Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man Timelapsefilmning?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-04-24 23:46

Slowmotion & Timelapse Theater on Vimeo

Hur gör man sånhär filmning? Snabbspolad film samtidigt som kameran vrider sig?
Ett bra exempel på vad jag menar är 1.45 in i filmen jag länkade.
Ser riktigt fränt ut, är det någon säker som vill dela med sig av kunskaperna?

Redigerar man sånthär i Final cut eller gör man det hellre i After effects eller motsvarande?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2011-04-24 23:50

En till fundering såhär på söndagskvällen
Hur gör dom den där effekten att det känns som att man filmar en "låtsasvärld", ser nästan animerat ut.. Svårt att förklara vad jag riktigt menar men någon kanske förstod?

Ingen aning, men grymt snyggt!

• Medlem
  • 2011-04-25 00:10

Timelapsen är sannolikt skapad med att kameran sitter på en förprogrammerad arm som automatiskt rör sig, sakta sakta. När man sen snabbar upp filmen så ser kamerans åkning normalsnabb ut.

Sök på "Tilt shift" för mer information om miniatyrvärldar eller "låtsasvärldar".

Tilt-shift kan du lätt fejka i After Effects.
Det finns massa tutorials om hur man gör om man söker på "fake tilt shift after effects"
Hittade den här som förklarar principen rätt bra:

Tilt-Shift After Effects Tutorial

Bäst resultat får man om motivet är en relativt jämn yta. Man fejkar en Depth Map med en gradient och om det t.ex. finns en hög byggnad mitt i bilden kommer den vara skarpare i basen än i toppen för att After Effects kommer tolka det som att det är en del av himlen trots att hela byggnaden är på samma avstånd från kameran.

Citat från Vimeo:

"As Cities Grow" is a loose narrative short created using various time lapse footage shot by Colin Mika. It was shot on a Canon 5D Mark II using homemade tilt-shift lenses, a Milapse remote head and a homemade time lapse dolly. The background music is Hearts, Stars, and Sailboats by Let Down.

Ett tips är att köra med iStopmotion för att kontrollera kameran:

iStopMotion Home - Boinx Software

Har bara testat det med iSight men man ska kunna koppla in både videokameror och stillbildskameror.
Man kan sedan sätta ihop filmen direkt i programmet eller importera en jpg-sekvens i After Effects.

Stillbilder kan man också importera direkt in i QuickTime. Åtminstone version 7 (har ej provat i X). Spara alla bilderna i lämplig storlek i en speciell mapp, gå till Öppna-menyn i QT och välj Öppna bildsekvens (eller nåt i den stilen). Ställ sedan in bildfrekvens och sen
är det klart! Perfekt bl a för att tillfredsställa barnens behov av trickfilmning. Mer i denna tråd: http://www.99.se/videoproduktion/245648-budget-dv-kamera-animation.html

1
Bevaka tråden