- kazmur
- Medlem ●
- Växjö
- 2011-04-02 01:04
Hej Bullen!
Jag är alldeles färsk på Mac om man inte räknar en del ofrivillig användning på den svartvita tiden. Insåg dock vid mitt tredje laptopbyte på fyra år att, nej, nu öppnar jag den stora plånboken och motverkar de gråa håren som börjat komma av felande drivrutiner och diverse pc-krångel. En 15" MBP Quad-core beställdes och i veckan trillade posten in med nämnda vidunder.
Intrycket hittills har varit enligt följande:
1. Irritation
2. Google
3. Insikten att: "Aha! Var det SÅ enkelt?"
Några saker får mig dock fortfarande att klia mig i huvudet, som jag tänkte att ni skulle få besvara.
1. Jag har en PC-burk hemma som jag använder som HTPC. På min tidigare laptop laddade jag ner filmer, tv-serier osv som via uTorrent hamnade direkt på HTPCn. Jag ställde helt enkelt in uTorrent på att spara nya nedladdningar i "\\htpc". Hela C:-disken på HTPCn är alltså utdelad med namnet htpc. Smidigt och enkelt.
På min MBP vet jag inte alls hur jag ska komma åt denna delade "nätverksmapp". Hilfe bitte!
2. Jag förstår att det kanske rör sig om windowstänkande, men jag har alltid varit väldigt pedantisk med mappstruktur samt ordning och reda. I windows finns funktionen "ordna automatiskt", men i finder måste jag manuellt välja "ordna efter" för att det inte ska bli tomrum när jag raderar en fil eller mapp. Finns motsvarande funktion i OSX?
3. Jag vet att spotlight är alldeles magiskt, men i windows sorteras allt med mappar överst och filer under, i bokstavsordning. I OSX ligger mappar och filer blandade, vilket driver en pedant som mig till vansinne. Går det att lösa?
4. Finder återigen. Ctrl+X, Ctrl+V. Enkelt som attan i windows, men på min MBP höll jag på att slita mitt hår, bryta mitt ben och klappa säften på frugan av en så enkel sak som att flytta en drös filer till en annan mapp utan att kopiera dem. Har jag någon kromosomavvikelse eller går det verkligen inte att lösa i OSX?
Och nu går vi in på de små, men naggande goda, detaljerna
5. När man flyttar ett objekt så dubbelklickar man med trackpaden, drar objektet dit man vill och släpper objektet där. I OSX "fastnar" objektet någon sekund så man kan ta nya tag och dra det längre. Helt underbart, men jag tycker att objektet fastnar lite väl länge. Går detta att ställa in?
6. Detta är så pinsamt att jag efter ett liv i datorvärlden knappt vågar skriva det, men, i Firefox har jag mina bokmärken uppradade i ett bokmärksfält enligt detta screenshot.
Mellan länkarna finns det avskiljare som ni ser. Jag vill flytta runt dessa. Hur i glödheta gör jag?
7. Jag saknar ett program i stil med MsPaint. När jag tar screenshots vill jag ha ett program där jag snabbt kan köra en cmd+v, klippa ut det jag vill ha med och spara som jpg. Eller vi säger så här; Jag vill rita en glad gubbe och spara på skrivbordet, hur gör jag?
8. Året är 2011 och folk kan ta sig till månen, men Apple kan inte ordna en deleteknapp?
I övrigt är jag enormt nöjd med mitt byte och kommer troligen aldrig köpa en PC igen. Jag satt och använde min gamla laptop som hastigast igår och på bara några minuter började jag rabbla svordomar över att den inte ha multi touch
Fotnot:
Detta är mitt första inlägg på 99.se så en presentation vore väl på sin plats.
Marcus heter jag. Ursprungligen från Kristianstad, men en kvinnas inflytande fick mig att söka mig till nordligare breddgrader, så nu befinner jag mig bland älgar och Lakers-fans i Växjö