Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rippar VHS men filerna blir gigantiska, alternativ?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-04-22 16:57

Goddagens,

Jag rippar lite gammal VHS med easycap men filerna blir groteskt stora.
Möjligheterna är att spara i motionJPEG, MPEG4 och raw. MPEG4 blir minst filer
men 10 minuter video blir 800mb Och då är det inte i högsta kvalite.

Så jag tänkte rippa för att sedan konvertera till något bättre format, men vilket?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-22 18:34

Nu vet jag inte vad Raw är i det här fallet, men provat det i första steget, och koda sedan om Raw-filen med Handbrake (om Handbrake kan läsa filen) med inställningen "Apple Universal" till MP4.

HandBrake

Handbrake är riktigt bra på att packa ekonomiskt.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-04-22 21:27

Raw blir en gigantisk okomprimerad mov-fil. Ska kika på handbrake, tack!

iFlicks, men det är ett betalprogram.
Gör samma sak som handbrake, med färre inställningar.

Med handbrake kan du skräddarsy processen.

• Oregistrerad
  • 2011-04-23 13:32

Inge av dessa "format" är specifikt komprimerade och dom använder säkert rätt hög bitrate. Detta är rimligt för att hur ska man annars kunna spara i realtid. Betänkt att det kanske tar 2 timmar på din dator att komprimera en fil, hur ska då easycap kunna göra detta i "realtid" - det går inte..

Enda lösningen är att komprimera i efterhand, med exempelvis handbrake som är ett utmärkt program

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-04-24 17:54

Handbrake fungerar bra, tack alla!

QuickTime - spara som Apple TV. (det blir hyfsade H264 med suffix .m4v - moderna grejer - har du dessutom nyare Mac så går det undan då QT packar H264 direkt med hjälp av hårdvarumotor på moderkortet).
Ska du redigera materialet så rekomenderar jag att du packar om allt till t.ex. DV (det är ingen ide med bättre då det är VHS vi snackar om) i .mov-kontainer. Om inte Handbrake fixar detta så finns ju alltid MPEG Streamclip (också gratis) eller QT7pro.

Senast redigerat 2011-04-24 18:50
1
Bevaka tråden