Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ok att köpa piratbatteri till MacBook?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Köpte just ett nytt batteri till min MB (late 2006), originalbatteriet är på 55W och mitt nya "pirat" batteri är på 60W är det någon skillnad, fördel, nackdel?

Senast redigerat 2012-01-09 19:29
Ursprungligen av monkey_man:

Köpte just ett nytt batteri till min MB (late 2006), original batteriet är på 55W och mitt nya "pirat" batteri är på 60W är det någon skillnad, fördel, nackdel?

Du menar förmodligen wattimmar.
Det är 5 wattimmar kraftigare än ditt förra, ska alltså räcka ~9% längre.

Precis, menade wattimmar. Tack för det snabba svaret keptang!

Är det inte ofta så att "piratbatterier" är samma som originalen? Samma kinafabrik - samma batterier - en del med logga på - en del noname? En del går ut via framdörren - en del via bakdörren?

• Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-01-10 12:22
Ursprungligen av Zimmerman:

Är det inte ofta så att "piratbatterier" är samma som originalen? Samma kinafabrik - samma batterier - en del med logga på - en del noname? En del går ut via framdörren - en del via bakdörren?

Jo, ofta är det samma tillverkare. Ingen ovanligt alls att de tillverkar en större serie, en del går till beställaren, resten går ut på "reservdelsmarknaden", men det är inte bakdörren och svarta pengar. Bara att det finns andra beställare av samma sak, men naturligtvis så finns inte loggan med på "övrig" produktion.

Lite som att den enbart finns ett fåtal tillverkare av exempelvis blyplattor till bilbatterier, men det finns "massor" av märken på marknaden, det innebär alltså att Varta, Biltema, Volvo, Peugeot köper "samma" sak från "samma" tillverkare. Sen är det oftast så att t ex Varta beställer en viss kvalitet, t ex kvalitet A på sina produkter medans biltema köper in samma sak men med kvalitet D. Det innebär att de "kan" innehålla precis lika god kvalitet, men eftersom kvalitetskontrollen är lägre vid kvalitet D, kanske bara kontrollerar var tusende del istället för var hundrade i kvalitet A så är alltså sannolikheten att det finns fler defekta exemplar högre i kvalitet D.

EDIT: Varför vet jag då detta? Jo, jag har jobbat inom tillverkningsindustrin.

Jag beställde ett batteri till min Macbook från nyttbatteri och fick det idag. Men det är som att min dator inte hittar det.
Batterisymbolen är samma som när man kör utan batteri, batteri med ett X på. När jag tar ur strömsladden så fungerar fortfarande datorn och jag kan använda den utan sladden. Men jag kan inte se hur många procent som är kvar samt när jag trycker på den lilla knappen som sitter på batteriet så lyser det inget. Tar jag ur batteriet och sätter tillbaka det så börjar det att ladda och datorn "hittar" det, men efter några minuter så försvinner det igen.

Känns ju som att det är fel på batteriet eller kan det vara något annat jag måste göra?

Det _kan_ ju vara dött så att det inte tar laddning öht. Typ som en laptop eller annan elektronisk pryl med batteri som legat flera år i garderoben. Men är det inte så enkelt som att det sitter skyddande plastfilm över blecken? Eller att någon flärp skall tas bort innan användning?

Ursprungligen av johan_tanying:

Det _kan_ ju vara dött så att det inte tar laddning öht. Typ som en laptop eller annan elektronisk pryl med batteri som legat flera år i garderoben. Men är det inte så enkelt som att det sitter skyddande plastfilm över blecken? Eller att någon flärp skall tas bort innan användning?

Nope ingenting som sitter i vägen.

Jag får helt enkelt ta och maila dem jag köpte batteriet ifrån och se vad de har att säga.

det är säkert som folk innan nämnt ingen fara och säkert stor chans att det är samma komponenter osv.

men har man (jag) köpt en macbook för ~22k så varför snåla på ett batteri? kalla mig paranoid, dum, okunnig eller vad du vill men jag litar mer på "originalet".

Bevaka tråden