Jag har försökt använda mig av M. Sundboms formel, men tyvärr blir det något fel. När jag försökte med cmd+retur fick jag svar att det var fel i formeln, den andra BYT.UT var markerad men i övrigt stod inget om vad felet var. Jag försökte då att skriva in klammerparenteserna manuellt genom alt+shift+( och då fastnade parenteserna som de skulle. Men... i stället för det resultat som förväntades står hela formeln i cellen, ingen uträkning alltså.
Har försökt att härleda varför det ska stå BYT.UT på så många ställen, men det var för sent på natten...
Formeln jag skrivit in är:
{=LETARAD(BYT.UT(BYT.UT(A13;" ";"");"-";"");BYT.UT(BYT.UT($I$13:$K$455;" ";"");"-";"");3;FALSKT)}
Jag la in ett $ framför K, som gjorts tidigare, är det OK? Att radens nummer (455) är större än tidigare beror på att det tillkommit några # i tabellen. Jag utgår ifrån att det är i kolumn F jag ska skriva in formeln, eller hur?
Har jag förstått rätt att formeln rensar bort bindestreck o mellanrum samtidigt som den letar rätt på mottagarens namn som skrivs in i cellen? Man behöver inte först justera tabellen/databasen? Numren jag fått från telefonbolaget har bindestreck. Kan det möjligen vara så att de ## jag fått från dem är bilder i stf vanliga siffror? (Nej, då skulle det nog inte bli några resultat alls, nu får jag en del korrekta svar men inte alla.)
Excel kan vara fantastiskt, men... Må gott!