Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man skapa en lista över schematurer i iCal?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-05-03 12:16

Jag har ett jobb där vi lägger önskeschema 10 veckor åt gången med följden att jag var 10:e vecka ungefär sitter och knappar in mitt nya schema i iCal. Tidigare har det inte varit så besvärligt när det bara har funnits tre olika "turer" att välja på (jag jobbar skift) men nu finns det helt plötsligt över tio olika turer. Det jag skulle vilja ha möjlighet till är att kunna ha "standardposter" som jag sedan bara kan klistra in på aktuellt datum.
T.ex. ska jag jobba E5-tur den 16/6 och A1-tur den 17/6. Vore grymt smidigt att kunna klistra in turerna från en färdig lista istället för att rulla bakåt i kalendern och leta reda på en likadan tur och kopiera. Att lägga in turer som återkommande är ju inte ett alternativ tyvärr eftersom en schemaperiod aldrig är den andra lik. Har försökt söka på forumet och googlat runt men inte hittat något bra.

Frågan blev lång och jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Finns det kanske något annat kalenderprogram som klarar detta (och kan synka mot Google calendar).?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-20 15:27

Jag blev glad när jag började använda Week Calendar till iPhone, där finns den funktion som iCal borde ha. Vid skapande av ny aktivitet kan man välja bland mallar där man i förväg angett starttid, aktivitetslängd, text, påminnelse osv. Ny aktivitet inlagd på nolltid!

Det finns många olika tilläggsprogram för iCal på Mac App Store, men jag ser inget som använder mallar på det sättet. Kanske OddCal är ett alternativ?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-20 15:35
Ursprungligen av RooX:

Vore grymt smidigt att kunna klistra in turerna från en färdig lista istället för att rulla bakåt i kalendern och leta reda på en likadan tur och kopiera.

Det finns en litet knep i iCal för detta. Lägg in alla dina olika turer som uppgifter i uppgiftslistan till höger. Med fördel anger du turnamn och klockslagen i titeln. Man kan dra in en uppgift till kalendern så att det skapas en ny händelse med det namnet, uppgiften ligger kvar i listan ungefär som en mall. Men man får placera in händelsen till rätt start och sluttid manuellt, dra och släppa. Därför bra med tiderna i själva händelsenamnet.

1
Bevaka tråden