Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nu är det kris - behöver verkligen hjälp

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter och jobbar med en dokumentär film och har loggat in allt material på min externa firewire disk.

men igår ville den inte prata med min mac. den kände inte igen disken utan ville enbart att man raderade.

jag har kört drive för att försöka reparera och felet verkar vara "volume structure" men felet verkar inte gå att åtgärda.

vad gör jag?

kan jag rädda disken eller kan jag lyckas flytta över materialet till en annan disk.

hjälp mig, det är verkligen kris.

jag har visserligen min fcp fil så jag kan batcha om men allt ljud är intaget med dat så detta måste isådana fall tas in igen.

Och jag har deadline

tacksam för hjälp

Testat DiskWarrior 3.0, har fixat de allra mest tilltufsade HD's för mig som inget annat program rått på ?

kör du osx el. os9?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-08-28 11:40

Eftersom det är svårt att direkt säga om det är startdisken eller den externa disken som krånglar, så borde du testa att plugga in den externa i en annan dator. Testa både en annan Mac (givetvis) men även en PC.
Om det funkar, så försök dra över filerna till "test-datorn" som back-up, sedan kan du försöka fixa startdisken på ordinarie maskinen med DiskWarrior (som föreslagits) och/eller dom andra diskverktygen.
För om du börjar bråka med den externa disken utan att backa upp först, så kan det bli verkliga ledsamheter....

HDH

Danne

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-28 13:51

Prova att plugga in den i en maskin som kör os9. Den brukar vara duktigare än osx på att hitta diskar.

Ibland om man är för snabb med att dra ut sladden från disken när man avmonterat den så kan man få problemen som du beskriver ovan. Det brukar lösa sig med en snabb sväng in i os9.

Är det så så måste du i fortsättningen tänka på att inte vara för snabb med att rycka ut sladden. HD:n jobbar nämligen några sekunder efter att den blivit avmonterad från skrivbordet. Räkna sakta till fem innan du drar ur sladden.

TACK alla

jag ska försöka gå in i os9 och jag ska testa med discwarrior.

jag kör osX 10.2

nu har jag testat disk warrior

men det funkar inte

jag får följande felmeddelande

directory cannot be rebuilt because... trying to acces this disk (::3,::4).

däremot ser den disken o ser namnet på den.

vad gör jag - går det att fixa detta??

hur gör jag

diskwarrior verkar inte kunna göra ett skit för mig - har jag gjort rätt

Tja....kan ju vara riktigt kraschad..totally f****d alltså... då är det kört... eller om det blivit hårdvarufel på den....

• Oregistrerad
  • 2003-08-28 17:02

Diskwarrior är lite kinkig ibland. Pröva att koppla ur disken, vänta ett tag, och sedan koppla in den igen.

Fick samma grej - "trying to access the disk" när jag hade en kraschad firewire-disk för ett tag sen. Men efter att ha kopplat in och kopplat ur disken och försökt med diskwarrior i 9:an och X fram och tillbaka så funkade det plötsligt.

Pröva också att köra apples eget "Skivverktyg" och reparera där. Den brukar inte lyckas med att reparera särskilt mycket, men ibland kan en disk plötsligt dyka upp i diskwarrior efter att man nosat på den med Skivverktyg.

Drive 10 har räddat mina diskar vid två tillfällen.

jag provade disk warrior i 9an - där fick jag i alla fall möjligheten att försöka reparera disken

men det stod sen att det var för många fel så att det inte gick

så det verkar som det nu är kört

eller?

om nu disken e kass är det då bara att köpa en ny?

• Medlem
  • 2003-08-29 10:21

Kör Norton innan du gör något drastiskt.

1
Bevaka tråden