Sökmotoroptimering är bara båg. Hälften av den rör sig om grundläggande informationsdesign som bör ingå från början i all design på nätet, och den andra hälften rör sig om lurendrejeri som sökmotorerna gör sitt bästa för att rensa ut.
Amen för det. Jobbade med webbutveckling samt en hel del backend-programmering åt ett kund tidigare. De bestämde sig för att köpa in "sökmotoroptimering" av ett annat företag (inte mig emot, jag jobbade mest med andra saker just då). De kom på flera möten och visade vackra powerpoint-presentationer om hur viktigt det var med sökresultat och optimering (bla bla bla) för att få nya besökare. Sagt och gjort, det blev affär, och en svindyr sådan. Vet inte exakt vad budgeten var på, men många tiotusentals kronor, säkert kring 100 papp.
När de skulle implenetera sina ändringar uppstod problem med åtkomst pga brandvägg och han som kunde ge access var på semester, så jag fick ta emot en zip-fil med ändrat material som jag skulle lägga in.
Döm min förvåning när jag tog emot denna.. Det var ett tiotal sidor där de ändrat metataggar, de hade lagt till företagsnamnet i titeln (som sedan tidigare var informativ för sidan), samt att de skickade med instruktioner. Instruktioner i stil med "Vi vill gärna ha namnet på första sökträffen som titel på sökresultat-sidan, men er sida är byggd i .NET som vi inte kan, så kan du lägga till det?".
Visserligen var det snabbt gjort, men jag uppskattar arbetet de la ner på sidan till ca 4-5 timmars jobb, plus att jag fick lägga någon timme eller tre på att kopiera in ändringar och göra tilläggsgrejjer de inte lyckats med.
Nä, sökmotoroptimering behöver inte vara svårare än att ange vettig title, en description, och några vettiga keywords t ex. Det kan nästan vem som helst fixa själv.