Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad Pages och stilar/fonter

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, Pages har ju en "standard" stiluppsättning i iPad. Så och i Pages för Mac, fast där kan man t.ex. utöka stilrepertoaren via t.ex. Typsnittsboken.

Kan man på något sätt lägga till stilar i iPad att användas i t.ex. Pages, någon?

/bert

Måste säga att jag inte riktigt blir klok på vad du syftar på. Menar du paragrafstilarna och de förinstallerade dokumentmallarna, eller typsnittsutbudet?

Typsnitten i iOS är inget man kan ändra på, som tröst har dock iPad fler typsnitt än iPhone. Malldokumenten i Pages kan man inte ändra heller, men det är i min mening nästan smidigare att skapa egna malldokument på Macen och sortera in dem i sin Dropbox. När man öppnar dem inifrån Dropbox-appen skapas en kopia i Pages. Stjärnmärk mallarna i Dropbox-appen så blir de tillgängliga offline också!

Paragrafstilar i ett befintligt dokument går inte att ändra i Pages, punkt. Vill man göra det måste man ta omvägen via Macen. Jag tror resonemanget bakom är att hålla gränssnittet enkelt, vilket i sig är vettigt (Pages med iPad-gränssnitt men alla funktionerna från Mac-versionen vore en ren fasa att använda), men jag hade själv gärna sett att den just funktionen klämts in. Alternativet att köra med kopiera och klistra in stil är inte alls någon bra ersättning.

Tack för svar.
Jag var otydlig - jag borde skrivit typsnitt istället..
Om jag gör ett dokument i Pages på Mac som ska kunna användas i iPad, tex en produktpresentation, en offertmall, företagspresentation eller liknande - då hade jag tyckt att det vore fint att kunna använda samma stilar på båda plattformarna.
Som det är nu, åtminstone som jag uppfattar det, måste jag hålla mig till de relativt få typsnitt som finns i iPad-Pages ( ett sextiotal) för att kunna använda dokumentet på båda plattformarna. En klar inskränkning som jag gärna såg ett verktyg för att övervinna, dvs ett sätt att portera typsnitt (helst OpenType) från "vanlig" Mac till iPad.
Men det kanske kommer. Eller så får man fortsätta att kånka med sig en bärbar Mac i alla fall.
/b

Ursprungligen av Bert Nilsson:

Tack för svar.
Jag var otydlig - jag borde skrivit typsnitt istället..
Om jag gör ett dokument i Pages på Mac som ska kunna användas i iPad, tex en produktpresentation, en offertmall, företagspresentation eller liknande - då hade jag tyckt att det vore fint att kunna använda samma stilar på båda plattformarna.

Hade varit rätt trevligt. Vid närmare eftertanke kanske det bästa helt enkelt vore att kunna bädda in typsnitten i Pages-dokumenten så de blir fullt ut portabla? Inte för att jag tror det heller kommer att hända, men det vore en elegant lösning.

Citat:

Som det är nu, åtminstone som jag uppfattar det, måste jag hålla mig till de relativt få typsnitt som finns i iPad-Pages ( ett sextiotal) för att kunna använda dokumentet på båda plattformarna. En klar inskränkning som jag gärna såg ett verktyg för att övervinna, dvs ett sätt att portera typsnitt (helst OpenType) från "vanlig" Mac till iPad.
Men det kanske kommer. Eller så får man fortsätta att kånka med sig en bärbar Mac i alla fall.
/b

Jag tror faktiskt inte det är något som är på väg än på ett tag (även om jag gärna låter mig motbevisas). Känns som att Apple vill hålla iOS så avskalat som möjligt, och att möjligheten för användaren att styra vad som finns installerat på systemnivå (typsnitt, färgprofiler, codecs o.s.v.) helt enkelt är något som ska vara förbehållet OS X. Kanske delvis för att differentiera dem från varandra, men jag tror det handlar mer om att eliminera möjliga problemkällor och strömlinjeforma så mycket som möjligt.

1
Bevaka tråden