Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datumkrångel i Numbers, amerikansk standard

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-09 13:33

Igår satte jag mig och fyllde i en massa statistik i ett Numbers-dokument. Eftersom jag var lat så satte jag alla tid/datum-rutor till "Text" och bara skrev. När jag sedan idag insåg att jag faktiskt skulle behöva sortera efter tid eller datum så blir allt jättemärkligt när jag ändrar cellens format till Date & Time. Jag har skrivit 4/3, Numbers tolkar det som 3 april men jag vill att den ska tolka det efter europeisk standard; alltså 4 mars.

jag har ställt om datorn till svensk standard under format men Numbers verkar inte riktigt fatta det. Nån som har några tips på hur jag ska lösa det här?

MacBook från sommaren 2009 (gamla varianten) med 10.6.7.

• Medlem
  • International user
  • 2011-04-09 13:47

Markera cellen du vill infoga datumet i, tryck "Infoga" i Numbers-menyn högst upp och välj "Datum och Tid". Nu har du fått fram ett datum i cellen som troligtvis inte matchar det du söker. Dubbelklicka på cellen/datumet och du kommer då få fram en rull-lista med olika format du kan använda dig av.

Önskar du att ställa in annat datum än dagens så går det att genomföra i samma ruta som du får upp.

• Medlem
  • International user
  • 2011-04-09 17:10

Jag har redan fyllt i en massa datum sedan januari och fram till idag men med cellformatet satt till "Text". Nu vill jag ändra det till "Date & Time" men Numbers tolkar mina inputs fel. När jag skrivit t.ex. 27/2 så får jag inget värde på det eftersom den läser av den första talet som månaden. Hur jag än gör så måste jag göra mina inputs efter amerikansk standard (månad/dag) för att Numbers ska fatta att det är ett datum jag håller på med.

1
Bevaka tråden