt, men jag funderar på att skaffa en mus till datorn, kan jag använda en "vanlig" mus för windows till min mac? Om så är fallet, kommer alla knappar fungera utan problem?

4. Om man vill torka av sin dator, är det enbart vatten och fin trasa som gäller, kan aluminiumkroppen ta skada på något sätt?

5. Router, nu när jag har både en bärbar burk och en stationär känns router och trådlöst nätverk som ett måste, är det lätt att installera sådant på macar? Är apples egna routers något att ha, fungerar de bra till windows också? Har tittat på Airport Extreme, men den är lite dyr tycker jag

Ursprungligen av Pannkakskungen:

Jag har några frågor angående min nya mac

1. Är det farligt för batteriet att alltid sitta med strömkabeln i, även om batteriet är helt laddat?

Nej, det är så man gör när man jobbar med den "hemma" eller hur man ska säga.

2. Hur i helsike avinstallerar man program? Är det så enkelt att man bara drar dem från programmappen till papperskorgen?

Ja, i de flesta fall. Men vissa program har en avinstallerare med, men då brukar detta ligga i programmets mapp eller på installationscd eller sådär.

3. Touchpaden är bra, mycket bättre än tidigare jag använt, men jag funderar på att skaffa en mus till datorn, kan jag använda en "vanlig" mus för windows till min mac? Om så är fallet, kommer alla knappar fungera utan problem?

Alla möss kommer fungera på ett eller annat sätt. Oftast finns det drivrutiner till mac att ladda ner också. Logitech är till exempel en tillverkare, men de flesta möss som har 2-3 knappar och scrollhjul fungerar utan problem.

4. Om man vill torka av sin dator, är det enbart vatten och fin trasa som gäller, kan aluminiumkroppen ta skada på något sätt?

Sålänge du håller dig borta från farliga vätskor med döskallar på är det lugnt. Jag har använt vanlig glasputs för att rengöra hela datorn, och har inte märkt att något hänt med aluminumhöljet.

5. Router, nu när jag har både en bärbar burk och en stationär känns router och trådlöst nätverk som ett måste, är det lätt att installera sådant på macar? Är apples egna routers något att ha, fungerar de bra till windows också? Har tittat på Airport Extreme, men den är lite dyr tycker jag

Jag vet inte riktigt vad det är du skall "installera". Finns det ett trådlöst nätverk dyker det upp på macen och det är bara att ansluta. Både airport express och airport extreme är jättebra (visst, dyra, men bra) och enkla som den att installera och använda. Fungerar jättebra mot windows-datorer också. Har aldrig haft några problem.

Välkommen till forumet förresten. Utan att vilja låta otrevlig utan bara som en upplysning finns det svar på en del av frågorna du ställt om du söker och kollar runt! men som sagt, välkommen!

• Medlem
  • Hjo
  • 2011-03-23 12:01

Tack för länken!

Den ska jag hänvisa till när jag är ute och frälser folk!!

Nej det är lungt. Så länge du använder det så det laddas ur iaf nån gång i månaden

Japp så enkelt är det. Om det inte följer med någon avinstallerare till just det programmet.

Alla möss funkar i stort sett. Extra knappar fungerar inte alltid, men scrolljul och knapp 1 och 2 funkar alltid.

Ja det låter bra. Jag brukar köra med blöt disktrasa. Inget rengöringsmedel eller sånt. Är det jätte mycket skit så kan du ta helt vanligt diskmedel (YES).

Du behöver inte "installera" något. Du kopplar in routern och ansluter sedan till den och skriver in lösenordet. Det står garanterat i manualen som följer med.

Okey, tack så mycket för alla svar, jag har börjat förstå varför folk föredrar macar till mycket, som datorspelare är en windowsburk dock fortfarande ett krav, sen kan det vara lite roligt att bråka med sina dator ibland

• Medlem
  • Täby
  • 2011-03-23 12:24

Okey, tack så mycket för alla svar, jag har börjat förstå varför folk föredrar macar till mycket, som datorspelare är en windowsburk dock fortfarande ett krav, sen kan det vara lite roligt att bråka med sina dator ibland

Du kan ju köra Windows på en Mac också numera... Kan ha en installation av win för enbart spel och sedan OSX när du skall göra annat

Tänk på att skriva en tydlig rubrik som beskriver frågan (en fråga per tråd) så att man inte behöver gå in i tråden för att veta vad den handlar om.
Låter denna tråden ligga kvar olåst här eftersom den ligger under switcher forumet.

Välkommen till 99, hoppas du skall trivas!
Mvh Kainen
-Moderator

Ska tänka på att skriva tydligare rubriker i framtiden

Jo, jag har tänkt att lägga in Windows på den här burken, för att kunna lira något litet spel då och då, men för mer grafikkrävande spel, som nya Elderscrolls som kommer i höst/vinter, duger inte Intels grafikkrets, så det blir att köpa en ny windowsburk till sommaren. Jag är dock förundrad över hur smidigt det fungerar på mac, att Thunderbird själv letar upp rätt servrar, så jäkla coolt

Om du tar ut batteriet reduceras prestandan på grund av att enbart laddaren har lägre maxeffekt än batteriet.
MacBook and MacBook Pro: Mac reduces processor speed when battery is removed while operating from an A/C adaptor

Så... undvik.

1
Bevaka tråden