Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gratis Panther?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-08-29 01:31

Tidigare när Apple har släpp nya versioner av OSet har de (väl?) erbjudit gratis uppdatering för de som köpt en ny Mac strax före släppet. Är det nån som kommer ihåg hur långt innan släppet man får ha köpt sin dator för att få ett slikt erbjudande?

Jag står i begrepp att investera, och vill gärna ha så mycket som möjligt gratis. Plus att det vore ju f..n om man skulle behöva punga ut med en lusentapp extra bara för att få Panther nu när den nästan är här. Det räcker med att de antagligen sänker priset på datorn två dagar efter köpet...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-29 01:32

Gratis? Från Apple? Numera? När Steve Jobs är vd? Ha ha ha ha! Håll drömmen vid liv.

Är det inte 3 månader som Apple använt sig av tidigare?

• Medlem
  • 2003-08-29 01:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Är det inte 3 månader som Apple använt sig av tidigare?

Tre månader... då hamnar vi i slutet av november. Var ligger oddsen för att Panther släpps innan dess?

• Medlem
  • 2003-08-29 01:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Gratis? Från Apple? Numera? När Steve Jobs är vd? Ha ha ha ha! Håll drömmen vid liv.

Vadårå? Jag har ju fått massor av programkuponger alldeles gratis av honom förut...

• Medlem
  • 2003-08-29 08:41

Betorna får färre och färre buggar och de senaste är rätt så buggfria.

Citat:

Skrevs ursprungligen av wlao
Tre månader... då hamnar vi i slutet av november. Var ligger oddsen för att Panther släpps innan dess?

Å ena sidan har Apple bara lovat "innan årets slut" men å andra sidan så stämmer det ju bra att betorna, enligt rapporter på nätet, blir stabilare och stabilare. Ryktessajterna har rapporterat om tänktbar lansering av Panther så tidigt som september. (Å tredje sidan så rapporterade ryktessajterna att det skulle komma en ny PB runt den 20:e augusti... ).

• Medlem
  • 2003-08-29 12:53
Citat:

Å ena sidan har Apple bara lovat "innan årets slut" men å andra sidan så stämmer det ju bra att betorna, enligt rapporter på nätet, blir stabilare och stabilare. Ryktessajterna har rapporterat om tänktbar lansering av Panther så tidigt som september. (Å tredje sidan så rapporterade ryktessajterna att det skulle komma en ny PB runt den 20:e augusti... ).

Tack för den ryktessammanfattningen. Då återstår bara för mej att se om jag kan klara mej med min gamla häck en månad till...

Jag var på ett seminarium i Solna och kille från Apple var där och pratade om Jaguar som då nyligen hade lanserats. Jag frågade då honom inför publik om det var så att man nu skulle vara tvungen att punga ut med en dryg tusenlapp varje år för att det senaste OSX. Hade sade då att han absolut inte trodde så var fallet. Ack så fel han hade, nu typ ett år efter jaguar är det bara att öppna plånboken igen om man ska ha det senaste operativsystemet.

En fråga, om man skulle köpa en G4 idag eller om någon vecka från låt säga Macoteket eller annan återförsäljare, gäller den där tre-månaders-regeln då också??

• Medlem
  • 2003-08-29 17:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Roos
Jag var på ett seminarium i Solna och kille från Apple var där och pratade om Jaguar som då nyligen hade lanserats. Jag frågade då honom inför publik om det var så att man nu skulle vara tvungen att punga ut med en dryg tusenlapp varje år för att det senaste OSX. Hade sade då att han absolut inte trodde så var fallet. Ack så fel han hade, nu typ ett år efter jaguar är det bara att öppna plånboken igen om man ska ha det senaste operativsystemet.

En fråga, om man skulle köpa en G4 idag eller om någon vecka från låt säga Macoteket eller annan återförsäljare, gäller den där tre-månaders-regeln då också??

Tror inte det... Jag får inte med 10.3 till min G5:a!:(

jag skulle nog gissa med rätt stor säkerhet på att panther kommer lanseras den 12:e september på Apple Expo Paris i samma veva med uppdateringar till PB och iBooks...

/D

• Medlem
  • Alingsås
  • 2003-08-29 19:36

Är fortfarnade PC användare men hoppas på en ny PB innom snarast så jag kanske gör bort mig nu men är det ett problem att få tag i ett OS som Phanter från polare eller nån FTP ett tag efter det släppts?

• Medlem
  • Lund
  • 2003-08-29 20:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Tror inte det... Jag får inte med 10.3 till min G5:a!:(

Skojar du?

Jag var helt övertygad om att alla som köper dator nu skulle få 10.3 när det kommer...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-30 16:33

Vad är egentligen nyttan med programkupongerna man får med när man köper datorn. Trodde att de åtminstone skulle ge billigare programvara. Någon som vet?

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-30 18:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av basic
Är fortfarnade PC användare men hoppas på en ny PB innom snarast så jag kanske gör bort mig nu men är det ett problem att få tag i ett OS som Phanter från polare eller nån FTP ett tag efter det släppts?

Jag tror du kan strunta i "piratandet" och lita på att du antingen får Panther med din dator eller får ett erbjudande med rabatterat pris från Apple.

Välkommen till den ljusa sidan!

• Medlem
  • Alingsås
  • 2003-08-31 02:13

Tack för det...Har länge vandrat i mörker men kan nu se ljuset i andra änden.
May the force be whit us all

Citat:

Skrevs ursprungligen av basic

Nej, det är inte några problem. Men vi mac-människor piratar inte.

Enda gången vi gör det är ifall det är panik med något och du måste ha en funktion som bara är tillgänglig i något shareware efter att du betalt avgiften.

Men, sedan betalar du till program-makaren precis som vi andra.

Vissa av oss piratar av princip vissa företags program. Exempelvis MS.

Men efter ett tag så kommer även de på att det bästa sättet att förändra ett företags dominans är att använda deras konkurrenters program.

Och att pirata Apple-program gör man bara inte. Möjligen med undantag av den oförklarliga nödvändigheten av att få tag på en beta.

Och Quicktime Pro, förstås.

Vi är trevliga och uppskattar de som utvecklar program åt oss. Den enda vägen vi kan visa det är genom att betala för oss.

Ungefär.

• Medlem
  • Nacka
  • 2003-09-02 10:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Och Quicktime Pro, förstås.

Usch ja...

• Medlem
  • Örebro
  • 2003-09-03 08:50

Räcker det att bara skicka med en kupong
eller ska en kopia på kvittot bifogas?

Vart ska den skickas?
Har tittat lite i dokumentationen men hittar inte
vart det ska skickas!

En bra idé vore att adressen stod i stora
fliken som kupongerna sitter vid!

• Oregistrerad
  • 2003-09-03 09:58

När jag hade köpt min eMac förra året så släpptes Jaguar efter några veckor och jag fick ett erbjudande att köpa Jaguar till självkostnadspris dvs 175:- om jag inte minns fel. Det enda man behövde göra var att bevisa att man köpt datorn under en utsatt tid. Detta gjorde man genom att skriva in datorns serienummer på Apples hemsida. Efter det gjorde man beställningen. Helt ok för min del. Hoppas att det blir samma sak med min PB 12" som jag köpte för 3 veckor sedan.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-09-03 18:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Och att pirata Apple-program gör man bara inte.

jasså inte? jag för min del ger tusan i vem som har gjort vad, jag vill ha allt det bästa så billigt som möjligt (helst gratis). har aldrig pungat ut med en spänn för programvara och kommer inte göra det så länge som det går gratis.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jånte
jasså inte? jag för min del ger tusan i vem som har gjort vad, jag vill ha allt det bästa så billigt som möjligt (helst gratis). har aldrig pungat ut med en spänn för programvara och kommer inte göra det så länge som det går gratis.

Nä, några tjuvar och banditer finns det förstås överallt. Förmodar att du snattar på ICA, stjäl godis från små barn och snor böcker från biblioteket också.

Have a nice life. :rolleyes:

Ett tips till Jånte: När du besöker andra människors hem så försök sno så många skivor du kan av dom, det är ju också gratis!

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-04 15:24
Citat:

Ett tips till Jånte: När du besöker andra människors hem så försök sno så många skivor du kan av dom

...för att sen lämna tillbaka dem efter att kopierat dem. Det är väl mer jämförbart?

I.f.s så tror jag nog att en hel del har laddat ner både det ena & det andra via LimeWire eller likanande som Photoshop, InDesign mm

Skulle mac folk vara bättre än andra?

Själv köper mina licenser Cubase t.e.x 9.000Kr..

Men jag vet ett antal som INTE gör det... och jag tror det är ett antal här också om sanningen skall fram.

Citat:

Skrevs ursprungligen av PJW
...för att sen lämna tillbaka dem efter att kopierat dem. Det är väl mer jämförbart?

Ok, skivor var ett dåligt exempel, skulle ha tagit pengar eller något annat. Det var mera attityden än själva kopierandet jag ironiserade över.

Om du kör företag så fungerar det inte att pirata Photoshop och dylikt.. det är bara ett no no..

• Medlem
  • Lund
  • 2003-09-05 00:40

Är det värre att pirata mjukvara än musik? Jag är övertygad om att många i detta forum regelbundet laddar ner upphovsrättsskyddad musik, vilket också är stöld. Jag förstår inte heller varför det skulle vara principiellt värre att pirata apple eller adobe än microsoft. Det är ju precis lika mycket stöld. Jag avgudar knappast apple som företag. Deras marknadsföring som går ut på att ge bilden av att apple är en livsstil tex tycker jag är oerhört fjantig och jag har verkligen inget mål att försöka stödja apple ekonomiskt. Ända orsaken till att jag använder Mac är att jag tycker att det är den bästa datorn som går att få tag på (huvudsakligen OS:et). Att jag har köpt en mac till ett överpris sett till vad man får i hårdvara får vara stöd nog från min sida. Jag skulle lika lite betala för ett nytt Windows till min peze som för ett nytt Mac OS när båda går att ladda ner gratis.

• Medlem
  • 2003-09-05 08:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Skojar du?

Jag var helt övertygad om att alla som köper dator nu skulle få 10.3 när det kommer...

Skojar du?:p Jag beställde en vecka efter lanseringen...:D

Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Skojar du?:p Jag beställde en vecka efter lanseringen...:D

Jag beställde dagen efter lanseringen;)

Bevaka tråden