Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panorama-objektiv-ångest

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Står i valet och kvalet att bygga om objektivparken...

Gillar göra QTVR-Panoraman, vanliga panoraman och vidvinkel-bilder.

1) Sigma EX 10/2,8 DC HSM Fisheye - 6500:-

2) Sigma AF 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM 6900:-

3) Sigma EX 10-20/3,5 DC HSM 6200:-

Frågan vilken som är bäst göra QTVR/Panoraman med, men även att kunna använda till annat.
Så, val nummer 1 faller bort, såvida ingen absolut vill stå på sig och kan överbevisa mig att det vore det bästa.

De skall smackas på en K5:a och sedan skall det bli panoramor som heter duga....

Men om du skall montera ihop panoramor behöver du ju inte något speciellt supervidvinkligt objektiv! Det är ju själva finnessen att med hjälp av många delbilder pussla ihop ett jättepanorama. Med supervidvinkel tar man _en_ bild för att på sin höjd beskära i över- och underkant för att få panoramat. (Vad gäller 8 mm _måste_ man beskära då man garanterat får med hårlugg och tåspetsar i bilden! )

Att försöka pussla ihop flera supervidvinkel brukar sällan bli bra pga kraftiga perspektiveffekter, vinjettering och bildfältsdistorsion ut mot kanterna på varje enskild bild. Men detta vet du ju redan själv, eller hur?

Gäller frågan däremot vilken supervidvinkel man vill ha utan att diskutera QTVR är det en annan femma.

För mig går fisheye bort då jag inte ser nyttan av att fota "runda" bilder hela tiden. Skate- och skidfotografer tycker måhända annorlunda.

Sen kan man ju undra om inte 8 mm är _väl_ vidvinkligt då huvudmotivet riskerar att bli alltför pluttigt om man inte går _väldigt_ nära. Annars är väl 8-16 ett modernare objektiv än 10-20, så kanske det ändå är att föredra. Säkert kul att leka lite med iaf! Och så verkar den ha manuell override av skärpeinställningen utan att behöva mecka med AF/M-spaken. Detta och mer står omnämnt här.

Skall man foto arkitektur eller annat som kräver räta linjer går nog båda sigmazoomarna bort då de tydligen har ganska kraftig tunndistorsion. Dessutom böljande och svårkorrigerbar i Photoshop i efterhand.

Vill man köra lite billigare finns ju Samyangs fasta 14 mm/2.8 som kostar hälfen mot Pentax egen 14/2.8 (och dina alternativ ovan). Dock tyngre och med välvd, buktande frontlins. Skulle nog vara mer lockande för mig personligen om man vill ha något hyfsat vidvinkligt och som inte kostar skjortan. Hade Pentax haft digitalt fullformat hade den varit given då den tecknar ut även detta!

(Ser förresten att Samyang har ett 8 mm fisheye till Pentax för en bit under 3000 kr på Cyberphoto. Kanske något att spana in om du verkligen kan tänka dig ha nytta av ett fisheye).

Om du vill spara lite tid kan man ta bilder med följande hårdvara och mjukvara:

One-Shot Virtual Tours, 360 degree panoramas! Amazing Virtual Tour lens and software.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-26 20:48

Mm, ska man sy ihop flera bilder så tror jag att man bör välja ett raktecknande objektiv. Programvaran får jobba hårdare med att sy ihop bilder där hörnen förvrängs. Kanske något objektiv som motsvarar 50mm?

Det blir visserligen fler bilder att ta, jämfört med ett vidvinkelobjektiv. Men jag tror åter igen att ett normalobjektiv gynnar slutresultatet.

Tumregeln "förr i tiden" - när man fick klipp-och-klistra ihop papperskopior - var att man skulle fota med 80 mm (dvs ca 50 mm på en vanlig DSLR) för att få ett vettigt resultat utan alltför förvrängda hörn. "Mittenläget" på sin zoom kan också vara ett alternativ då distorsionen plägar vara minst någonstans utanför ändlägena. Kudd- eller tunnformig distorsion kan ju annars ge svajiga panoramor som även den bästa mjukvara kan ha svårt att rätta till.

Glöm sedan inte heller att man kan fotografera på högkant om man har svårt att få med allt i höjdled i panoramat!

Autopano Pro (som ju Goflorp pushat för vid många tillfällen tidigare) mfl mjukvaror kan till och med sy ihop panoramor som man sprutmålat i flera omgångar. Dvs om inte kyrktornet/trädtoppen kom med i första svepet kan man göra ett svep till lite högre upp.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-04-27 07:15

Vill man ha raktecknande objektiv, så bör man kolla in de dyrare specialobjektiven för macro eller tilt/shift. Dessa tenderar ofta ha väldigt låg grad av distortion.

En "gammal hederlig" 50 mm normalglugg duger ganska långt då de i allmänhet är både raktecknande och skarpa. För panoramor duger även gamla manuella objektiv (i synnerhet Pentax där man kan använda i princip samtliga objektiv som tillverkats för Pentax - skruv, M, K, KA, KAF... Med vissa restriktioner vad gäller autofokus och bländarautomatik förstås). Gamla goa Pentax SMC-M 50/1.7 är ju litet, lätt och skarpt exempelvis. (Här är förresten en redan avslutad autktion på "KA".modellen med autobländarfunktion: Pentax SMC A 1.7/50 mm på Tradera. Pentax | Objektiv | Kameratillbehör &. En oavslutad auktion för klassiska 50/1.4 med skruvfattning: Super Takumar 50/1.4 M42 for Pentax, Canon, Nikon, Sony... på Tradera.

Det man skall tänka på vad gäller gamla manuella objektiv med en sån däringa bländarspak, är att man skall vara _väldigt_ försiktig och noggrann när man byter objektiv på ett nyare, digitalt kamerahus. Enligt Pentaxverkstaden är det väldigt lätt att skada mekanismen inne i kameran då den uppenbarligen inte är lika robust som i de gamla analoga. Kan vara anledningen till att min K10D strular trots att jag använde mina gamla manuella objektiv väldigt sparsamt...

Tillägg_ Och här är förresten just ett 50/1.7 ute på auktion: http://www.tradera.com/Objektiv-smc-Pentax-M-1-1-7-50mm-auktion_302000_132027314

Senast redigerat 2011-04-27 09:49

När jag gör panoraman är vinkeln viktig, ju mer vinkel jag kan täcka desto bättre.
man ställer kameran på högkant och går "varvet runt".
Med den gamla 12-24:an till D300 gjorde jag ett varv på 6-8 bilder med bra överlappning.
Raktecknande, men Autopano limmar ihop det bra ändå om det är lite förvrängning.

Sigma har ett 10-20/3,5 och även ett nytt 8-16 med varierande bländare.
ngt av dessa hade jag tänkt jobba med.

Inga 50, 75 eller 85mm med motordrivna stativ och sånt tjafs.
Några "fullvarvskameror" blir det inte heller.... men kul med tipset.

Det är väl mer sånt här jag håller på med; notera att det här är rätt
slarvigt ihopsatt, man ser skarven...

http://dl.dropbox.com/u/3250843/Arendal_Bygge360.mov

Ursprungligen av Goflorp:

[...]
Inga 50, 75 eller 85mm med motordrivna stativ och sånt tjafs.[...]

Panoramor med motsv 50 mm? - Ja!
Stativ? Inte sen 1982 eller nåt! Aldrig motor/vattenpass etc - alltså Nej!

Med andra ord - frihandspanorama med åtminstone 50 mm (35 mm på digital) är inga som helst problem om man försöker hålla koll på överlappet. Typ 80 mm (50 mm) går med tungan rätt i mun och en förskräckligt massa exponeringar.

Ursprungligen av johan_tanying:

Panoramor med motsv 50 mm? - Ja!
Stativ? Inte sen 1982 eller nåt! Aldrig motor/vattenpass etc - alltså Nej!

Med andra ord - frihandspanorama med åtminstone 50 mm (35 mm på digital) är inga som helst problem om man försöker hålla koll på överlappet. Typ 80 mm (50 mm) går med tungan rätt i mun och en förskräckligt massa exponeringar.

Ja, det blir en förskräckligt massa exponeringar. har du 25st exponeringar med totalt blå himmel på med så har iaf jag inga program för att pussla ihop det... Förslag?

10-20:an är bra men min kärvade i zoomen efter 25000 bilder. Orginal är bättre, inte skärpemässigt men bättre byggd våger jag lova, men å andra sidan kan du köpa två zigmor och vid det laget kanske du går över till full frame och då får du 6000 över att lägga på Den nya canonen som är på g.

Ursprungligen av Klintan:

10-20:an är bra men min kärvade i zoomen efter 25000 bilder. Orginal är bättre, inte skärpemässigt men bättre byggd våger jag lova, men å andra sidan kan du köpa två zigmor och vid det laget kanske du går över till full frame och då får du 6000 över att lägga på Den nya canonen som är på g.

Ja för en canon lär jag ju köpa (obs, ironi).

Kör Pentax och troligen Sigma snart med. Med i klubben "Våga vägra Nikon" och "Kanon? det heter väl Haubits!"

Varning utfärdas: QTVR är nog dött - Apple har själva dumpat det i QuickTime. Nu är det bara Flash som gäller.

Photoshops egen funktion för att pyssla ihop panoraman tonar också automatiskt himlar och annat. Ruggigt bra faktiskt. Ju senare version av CS, desto bättre är det dessutom. Jag fotar också handhållet och ser bara till att bilderna lappar över en bit, så Photoshop har något att lappa ihop med.

Om du vill köra med så få exponeringar som möjligt för panoramor är väl ett fläskigt fisheye som man sedan korrigerar med mjukvara den smidigaste lösningen? En enda exponering! Pentax egna fisheyezoom är ju inte helt oöverkomligt i pris.

DxO Optics Pro Software
Fisheye-Hemi

Jag får väl prata med Carl, han har ju både 8-16 och 10-20 ...

Tror att ovanstående programvaror har demoversioner. Testa gärna och återkom med rapport!

DxO är ju annars inte helt fel för en himla massa andra saker också. Ganska dyrt tyvärr har jag för mig.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-14 09:58
Ursprungligen av Goflorp:

De skall smackas på en K5:a och sedan skall det bli panoramor som heter duga....

Brukar du göra fysiskakopior av panoramabilderna och ha på väggen? Eller hur "konsumerar" du bilderna?

Äh, ut med dem på Flickr eller gigapan.org.

http://www.flickr.com/goflorp

Oftast blir det "180-gradersbilder"; ryaverket, TV-huset etc....

men, jag kunde nog bli bättre på att presentera dem? kanske trycka bok?
Nu fick jag lite inspiration - tack!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-15 17:40
Ursprungligen av Goflorp:

men, jag kunde nog bli bättre på att presentera dem? kanske trycka bok?
Nu fick jag lite inspiration - tack!

Blurb är populärt. Anpassade Indesign-mallar att ta hem så att man layoutar i datorn i lugn och ro, istället för online. Boken blir även elektronisk och som man kan dela ut en länk till.

Plåtade ett panorama med min Canon 16-35.
Faktisk brännvidd ca 39 (Eos 1D faktor x1,3). funkade väldigt bra och PS hade inga problem att få ihop det.
Använder följande huvud från manfrotto:
Manfrotto Multi-row Panoramic Head - panoramic

Fördelen är att det finns förinställda steg när man roterar kameran i horisontalled.
/martin

Ligger på beställning på ett Sigma 10-20/3,5, men det dröjer innan det kommer ....

Ursprungligen av Goflorp:

Står i valet och kvalet att bygga om objektivparken...

Gillar göra QTVR-Panoraman, vanliga panoraman och vidvinkel-bilder.

1) Sigma EX 10/2,8 DC HSM Fisheye - 6500:-

2) Sigma AF 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM 6900:-

3) Sigma EX 10-20/3,5 DC HSM 6200:-

Frågan vilken som är bäst göra QTVR/Panoraman med, men även att kunna använda till annat.
Så, val nummer 1 faller bort, såvida ingen absolut vill stå på sig och kan överbevisa mig att det vore det bästa.

De skall smackas på en K5:a och sedan skall det bli panoramor som heter duga....

Hur blev det med objektivet sen?
Är själv inne på att köpa Sigma 10-20, är du nöjd? Lite bilder du vill visa

Sigma 10-20/3,5 är grymt bra. Toknöjd.

Ursprungligen av Goflorp:

Sigma 10-20/3,5 är grymt bra. Toknöjd.

[ATTACH="CONFIG"]30837[/ATTACH]

Snyggt! Har kollat lite på tokina 11-16/2,8 också, är det något ni kikat på? Lutar åt Sigma ändå:)

Grym bild, Golforp!

Kör Pentax så alla fabrikat har inte allt i Pentaxfattning....
Sällan som det gör något, men ibland är det irritersamt.

För min del blev leveranstiden problemet, jordbävningen i Japan ställde till det i ca 7 vkr....

Senast redigerat 2011-10-24 10:48

Ställde till det i 7 veckor? 12-24 är slutsåld i hela världen och min stackars K10D har fortfarande inte fått reservdelar...

1
Bevaka tråden