Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kvarken är på G

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick just mail från Quark att min lådda med 6an är skickad.:D

Nämen, har dom fått tummen ur? Gratulerar!

Precis, tummen ur.
Få se hur det funkar.
Den där onlineregistreringen för att låsa programmet till en specifik maskin och för att få full funktion oroar mig dock.

Förut var det dongeln, nu blir det nåt annat korkat.
Kolla på deras hemsida.
Särskilda blanketter att fylla i och faxa in om det skulle skita sig har de lagt ut också.
Ska de aldrig lära sig?

• Medlem
  • 2003-08-28 14:12

Rapportera när du har testat det!

Den största nackdelen med sexan verkar vara att den inte kan spara i fyrans format. Majoriteten köpte ju aldrig femman, så den kompatibiliteten är rätt avgörande för mig.

Lovar att jag ska rapportera.
Men jag tror det är ganska många som har 5an, jag skickar allt jag gör som filer från 5an, mycket sällan någon protesterar.

• Medlem
  • 2003-08-28 14:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Lovar att jag ska rapportera.
Men jag tror det är ganska många som har 5an, jag skickar allt jag gör som filer från 5an, mycket sällan någon protesterar.

Ni är lite före i Skitköping...

Det lutar faan bara mer och mer åt att konvertera över till InDesign.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Ni är lite före i Skitköping...

Vi har alltid varit före här:D

Citat:

Skrevs ursprungligen av exzero
Det lutar faan bara mer och mer åt att konvertera över till InDesign.

Då kan jag inte komma över och rippa hos er i fortsättningen då?

• Medlem
  • 2003-08-28 14:28

Äh, det spelar ju ingen roll vad man använder längre. Uppstår det problem är det ju bara att skicka PDF:er. Däremot kan ett nära samarbete med tidningar etc kräva att man använder sama program och filversioner... Där ser jag ett problem med sexan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Äh, det spelar ju ingen roll vad man använder längre. Uppstår det problem är det ju bara att skicka PDF:er. Däremot kan ett nära samarbete med tidningar etc kräva att man använder sama program och filversioner... Där ser jag ett problem med sexan.

Jag skickar ganska mycket PDFer, men då är det mesta annonser och sånt.
Du har rätt i att det kan bli problem - det återstår att se hur många som orkat vänta. Och framförallt få se om det fungerar.
Annars får man väl konvertera till ID...

Citat:

Då kan jag inte komma över och rippa hos er i fortsättningen då?

Klart du kan, så lätt smiter du inte undan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av exzero
Klart du kan, så lätt smiter du inte undan.

Bra det:D

Citat:

Den där onlineregistreringen för att låsa programmet till en specifik maskin och för att få full funktion oroar mig dock.

Hur funkar detta?
Krävs det t.ex. 2 licenser om man vill installera QE6 på både sin stationära och bärbara burk?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Hur funkar detta?
Krävs det t.ex. 2 licenser om man vill installera QE6 på både sin stationära och bärbara burk?

Vet inte, men antagligen är det så.
Fast det finns vissa knep och knåp har jag läst, nånstans....
Lixåm...

Citat:

Fick just mail från Quark att min lådda med 6an är skickad.:D

Har du hunnit testa Q6 än? Fick låddan (eller snarare det fisiga lilla CD-fodralet och licensnummerlappen) i förrgår, men har inte hunnit installera joxet än.

Något att tänka på innan man sätter igång? Kompabilitet Q6 -> Q4 o.s.v.

Nu har jag fått min QXP 6.
Det var bara ett sketet kuvert, ingen tryckt manual, inte ens i PDF-form.
På tulldeklarationen stod det att värdet på innehållet var 2 Schweizerfranc.
Fan trot.
Har inte hunnit prova så mycket ännu.
Gjorde en EPS som jag körde genom Distiller, det fungerade inte, kan jag säga.
Fel sidformat och bara Courir av all text.
Många gamla invanda snabbkommandon är flyttade.
Jag tror jag bryter ihop snart.

Får nog börja glo på InDesign i alla fall...

Quarken har ju en egen motor för PDF (bättre än eps i mitt tycke), du kan välja kvalité om du vill ha för tryck eller lättare dokument för korrektur eller visning på Internet.

Vilka kommandon är det du saknar?

Hur gör man för att skapa en EPS-fil som går att köra genom Distiller?
De jag har gjort blir mycket större än dokumentformatet och dessutom är inte typsnitten inbakade.
Om man skapar PDF med utskriftsdialogen, hur gör man då? Kan man anropa olika Job options i Distiller?
Om inte så är det inge bra.

Jag kollade och hittade de nya varianterna av snabbkommandona.

Förut kunde man dubbelklicka på en bild och få upp en ruta genom vilken man kunde öppna bilden i Photoshop eller Illustrator, (eller vilket program det var som skapat bilden). Det går inte längre.
Finns den någon annan väg att gå?
Tyckte det var himla behändigt, som det var förut.

Jag har inte haft tid att titta så mycket, sitter mitt uppe i en stor produktion. ( i Classic med QXP 5.01).
Men jag är tacksam för tips.

Jag tycker att Quark kunde kostat på att skicka med ett häfte med nyheterna teminstingens. Och en latmask med tangentkommandon, som Adobe alltid har.
På min CD finns inget alls om detta, en PDF-manual ska finnas står det i "Read me", men det gör det minsann inte.

Du har inte motsvarande JobOptions i QXP utan får ändra manuellt vid varje PDF-export.

Ett tips - uppgradera till Acrobat 6 så installeras en PDF-skrivare, och med den kan du välja JobOptions vid utskrift från Quark (och alla andra program).

Ang: Förut kunde man dubbelklicka på en bild… - Quark har gjort en fri XTension "Edit original 6.0" som du hittar på quark.com.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Wärn
Du har inte motsvarande JobOptions i QXP utan får ändra manuellt vid varje PDF-export.

Ett tips - uppgradera till Acrobat 6 så installeras en PDF-skrivare, och med den kan du välja JobOptions vid utskrift från Quark (och alla andra program).

Ang: Förut kunde man dubbelklicka på en bild… - Quark har gjort en fri XTension "Edit original 6.0" som du hittar på quark.com.

Jag har Acrobat 6.0 installerad, men den dyker inte upp i utskriftsdialogen.
Ska jag installera om den?

Tack för tipset om "Edit original 6.0".

1
Bevaka tråden