- _Samme_
- Medlem ●
- Malmö
Tjenare!!!
Jag vet inte riktigt om jag ska välja MBA eller MBP och jag undrar om MBA är tillräckligt bra för mig.
Här är lite om vad jag gör:
1=lite 2=mellan 3=mycket
Surfar 3
Mail 1
Spel 2
Sims 3 3
Word m.m. 2
Foto,Video redigering 1
Chatt 1
Youtube 2,5
Spotify 2,5
Det finns ju så många andra faktorer som skiljer mellan MBA och MBP. T.ex. skärmstorlekar och vilka portar (Firewire, Thunderbolt) som finns. Är detta helt oviktigt i ditt val?
Vilken budget har du för det här datorköpet? Det kan ju också påverka vilka rekommendationer vi ger.
En liten jämförelse...
MacBook Air 13 - med 4 GB minne och 128 GB SSD - kostar 13405 kr.
MacBook Pro 13 - med 4 GB minne och 128 GB SSD - kostar 13270 kr.
Så det är ungefär samma pris.
Och de har ungefär samma batteritid.
Och skärmen är samma.
Men MBP har mycket snabbare processor (2,3 GHz Core i5, jämfört med 1,86 GHz Core 2 Duo)
Och MBP har bättre grafikkort.
Och MBP har Firewire och Thunderbolt.
Och MBP har bakgrundsbelyst tangentbord.
Och MBP har DVD.
Och MBP kan uppgraderas till 8 GB minne - det kan inte MBA.
MBA är visserligen lite mindre och lättare.
Men det är ingen tvekan vilken jag hade valt.
Nej.
MBP 13 har 1280 x 800
MBA 13 har högre upplösning, 1440 x 900
Det hade jag missat att senaste Air har fått högre upplösning. Den hade också 1280x800 tidigare.
Men jag hade ändå valt MBP i det här fallet.
MBA är inte bara "lite mindre och lättare" den är närmare 1000 gram = 1 KG lättare vilket betyder att man kommer att använda den som en bärbar är tänkt att användas.
Den lämnas inte hemma den tas med överallt, smidigheten vinner i längden över lite bättre prestanda på pappret hos MBP som man inte märker av i dagligt arbete och surfande.
MBA har SSD drive det har inte MBP, vilket är helt avgörande för det dagliga arbetet dvs.. read and write av data. DET MÄRKER MAN AV KAN JAG LOVA
Lycka till i valet
Jag vet vilken dator jag skulle välja
Jo, det har den, om man väljer det. Se min jämförelse ovan.
Jo, det har den, om man väljer det. Se min jämförelse ovan.
Okey missade det sorry , du är alltid steget före Jesper det är kanske därför du är moderator, och jag bara en användare i mängden
Om man inte redigerar video, proddar musik, layoutar feta publikationer (InDesign, Quark, Illustrator, etc), spelar tunga spel, animerar eller bearbetar med stora bildfiler i t.ex. Photoshop - så kan man väl ha vilken dator som helst...egentligen...
Om man inte redigerar video, proddar musik, layoutar feta publikationer (InDesign, Quark, Illustrator, etc), spelar tunga spel, animerar eller bearbetar med stora bildfiler i t.ex. Photoshop - så kan man väl ha vilken dator som helst...egentligen...
Det var ord och inga visor det
Det är ju precis alla saker som man önskar göra på en dator om är lite små proffsig Än en gång konstaterat att MBA användare bara är ett gäng glada amatörer
Men MBA är inte vilken dator som helst zimmerman, den är unik och bara så "perfekt" för det mesta, även photoshop tänka sig
Tack alla!
Jag tror inte att jag tänker skaffa en MBP 13'' för att jag tycker inte om deras design på en 13'' och jag riktigt stör mig på det. Så om det blir en MBP så blir det en 17'' med Vertex 3. Och där är problemet. PRISET!!! Så det jag undrar om en MBA är tillräckligt bra för mina behov eller om jag ska ta och vänta ett tag.
P.S. Jag tänker inte köpa en MBP om en MBA är tillräckligt bra.
jag har mpa13 o hör bara fläktarna när jag skypar med stor bild på extern skärm.
office o simpelt photoshop/illustrator acrobat är inga problem inte heller surf , film eller mail, men video redigering eller spel skulle jag inte vilja göra på min mba
Om man skulle köpa den i USA skulle det då finnas något sätt att byta tagentbord skälv och vet ni då något ställe att köpa det svenska tangentbordet på? Två andra lösningar är att bara köpa något slags överdrag eller att anställa någon annan att göra det åt en.
Om man skulle köpa den i USA skulle det då finnas något sätt att byta tagentbord skälv och vet ni då något ställe att köpa det svenska tangentbordet på? Två andra lösningar är att bara köpa något slags överdrag eller att anställa någon annan att göra det åt en.
En tredje lösning är att köpa med amerikanskt tangentbord, och sen bara ställa om inställningarna och lära sig att å sitter på [, parenteserna sitter ett steg åt vänster, returtangenten är bred- inte hög, osv... bra hjärngympa. Tämligen enkelt om du är touch-typist.
Den frågan har besvarats otaliga gånger på detta forum. Du kan inte bara byta tangentbordet utan du måste byta hela övre chassit, det tar tid och kostar mycket pengar. Den förtjänst du gör på att köpa den i USA skulle lätt ätas upp av kostnaden för att byta top case.
Jaha, men inget överdrag m.m? Det skulle ju vara mycket enklare att bara sätta på det och ställa in svenskt tangentbord. Och alla tangenter är väl lika stora om man väljer internationellt tangentbord för det går väl att välja det har jag för mig... Eller?
Det finns redan flera långa diskussioner för folk som vill vara snåla och köpa fel tangentbord. Läs och skriv där istället.
T.ex. där => http://www.99.se/macbook-air/287002-tangentbordsstickers-till-macbook-air.html
och där => http://www.99.se/kopa-mac-ipod-ipad/282015-kopa-macbook-air-11-i-usa-med-spanskt-tangentbord-byta-tangenter.html