Skrevs ursprungligen av Adrian B
Mark Pilgrim bloggar idag intressant om validering, standarder och den semantiska webben, och lite om en övertro på det:
Anyone who tells you that XHTML buys you anything at all is most likely selling you snake oil.
Läs mer här:
Won’t somebody please think of the gerbils?
well, att jag är en html nazi döljer jag inte. men när jag säger www-standardar inkluderar jag även rätt/bra strukturerade sidor (=semantiska webben).
Jag ligger inte under bordet med att jag ibland pratar mer än vad jag gör och tar varje chans att propagerara för bättre html.
Dock gör jag det av en anledning; jag tror att saker kommer bli bättre om jag gör det. Om man skall göra webben användbar med allt vad den kan göras till då måste man inse att "min 13åriga kusin kan få göra företagets hemsida" inte räcker långt, och det vet idag förhoppningsvis en hel del om...
aaaanyway, back on topic.
Tycker att det är bra att apple tar chansen att förbättrar deras sida, dom "vanliga" delarna av apple.com är inte så farliga; bra struktur och relativt enkelt att hitta saker.
Dock tycker jag att deras support och framförallt developer sidor kan vara en mardröm att hitta på, inte minst för att dom skiljer sig så tillpass mycket i struktur och design jämnfört med resten av apple.com.
så jag hoppas att det mycket sånt som kommer att förbättras.