Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför startar folk med Mac inte om sin dator?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Enkel fråga. Är ny på mac så döda mig inte. Har en Macbook Pro. Är van från PC att slå av då den inte används. Men verkar annorlunda med mac folket? Varför? Eller är det bara en skröna? Klarar datorn verkligen av det, mår den bra av att stå på i en månad utan omstart och speciellt med laptop med såfall strömsladden i?

Tell me

Själv undrar jag varför PC folk skriver Mac med liten bokstav "mac", det är ett namn.

Svaret på DIN fråga är för att operativsystemet är uppbyggt på ett helt annat sätt och behöver inte startas om hela tiden som Windows gör.

• Medlem
  • 2011-06-01 10:09
Ursprungligen av LCR:

Själv undrar jag varför PC folk skriver Mac med liten bokstav "mac", det är ett namn.

OT: "Mac" är inte ett namn. Möjligen ett smeknamn, men en "mac" är ett föremål, närmare bestämt en dator från tillverkaren Apple. Det är lite som "vespa" och "gladpack".

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-15 00:57
Ursprungligen av julian-c:

Enkel fråga. Är ny på mac så döda mig inte. Har en Macbook Pro. Är van från PC att slå av då den inte används. Men verkar annorlunda med mac folket? Varför? Eller är det bara en skröna? Klarar datorn verkligen av det, mår den bra av att stå på i en månad utan omstart och speciellt med laptop med såfall strömsladden i?

Tell me

Nej, du har rätt; det verkar vara populärt bland mac-ägare att bara sätta datorn i vila. Och det går också bra att göra så. Men för mig luktar det mest uptime-tävlan anno 1998.

Jag tror att 99% av dom som har en Mac och inte startar om den - utan t.ex. bara stänger locket på sin Macbook - inte ens vet vad "uptime" är för något :-D.

Vill man frigöra RAM så räcker det med att starta om Safari :-D.

Ursprungligen av planB:

Och det går också bra att göra så. Men för mig luktar det mest uptime-tävlan anno 1998.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror att 99% av dom som har en Mac och inte startar om den - utan t.ex. bara stänger locket på sin Macbook - inte ens vet vad "uptime" är för något :-D.

Vi har fått små, bärbara Windows-burkar på jobbet nyligen. Fick avbryta skrivandet lite hastigt, smällde igen locket och slängde datorn i baksätet. Fyra timmar senare tar jag upp datorn ur väskan, då går fläktarna för fullt och datorn är tokhet

Pe-Zez... jag säger då det. Jisses, vilket skräp.

Varför starta om ifall det inte behövs? Stäng locket så går den in i "standby mode", och det tar bara någon sekund att starta den när man väl öppnar locket igen (motför 30 sekunder att boota upp den igen). Den håller väldigt länge så, även om det tar lite ström. Har du ingen laddare i närheten och ska låta den ligga t ex över natten eller längre är det väl rekommenderat att slå av den, men har du ström ikopplat eller t ex ska åka hemifrån till jobb/skola el dyl finns det absolut ingen anledning att slå av den.

Dessutom är det inte som windowsburkar som oftast brukar få mindre och mindre ledigt minne och sega ihop mer och mer allt eftersom den står påslagen. Du vinner egentligen inget på att starta om förutom att du får vänta på uppstarten. Själv startar jag bara om när det krävs, dvs vid systemuppdateringar (oftast ungefär en gång i månaden).

Ursprungligen av Kermit:

Har du ingen laddare i närheten och ska låta den ligga t ex över natten eller längre är det väl rekommenderat att slå av den, men har du ström ikopplat eller t ex ska åka hemifrån till jobb/skola el dyl finns det absolut ingen anledning att slå av den.

Men det är ett bra sätt att motionera batteriet ifall man sitter med den som stationär för det mesta.

Ursprungligen av planB:

Nej, du har rätt; det verkar vara populärt bland mac-ägare att bara sätta datorn i vila. Och det går också bra att göra så. Men för mig luktar det mest uptime-tävlan anno 1998.

Tycker jag inte. Jag har en PowerBook 12" 1.33GHz som aldrig stängs av, han sover och vaknar när man behöver något, har inte startat om den på ett år eller så.

Har en coach som stänger av sin dator hela tiden, så fort han är klar med det han gör. Kommer han på något annat så startar han den igen och stänger sedan av den igen. Jag frågade varför och han sa att han sparade ström...

Okej tack för svar, fler svar är välkomna.

Jag ber om ursäkt om jag stavade mac med liten bokstav. Ibland orkar man inte slå på stor bokstav, är trött, är lat, hur som helst, stor grej att bli upprörd över...

Nu har jag en MacBook Pro och sedan PC tiden är man ju van att datorn pajar ihop om man sitter med laddaren isatt hela tiden. Batteriet blir sämre, samt datorn, men det kanske inte är så på Mac?

Nu har jag en MacBook Pro och sedan PC tiden är man ju van att datorn pajar ihop om man sitter med laddaren isatt hela tiden. Batteriet blir sämre, samt datorn, men det kanske inte är så på Mac?

Har hört att det är rekommenderat att ladda ur/upp batteriet iaf en gång i månaden för att hålla det "fräscht". Jag har själv en macbook som köptes i slutet av 2008, den har stått ikopplad nästan konstant med några få undantag. Visst har batteritiden minskat kanske en timme sen dess, men det är snart 2,5 år sedan den var ny, så det är helt ok om du frågar mig.

Hade iofs en PC tidigare som började på ca 2h och efter ett tag var nere på 20 min batteritid.. Gissningsvis har tekniken på både PC och Mac går frammåt på den fronten. Mac har iaf en vettig "batteri-kontroller" (nåt slags chip, vet inte detaljerna) som övervakar laddningen och ser till att inget överladdas el dyl. Verkar fungera bra

Ursprungligen av Kermit:

Har hört att det är rekommenderat att ladda ur/upp batteriet iaf en gång i månaden för att hålla det "fräscht". Jag har själv en macbook som köptes i slutet av 2008, den har stått ikopplad nästan konstant med några få undantag. Visst har batteritiden minskat kanske en timme sen dess, men det är snart 2,5 år sedan den var ny, så det är helt ok om du frågar mig.

Hade iofs en PC tidigare som började på ca 2h och efter ett tag var nere på 20 min batteritid.. Gissningsvis har tekniken på både PC och Mac går frammåt på den fronten. Mac har iaf en vettig "batteri-kontroller" (nåt slags chip, vet inte detaljerna) som övervakar laddningen och ser till att inget överladdas el dyl. Verkar fungera bra

Härligt och höra! Blir att ändra vana då antar jag.

• Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2011-04-15 06:27
Ursprungligen av Kermit:

Apple själva säger:

Citat:

For proper maintenance of a lithium-based battery, it’s important to keep the electrons in it moving occasionally. Apple does not recommend leaving your portable plugged in all the time. An ideal use would be a commuter who uses her notebook on the train, then plugs it in at the office to charge. This keeps the battery juices flowing. If on the other hand, you use a desktop computer at work, and save a notebook for infrequent travel, Apple recommends charging and discharging its battery at least once per month.

Hämtat från: Apple - Batteries - Notebooks

Behöver man kalibrera sitt batteri finns instruktioner här:
Apple Portables: Calibrating your computer's battery for best performance

Själv har jag en PB 12" från 2003 som funkade fint med över fyra timmars batteritid tills batteriet en natt för två år sen sa upp sig helt. Plockade ur batteriet och den står fortfarande på hatthyllan och sköter sina uppgifter.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-04-15 01:03

Det är nog en nördgrej snarare. Ju mer man använder datorn, desto mindre benägen är man att stänga av den tror jag. Oavsett operativsystem.

Så är det för mig iaf. Alla datorer jag har haft de senaste 10-12 åren har stått igång dygnet runt, oavsett om de har kört Windows 95, Windows 98, Windows XP, Linux eller MacOS.

Batteriet tar inte skada av att strömadaptern sitter i hela tiden. Moderna laddkretsar i både PC och Mac klarar detta galant. Att däremot, som en kollega med tänkpadda plägar göra, köra på batteri så gott som varje dag tills det tar slut och först därefter koppla in adaptern är inte bra. Efter knappt ett år är batteriet i princip slut...

Att försätta en Mac i viloläge drar förresten väldigt lite ström. En vecka eller två brukar inte vara något problem.

• Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2011-04-15 06:29
Ursprungligen av johan_tanying:

Batteriet tar inte skada av att strömadaptern sitter i hela tiden. Moderna laddkretsar i både PC och Mac klarar detta galant.

Det tar inte heller skada av att ta ur sladden någon minut då och då. Är batteriet mer än 95% laddat börjar det inte laddas när man sätter i kontakten igen.

Ursprungligen av johan_tanying:

Batteriet tar inte skada av att strömadaptern sitter i hela tiden.

Jag har hanterat flertalet ex-leasing MacBook Pro som använts som stationära maskiner där de varit inkopplade hela tiden, batterierna döda med endast 25 cykler, medan alla maskiner jag hanterat där användaren flitigt använt batteriet på batteri så har kapaciteten minskat drastiskt, t.ex. 250 cykler men ändå fungerar batteriet helt ok.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-15 08:30

Jag misstänker samband mellan dem som aldrig startar om datorn och de som säger att "4GB RAM-minne är inte tillräckligt".

Ursprungligen av planB:

Jag misstänker samband mellan dem som aldrig startar om datorn och de som säger att "4GB RAM-minne är inte tillräckligt".

Det låter rimligt.

Jobbar man aktivt med datorn kan man ofta behöva mer än 4GB, och det är väl i såna lägen som det är bekvämare att bara stänga locket de tillfällen datorn inte måste jobba.

• Oregistrerad
  • 2011-04-15 09:15

Det har nog inte så mycket med mac vs pc att göra. Vi har diskuterat detta här och det var väldigt många som faktiskt stänge av sin dator.

Jag kör väldigt mycket windows och jag stänger inte av dom datorerna heller lika lite som jag stänger av mina stationära mac'ar. Däremot mina bärbara stänger jag nästan alltid av mest pga. min övertygelse om att dom mår bättre av det.

Som studiox stänger jag inte av datorer heller, oavsett Mac/Windows.

Bärbara stänger jag aldrig av heller, behöver jag transportera så är det viloläge/hibernate som gäller.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-15 10:00

Jag tenderar att inte tycka att det är jobbigt att starta om datorn nu när man har en SSD disk. Eftersom uppstarten går så fort.

Men startar om gör jag när jag måste, vid uppdateringar och dylikt, annars slår jag aldrig av datorn.

Om man inte behöver slå av datorn, varför ska man då göra det?

• Oregistrerad
  • 2011-04-15 10:29
Ursprungligen av Tangen:

Jag tenderar att inte tycka att det är jobbigt att starta om datorn nu när man har en SSD disk. Eftersom uppstarten går så fort.

Beror väl på vad man gör med sin dator. Jag kör en hel del virtuella maskiner och stänga/starta upp av min DC1, DC2, Exchange, SCCM, MDT osv. osv är inte speciellt produktivt

Nja, jag tycker nog att mina Macar mår bra av att startas om en gång i veckan. Fast jag låter dem gå tills det börjar knaka. Först startar jag om Safari, den mår inte bra av att vara på hela tiden. Ofta räcker det som "städning". (Safari ligger nästan alltid i topp både på minne och CPU, tar gärna betydande resurser när den inte gör någonting alls.)

Tell me

Därför det går fortare att stänga och öppna skärmen än vad det gör att stänga av och starta upp datorn. Funktionen finns där av en anledning. Mitt ständiga tips är att sluta fundera på hur datorn mår, och istället börja tänka på vad som passar dig som användare bäst, vilket för övrigt även kan appliceras på den ständiga batteri-diskussionen.

Personligen tror jag att du får ta till fysiskt våld för att få en modern MBP att börja må dåligt.

Ursprungligen av Striberger:

Därför det går fortare att stänga och öppna skärmen än vad det gör att stänga av och starta upp datorn. Funktionen finns där av en anledning. Mitt ständiga tips är att sluta fundera på hur datorn mår, och istället börja tänka på vad som passar dig som användare bäst, vilket för övrigt även kan appliceras på den ständiga batteri-diskussionen.

Personligen tror jag att du får ta till fysiskt våld för att få en modern MBP att börja må dåligt.

Har envän som sitter och kör all slags möjligt underhåll hela tiden på sin dator.
Varför har jag frågat 100ggr nu.
Men han ger sig inte, han bygger om filer, rensar cacheer osv på veckolig basis.

Använd gunket säger jag, börjar datorn må dåligt säger den ifrån.

• Oregistrerad
  • 2011-04-18 09:54
Ursprungligen av Goflorp:

Har envän som sitter och kör all slags möjligt underhåll hela tiden på sin dator.
Varför har jag frågat 100ggr nu.
Men han ger sig inte, han bygger om filer, rensar cacheer osv på veckolig basis.

OSX har faktiskt Cron som gör sånt automagiskt, lite onödigt att göra det dubbelt. Gissar att din vän skruvar isär förgasaren på bilen en gång i veckan också...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-01 10:50
Ursprungligen av studiox:

OSX har faktiskt Cron som gör sånt automagiskt, lite onödigt att göra det dubbelt. Gissar att din vän skruvar isär förgasaren på bilen en gång i veckan också...

Petigt men vi är ju ändå här för att dela med oss av kunskap. I och med att Apple släppte launchd så sköter den om städningsscripten.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-18 01:12

Tell me

För att det är bekvämt. När jag inte använt datorn på 30 minuter så går den i vila. Det innebär att jag aldrig behöver bry mig.

På kvällen borstar jag tänderna och lägger mig. Datorn? Den går i vila.

På morgonen rör jag musen tre millimeter och datorn är igång på en sekund.

Varför skulle jag anpassa mitt liv efter datorn?

Nej, varför ska man stänga av när det inte behövs? Med datorn i vila i väskan halar jag upp den på köksbordet och så är den igång på ett par sekunder. När jag är klar stänger jag locket och stoppar tillbaka datorn. Det vill säga om min iPad inte klarar det som jag ska göra.

Bevaka tråden