Det finns ett program som heter "SuperDuper" som klonar över en hårddisk till en annan - fullt ut.
Det tar med även med licensnummer och nummer/namn och mac-nr på hårddisken som ofta vissa programlicenser refererar till.
Problemet är om du har en annan dator-modell, så måste du lösa problemet med rätt system - .
Vet ej om man i "efterhand" kan "byta" system via en vanlig systemskiva - utan förluster - har aldrig testat själv, men för mig har det funkat att skifta HDiskar mellan olika datorer. Har man plats för mer än 1 HD kan man köra programmet från HD 2 ( vet ej varför detta funkar - men det gör det)
T ex CS2 - funkar ej på annan dator - det har även hårdvarans serienummer i sin licenskoll, vilket jag tror de ändrat på i senare CS-versioner eftersom det inte är kompatibelt med ISO 5 000 - " gällande backup".
( hade själv ett datorhaveri ca 2006 och då uppdagades att all Retrospect-backup var värdelös p g av detta - Adobe bjöd mig på studio 8 som plåster på såren (4 dgr jobb )- det var då jag hittade SuperDuper som en heltäckande lösning för framtiden)
Själv använder jag SuperDuper som en "totalbackup" - där jag en gång i halvåret speglar startdisken till en fysisk lös - som jag förvarar på annat ställe. Om det blir en krasch kan jag byta HD - och vara igång på 3 minuter.
Löpande backup kör jag en gång per timme med retrospect - på alla "work-files" utom mailen. Alla mina work-files ligger på en annan HDisk-volym - så det går alltid att kombinera med en utbytt HD.